Nytt i LA:1

NoExit

Trådstartare
Hej, är det någon som vet vad som är ändrat i LA:1 ?? Nyfiken ?
Har beställt det nya programbladet men jag vill veta nuuuu ...
Någon ? :bow:

Sv: Nytt i LA:1

Man har gjort om det för klasen alldeles för svåra galopp programmet. Hur vet jag dock inte ännu.

I LB:3 har man tagit bort det hemska skänkelvikningen i skritt.

Typiskt - galoppen var ju det vi var bra på! :cry:

*trådlån*
Hur är det nu i början va året? De proppar som redan finns ute, där det står LA:1 2003, är det då det som gäller eller det är alltid det nyaste programmet? Jag blir alltid vilse på hur det ska vara..

Tacksam för svar!

FEL!!!

Det är ALLTID det nyare programmet som rids, oavsett vad som står i proppen! Detta kan inte arrangerande klubb styra!

Jag hade för mig att det var så nämligen, det var därför jag frågade.
Dock red jag det "gamla" LB-programmet på flera tävlingar i fjol, bland annat i förklassen på fjord-SM. De är inte med i ridsportförbundet, spelar det nån roll, får man göra "som man vill", även om TR gäller?

Men programmet har inte kommit än, om vi då t ex säger tävlingar i februari, är det ändå det nya som gäller, även om det kan ha kommit ut väldigt nära tävlingen?

FEL!!!

Det är ALLTID det nyare programmet som rids, oavsett vad som står i proppen! Detta kan inte arrangerande klubb styra!

Om detta är sant så blir jag alldeles upprörd!!!:devil:
Skulle inte en klubb själv få bestämma vilket program man vill ha på tävling:confused:
Tycker det låter konstigt, kanske ska fråga ridsportförbundet...

Man behöver inte fråga ridsportförbundet, det står i TR, är jag nästan helt säker på. Annars så är det i någon annan föreskrift det står att det alltid ska vara det nya programmet som ska ridas. Annars kan vi ju börja ta och rida LC från 90-talet, med framdelsvändningar, om vi nu ska ha det på det viset.

Om detta är sant så blir jag alldeles upprörd!!!:devil:
Skulle inte en klubb själv få bestämma vilket program man vill ha på tävling:confused:
Tycker det låter konstigt, kanske ska fråga ridsportförbundet...

nej självklart är det inte upp till klubben om de ska ha en officiell tävling som ej är egen uppfunnen klubbtävling med design....
TR gäller, annars finns det ingen mening med att uppdatera programmen om man som individuell klubb får "välja" bakåt i tiden.

Alldeles korrekt, man ska alltid använda det nyaste programmet som finns, klubben kan inte välja ett gammalt program.

Proppen kanske stämde när man lade ut den, men den bör korrigeras. Arr klubb kanske lade ut den innan de nya ändringarna meddelades, det är dock i alla fall LA:1 2007 som gäller.

De nya programmen finns att få tag på för klubben hos Ridsportförbundet, nya programblad ska vara på väg.

FEL!!!

Är du verkligen 100% säker?? För när de hade ändrat på LB:1 så hade de skrivit LB:1 (vilket år det nu var som den förra var gjord) i proppen och det var den gamla som gällde på den tävlingen!
Jag har fått lära mig som Saigon säger.

Är du verkligen 100% säker?? För när de hade ändrat på LB:1 så hade de skrivit LB:1 (vilket år det nu var som den förra var gjord) i proppen och det var den gamla som gällde på den tävlingen!
Jag har fått lära mig som Saigon säger.

Jag är helt säker, läs moment 208 http://www2.ridsport.se/files/{239DABD1-BBB6-48D6-9AFB-99C2395FE7C1}.pdf och detta menas att så fort ett nytt program komemr så är det det om gäller INTE det gamla.

Delvis knapplån

Så här står det på förbundets hemsida
"Samtliga korrigerade/nya program kommer att gälla fr.o.m. 20070101.

Vi ber alla arrangörer av dressyrtävlingar observera detta och ha det med i beräkningen vid beställning av program inför tävlingsterminen 2007."

Kan ju undra hur det går ihop med denna information, som finns på ett annat ställe på sidan

"De nya dressyrprogrammen kommer att finnas för beställning efter årsskiftet. Vi återkommer med info när det går att beställa."

Det går alltså inte ens att beställa uppdateringarna än, första tävlingen i vår distrikt med nya LB3 är 11 februari, man kan ju hoppas att de fått ut programmen då iallfall. Jag undrar hur de gör i distrikt som börjar säsongen ännu tidigare.
Vi hade klubbtävling i helgen och dommaren där hade försökt få tag på de nya programmen men det var totalt omöjlilgt, tur för oss som skulle rida iofs, vi slapp snabbinlära de nya.

Måste erkänna att jag tycker att det är lite dålig framförhållning av förbundet, man borde iallfall kunna beställa programmen när de formellt sett börjat gälla, och går inte det borde de flytta fram datumet från när de börjar gälla.

*KL*

Jo, jag är helt med på att det är klubben som ska se till att rätt program används MEN ryttaren ska rätta sig efter det som står i proppen (fram tills att proppen ev. rättas pga felaktighet). Står det 2003:s i proppen så är det 2003:s som skall ridas (om man inte ändrar det) trots att klubben har gjort ngt orätt.

Nej så är det inte det är alltid de senaste så även om klubben angivit fel i proppen så är det 2007 som gäller, för det gamla ska inte användas alls efter det har kommit ut ett nytt.

Det är ganska korkat och onödligt av klubbarna att skiva ut årtal, det är senaste som gäller rakt av.

Var på TRE tävlingar förra året som krånglade och där klubben ville använda gamla program, alt skrivit ett årtal i proppen, ett annat eller inget i ryttarmeddelandet, olika överdommare på alla tre tävlingarna, ALLA var helt överens om att det är det senaste programmet som gäller what so ever, det var riktgt struliga tävlingar.

Ja, jag har också råkat ut för det, och där var samtliga rörande överrens om att ryttaren hade skyldighet att rätta sig efter proppen och sedan fick klubben ta smällen att de hade lagt ut fel...

Rörigt värre :D

Liknande trådar

Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
552
Senast: JohannaB
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka