Nytt i LA:1

Sv: Nytt i LA:1

nej nej, det är alltid det senaste programmet som används oavsett propp.

I LA är det galoppen med volt och sen förvänd som tagits bort!

Vad jag har hört ska man typ få rida en volt Vid E/B (i rättvänd), sen rider man halft igenom från A, man ska komma ut lite före E/B och sen fortsätter man längst långsidan i förvänd galopp, så det blev ju lite enklare än förra programmet.

:)

Vad jag har hört ska man typ få rida en volt Vid E/B (i rättvänd), sen rider man halft igenom från A, man ska komma ut lite före E/B och sen fortsätter man längst långsidan i förvänd galopp, så det blev ju lite enklare än förra programmet.

Va bra med någon som visste!!

Tack!!

jag litar inte på det förrän jag ser programmet själv, folk "hör" så mycket :angel:

Ja, det kan ju alltid bli fel när någon berättar, vi får se när programmen kommer ut =)

Jaa precis (: Fast jag har inte hört det från någon kompis eller så utan från några som jag tror har koll på dedär sakerna. Men det kan ju alltid bli fel ändå.. Vi får vänta och se . :)

Låter väldigt likt LA:2 ju förutom volten innan :P

Ja, det gör det ju faktiskt ! Har jag inte tänkt på. Men där rider man ju genom hela kortsidan också väl? Men annarsvar det likt. Får väl hoppas att programmen kommer snart, vill ju se så att dom inte har pratat i nattmössan när dom berättade för mig ;) Är ju lätt att misuppfatta också när man inte får det ritat för sig, men det var så jag uppfattade att dom menade..

Vi pratade med en domare när vi skulle skriva proppar och då sa hon att det var de som var ändrat!

'knapplån'
Ja det är alltid det senaste som gäller på officiella tävlingar (dvs allt ovanför klubbnivå. Tävlingar hos rasförbund, som t.ex. fjordhäst- och Arab- tävlingar, räknas som klubbtävling ur ridsportförbundets synpunkt i och med att inte vem som helst som har ryttarlicens hos förbundet får vara med).

Arrangörer som har tävling väldigt snart efter det att den nya versionen börjar gälla kan få dispens från förbundet (eller troligen distriktet för lokaltävling). Både ryttare och domare måste ju få en rimlig chans att få tag på och läsa in sig på det nya programmet, och arrangören måste hinna få protokollen...

Detta måste förstås arrangören göra väldigt tydligt för ryttarna så att de vet om att arrangören fått dispens att använda förra årets program.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Nu har jag sett de nya programmen!

Precis som det spekulerades i här ovan, så är förändringen i LA:1, att numera gör man en 10 metersvolt vid B resp E. Och vänder sedan halt igenom och kommer ut mellan F & B resp K & E.
Annars är det sig likt, en bedömningsgrupp tillkom i och med detta.

I LB:3 är det lite mer förändringar. Bland annat ligger volten innan serpentinen. Dessutom en serpentin med 4 bågar (det var 2 innan).
Skänkelvikningarna i skritt är borttagna.

LA:P0 är förändrat likaså Fälttävlansprogrammet för debutant. Vet dock inte hur de var tidigare.

Och sedan är LA & Msv för unga hästar borttagna och ersatta med FEI`s program.
Personligen gillade jag msv för unga hästar, så det tycker jag är synd att det försvann. (man kunde ju rida det med äldre hästar också i bland!)

Tack för infon, kul att veta.

Verkar vara ganska logiska förändringar, hur långt fortsätter man i förvänd galopp i A1an? Till hörnet eller?

Att byta plats på volterna och serpentinerna i LB3 var väntat, tycker att det var konstigt att de förra året gjorde om LB1 för att det inte gick att komma in i en korrekt serpention direkt från medellinjen men behöll samma sak i LB3. Vill påpeka att det var 4 bågar innan också, men en halt på mitten, har de alltså tagit bort den?

Tack för infon, kul att veta.

Verkar vara ganska logiska förändringar, hur långt fortsätter man i förvänd galopp i A1an? Till hörnet eller?

Att byta plats på volterna och serpentinerna i LB3 var väntat, tycker att det var konstigt att de förra året gjorde om LB1 för att det inte gick att komma in i en korrekt serpention direkt från medellinjen men behöll samma sak i LB3. Vill påpeka att det var 4 bågar innan också, men en halt på mitten, har de alltså tagit bort den?

undrar det samma om bågarna?

Försöker svara alla i samma inlägg!

B_A_L: Nej, inga skolor i LA:P0. Bland att finns t ex Förvänd galopp (ex. P-V halvcirkel 20 m). Dessutom enkla byten (med fler steg!), fast här kallas det galopp, vid X mellanskritt cirka 8 steg - galopp.

Tulip: I LA:1 är halvt igenom mellan ex. K och E, ganska snävt alltså. Sedan fortsätter galoppen till hörnbokstaven, i detta fall H.

Yelly: I LB:3 är det ingen halt längre i det skedet, utan 4 bågar, C-A. Halten ligger i stället efter att man gjort en volt vid S, sedan vänder man över banan vid X och gör halt. Därefter ny volt vid P.

Hoppas jag inte virrade till det!;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
552
Senast: JohannaB
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka