Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Gick in och kollade på en random tävling ocg där fanns det ed. Det är ju förstås roligare att läsa startlistan då man hittar ekipage man vill se. Men för egen del känns det väl lite sådär..

Jag och en stallkompis kollar ofta in konkurrenterna i de klasserna vi ska tävla. Men det säger egentligen inte så mkt för jag tycker att domarna är så ojämna i sin bedömning, vissa gånger ligger 5-6 placeringar över 70 % i lokala LA-klasser här i Stockholm och andra gånger gör inte ens vinnarna. Detta trots att det brukar vara samma ekipage nästan som man tävlar mot nästan varje gång.

Jag förstår faktiskt inte vad det ska vara bra för. Som Hedwig skriver, det är ju dagsformen som avgör ändå! :meh:

För mig som följer dressyrtävlingar på distans och inte har så bra koll låter det inte så dumt. Om "skyddslingen" ligger bra placerad under tävlingens gång så kan jag bilda mig en uppfattning om ifall placeringen kan tänkas hålla till slutet.
Gäller speciellt när det är elittävlingar som samlar ryttare från hela landet, och inte bara de som brukar vara med på de nationella. Har inte haft möjlighet att testa än så får se vad det ger.

Domarna tror jag har bra koll och vet vad de tycker ändå. I alla fall på nationell/elitnivå där det trots allt inte är så många att hålla reda på.

Undrar om det är någon som önskat funktionen, eller om det är equipefolket själva som tycker att iden är bra?

Själv tycker jag inte det är bra p g a av de saker ni har skrivit ovan.

Om många skriver till equipe kanske de tar bort funktionen?

Ni har blivit bönhörda.. den har tagits bort.. synd! Hade gjort sporten liiiiite mer intressant för åskådarna!

Jag tyckte det var en jätterolig idé och synd att det togs bort. Blev ju lite mer intressant att kolla på dressyr...

*hugger sista*

Tycker också att det var synd att det togs bort! Jag gillade iden, även om de hade behövt se över så det blev rätt resultat. Det gjorde Startlistorna betydligt mer intresanta!

Kan tycka att om man som domare sitter och tittar på ekipage tidigare resultat och låter sig färgas av det bör man nog fundera på vad man gör som domare... De flesta domare dömer så pass mycket att de vet ändå ungefär vilka som rider och hur de brukar se ut. Tror inte att de skulle påveras mer av den nya funktionen. Blir de störda kan de ju alltid stryka över det på sina papper.

Fast för nyutbildade domare skulle det ju säkert vara till hinder? Bli en krycka man gärna stödjer sig mot och kanske inte vågar gå emot att redan etablerade domare i distriktet uppenbarligen tycker att ett visst ekipage ligger inom en viss intervall...

Jag tycker att dressyrens stora svaghet är att det är en bedömningssport, och då ska vi inte spä på det ytterligare. Vill man som åskådare veta vad en ryttare har presterat kan man snabbt kolla det på tdb med mobilen innan ryttaren ens hunnit få startsignal!

Kanske är de borttaget pga att de inte riktigt fungerade korrekt. Kanske kommer de tillbaka när "Barnsjukdomarna" är fixade.

Jag tycker inte att det är en bra idé. Vad har tidigare resultat för betydelse för den ritten man rider för dagen.:confused:

Svarade negativt på båda utppdateringarna på fb. Jag fattar inte procenthetsen alls när många (alldeles för många!) är dumma och orättvisa mot sina hästar redan på framridningen. Man kan ju börja med att lära sig vara snäll mot sin häst innan man ens tänker på sitt personbästa :mad:

För konkurrenterna ser jag ingen mening med det alls. Andras procent har ju inte att göra något med din egna prestation? Snarare tror jag MÅNGA redan har prestationsångest nog som jag personligen tycker är helt onödigt att spä på. Förhoppningsvis försöker de väl på egen hand skaffa sig lite självförtroende om de nu vill tävla.

För publiken kanske det varit lite kul. Fast hur mycket publik är det på en dressyrtävling :D

Kanske är de borttaget pga att de inte riktigt fungerade korrekt. Kanske kommer de tillbaka när "Barnsjukdomarna" är fixade.

Det är borttaget för att det blev för många protester mot det

*kl*
Jag förstår bara inte riktigt problemet? Alla resultat finns ju att hitta på TDB?
Ta ju lite längre tid, men å andra sidan får du alla resultat och inte bara från de tävlingar som använder sig av Equipe Online

Edit:
Kollade lite, tog mig mindre än 6 sek per ekipage att få fram uppgifterna i TDB (då stavade jag fel ett par ggr också)

Senast ändrad:

Men det är inte lika tillgänligt som när det stod på startlistorna. Visst, det går att ta reda på det, men när domaren bedömer tror jag inte tiden finns för att kolla upp det. Står det på startlistorna går det ju inte att undvika..

Ni har blivit bönhörda.. den har tagits bort.. synd! Hade gjort sporten liiiiite mer intressant för åskådarna!

Desto mer jag tänkt på det desto mer blir jag benägen att hålla med dig. Precis som Equipe skriver på fejan så är det så många andra sporter gör dessutom.

För publiken kanske det varit lite kul. Fast hur mycket publik är det på en dressyrtävling :D

Detta hade väl varit en ypperlig chans för att FÅ lite fler publik på sina tävlingar..?? Lite mer publikspänning blir det ju när det finns något att jämföra med och inte bara någon som rider runt på banan och får poäng som är helt obegripligt för den utomstående.

Javisst, men för mig uppväger det inte alls det negativa jag tog upp.

Förslaget om att man själv skulle få välja om det syntes eller inte tycker jag dock var bra. Så kan de som tycker det är jobbigt låta bli att visa sina resultat direkt i listan :-)

Jag fattar inte alls vad equipe´s funktion har med dumma ryttare på framridningen att göra :confused:

Om man har så otroligt jobbigt för att visa sina resultat ska man nog inte ens tävla och särskilt inte i en bedömningssport.. alltså utvecklingen måste ju gå framåt någongång även i dressyr.

Onlinefunktionen då? Där hela världen ser poäng för poäng, hur står ni ut med det då?

Det blev för många protester skrev Equipe. Och även om det är lätt att kolla resultat på TDB så hinner nog inte en domare sitta o göra det men om resultaten finns precis framför näsan så....bedömningsport är det ju o då ska man ju bli bedömd för dagen men frågan är vilken domare som är helt oemottaglig för påverkan.

KL
Jag vet att många domare som dömer på kvalitetsbedömningar har skrivit upp i sina kataloger/startlistor vilka av hästarna som visats på treårstestet året innan och vad de fick för poäng då. Jag har även hört dem säga under bedömningen: "oj, den här hästen fick en 9a som 3åring, jamen då sätter jag inte lägre än 8a nu för det skulle ju se konstigt ut."

Så jag tror att det kan påverka även dressyrdomare om de får tidigare resultat så där serverat på startlistan.

Sedan är det ju många resultat som inte finns med på equipe så det känns inte så relevant att sätta igång den funktionen innan alla ridklubbar har använt sig av equipe en längre tid. Men visst kan det bli en "kul grej" av det så småningom.

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt