Nytt i LA:1

Sv: Nytt i LA:1

Försöker svara alla i samma inlägg!

B_A_L: Nej, inga skolor i LA:P0. Bland att finns t ex Förvänd galopp (ex. P-V halvcirkel 20 m). Dessutom enkla byten (med fler steg!), fast här kallas det galopp, vid X mellanskritt cirka 8 steg - galopp.

Tulip: I LA:1 är halvt igenom mellan ex. K och E, ganska snävt alltså. Sedan fortsätter galoppen till hörnbokstaven, i detta fall H.

Yelly: I LB:3 är det ingen halt längre i det skedet, utan 4 bågar, C-A. Halten ligger i stället efter att man gjort en volt vid S, sedan vänder man över banan vid X och gör halt. Därefter ny volt vid P.

Hoppas jag inte virrade till det!;)

ahhh, låter ju tokbra det där! Kanske man kan rida Lätt:A nu då. Har totalvägrat det programmet innan!:)

Försöker svara alla i samma inlägg!

B_A_L: Nej, inga skolor i LA:P0. Bland att finns t ex Förvänd galopp (ex. P-V halvcirkel 20 m). Dessutom enkla byten (med fler steg!), fast här kallas det galopp, vid X mellanskritt cirka 8 steg - galopp.

Tulip: I LA:1 är halvt igenom mellan ex. K och E, ganska snävt alltså. Sedan fortsätter galoppen till hörnbokstaven, i detta fall H.

Yelly: I LB:3 är det ingen halt längre i det skedet, utan 4 bågar, C-A. Halten ligger i stället efter att man gjort en volt vid S, sedan vänder man över banan vid X och gör halt. Därefter ny volt vid P.

Hoppas jag inte virrade till det!;)

Halvt igenom mellan K och E??? :confused:

Halvt igenom mellan K och E??? :confused:

Ja, du kommer ut mellan K & E.
Nåt liknande detta (obs! snabbskiss, lägg inte för mkt vikt vid den...!)
la.jpg

Nu är jag med. :D För mig går halvt igenom mellan C och E, inte K och E men med din förklaring förstår jag vad du menar.

Det blir ungefär lika långt längdmässigt som det tidigare, bara att svängen är inte så skarp.

jag tycker det är bra, det är trots att det allra lättaste LA programmet och första programmet där det förekommer, då ska det inte vara för svårt.

jag håller med dig, och tycker att det verkar lite töntigt det nya. blir ju knappt ngn förvänd alls med den nya vägen.

Mm, jag håller med, det blir ju i princip ingen förvänd alls, speciellt inte eftersom man ska bryta av så tidigt. Dessutom är den lilla biten förvänd när man kommit ut till spåret (alltså typ B-M och E-H) som ger dubbel koeff. I så fall tycker jag kanske att det borde varit själva vändningen?!

Nåväl, det blir ju en lätt övergång från LB till LA för de som ska göra det.

Degree: Du har rätt, jag menade mellan vilka bokstäver man skulle komma ut! Dessutom var jag lite förvirrad när jag ritade, då jag satte bokstäverna fel..! Nu är det dock fixat;) Ni får trycka uppdatera på bilden om den inte ändrat sig automatiskt.

Senast ändrad av en moderator:

jomen man kan ju inte tänka längmässigt. man kan ju ha tex 40 m förvänd galopp - en hel långsida, eller en kortare bit på en liten volt......det är ju inte längden det hänger på utan var den förvända galoppen placeras. med den nya vägen blir det knappt ngn sväng alls - alltså kan det knappt kallas förvänd galopp. tycker jag.

Fast när man först börjar med förvänd är det den vänligaste vägen att rida, och det är ju i första programmet det förekommer.

nu ska jag vara lite elak... :angel:

den vägen använder man ofta på träning när man börjar med förvänd galopp.
träning sker hemma, innan man ger sig ut på tävlingsbanan :devil:

tycker att det är bättre med en svårare väg, där man kan välja hur mkt man ska gena beroende på vad häst och ryttare klarar av, så att de som faktiskt kan visa en välbalanserad förvänd galopp ska ha en fördel mot de som inte kan det - det är faktiskt tävling, den som är bäst ska vinna :devil:

Den som är bäst vinner ändå, även om det råkar vara et moment som du tycker är för lätt , inte för jag förstår att det är så hemskt om det är lätt i ett av programmen, resten av LA programmen har väl betydligt mer "kurviga" förvända galopper.

Personligen har jag en häst som har extrem lätt för byten, minsta lilla jag hamnar "fel" så byter den, jag har kan lätt säga att förvända galoppen är min svagaste sida, för mig är det synd att byten inte kommer förrän i Msv de räknas ju som svårare dem har vi inga problem med alls.

Har för mig att det i något Msv B program inte är någon förvänd galopp, kanske ska skita i LA och gå på det istället.:angel:

Jovisst, men som sagt, den som är bäst får ändå högre poäng!

Knapplån

Nu finns både nya LB3 och LA1 på stallbacken.com för er som är nyfikna. I LB3 är det även en del nyheter i galoppprogrammet jämfört med tidigare.

Vad jag förstår så kan man göra vägen snävare och på det sättet visa upp mer eller mindre förvänd galopp, jag tycker att det är jättebra att man har ändrat i detta program då den tidigare vägen, faktiskt var svår om man skulle utföra den rätt....

Vad jag förstår så kan man göra vägen snävare och på det sättet visa upp mer eller mindre förvänd galopp, jag tycker att det är jättebra att man har ändrat i detta program då den tidigare vägen, faktiskt var svår om man skulle utföra den rätt....

håller med! Vill man ha svårare får man tävla regionalt o högre klasser!:) Finns ju massor!

Jag tyckte att förra LA:1 programet var bättre. Det är så jobbigt att behöva träna om programet.

hm, jobbigt att behöva träna in? Om det är det jobbigaste med själva dressyren så..

Liknande trådar

Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
552
Senast: JohannaB
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka