Nytt hem till gammal katt?

Red_Chili

Trådstartare
Idag nämnde farsan att man kanske borde avliva morsans katt och till min stora förskräckelse tyckte morsan att det kanske inte var en så tokig idé...

Det är nämligen så att morsans sambo börjat arbeta i annan stad och bara är hemma på helgerna, morsan jobbar heltid och katten är lägenhetskatt och får verkligen minimalt med uppmärksamhet.

Katten hatar det, såklart. Det visar sig främst i att hon attackerar morsan om morsan inte ger katten ordentligt med uppmärksamhet direkt när hon kommer hem. Det händer också att morsan ger sig iväg på bio, resturangbesök eller liknande efter gymmet och kommer hem lagom tills det är dags att sova...

Katten är egentligen genomsnäll. Hon älskar att ligga i knät och mysa, gillar när man bär runt henne, busar gärna och mycket, är fullt frisk vad vi vet osv. Det känns helt förjävligt om mina föräldrar ska avliva henne bara för att de har tidsbrist...

Men, katten är 10 år nu. Morsan är övertygad om att det inte går att hitta ett nytt hem till en så "gammal" katt.

Det är väl lite därför jag skriver den här tråden. Jag vill helt enkelt veta om det är någon idé att försöka hitta nytt hem till katten, och i så fall, hur gör man för att hitta det perfekta hemmet till henne? Tyvärr har jag själv inte möjlighet att ta henne, annars hade jag inte tvekat en sekund.
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

Usch, jag blir lite ledsen när jag läser om katten. Tycker absolut att hon är värd mer uppmärksamhet och förstår inte varför man har katt om man inte bryr sig mer om den.

Kan säkert funka utmärkt med en omplacering om man bara hittar rätt. Det krävs en hel del jobb men kan bli jättebra. Å andra sidan så lider inte en död katt. Jag kan inte råda dig bättre. Har ni tid och möjlighet så försök omplacera henne, annars....
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

Detta påminner om en kvinna som ringde till "Radiopsykologen" P1 och ville ha råd om sina katter. Hon hade två äldre katter och bodde på landet, nu skulle hon flytta till stan och en ny karl. Därför hade hon bestämt att katterna inte skulle trivas i stan för nu ville hon minsann leva och göra vad hon ville.
Ingen deltagare i programmet har fått så många kommentarer.....
Hon annonserade ut katterna på Blocket, har ingen aning om hur det gick.

Men - skillnaden mellan att ha katter och hundar som man lessnar på är fortfarande milsvid. Katter verkar för många bli ett besvär mer än ett nöje när livet ändras.

Ett exempel - ett par grannar har separerat, kvinnan i fråga föder upp raskatter och har några småhundar. Under okända omständigheter flyttar hon därifrån och lämnar djuren hos mannen.
Han slänger ut katterna och stänger in hundarna :confused:
En av katterna söker sig hem till mig och skriker efter mat och värme. Jag får kontakt med ägaren och får veta vad som hänt. Katten är helt utsvulten, en liten katt och de två andra jag ser är mer än dubbelt så stora.
Ägaren har "trott" att han gett djuren mat men visste om att han kastat ut dom. Detta är katter som aldrig varit ute!
När mannen kommer hem tar jag med katten dit och talar om att hans katt är hungrig och vill komma in. Svaret är att det är inte hans katter - men - "han tar in skiten".

Jag kan lugnt säga att det kändes inte alls bra när han tog katten, den var så tunn att jag fick bära den försiktigt. Gick knappt att hålla runt bröstkorgen, kändes skör som papper. Bara tanken på att han slänger in den i huset....:crazy:. Så nu blev det pest eller kolera, om katterna är ute kan jag hålla koll på dom, när de är instängda i ett rum i huset har jag ingen aning om de får mat, är hämtade eller vad som händer.

Småhundarna var som sagt inne i huset, inte direkt bättre men det är väldigt talande för hur folk skiljer på olika djur. Väldigt få skulle ens komma på tanken att släppa ut hundar vind för våg i ett bebott område. Katter däremot, inte så himla noga. Dom får väl fånga en mus om dom är hungriga?!?

Säg till mamma att ta sig i kragen, ägna lite tid åt katten, skaffa den sällskap eller omplacera den. Jag tror att om man går och avlivar en frisk katt för sitt eget välbefinnande kommer det att förfölja en senare i livet.
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

:(

Det låter ju som en perfekt katt för tex äldre som vill ha sällskap och är hemma mycket. Eller för all del barnfamiljen som är hemma mycket, man ska inte tro att en äldre katt är "avslagen" bara pga sin ålder. Jag skaffade min första katt (katten på min avatar) när han var 8 och vi fick 10 år ihop. Att köpa honom är fortfarande det beslut jag är gladast för i hela mitt liv, för ett sånt djur får man inte många gånger i sitt liv...

Jag har ingen aning om var man hittar bra hem till huskatter, men har bara bra erfarenheter av att omplacera äldre katter i frågan om hur smärtfritt flytten gått och hur bra både djur och ägare mått med den nya situationen. Jag har som sagt varit mottagare av en äldre katt, och själv omplacerat en med mycket lyckat resultat.
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

Tror inte det är omöjligt att hitta ett nytt bra hem till en mysig och social katt som denna! Visst, många som vill ha katt vill gärna ha en kattunge, men det finns också de som ser fördelar med att ta hand om en redan vuxen katt, där man redan vet vad den har för egenskaper. (vi gjorde själva detta och ångrar det inte). Att katten är social kan också underlätta själva omplaceringen, den finner trygghet hos människor och anpassar sig förhoppningsvis fort.

Att hitta ett nytt hem kan ske med annonser, lappar med bild på anslagstavlor, eller facebooka/ skicka sms till dina vänner och berätta om den goa katten. Lycka till!
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

Man vet inte förrän man har provat. Hör runt i bekantskapskretsen och annonsera. Jag har omplacerat en 8-årig katt, visserligen en raskatt och det kan såklart göra skillnad men min erfarenhet är att det inte alls är ovanligt med äldre personer som vill ha en vuxen katt.
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

*delvis KL*

Ja, nu idag insåg ju morsan att katten inte biter henne i fötterna om morsan hälsar på katten när hon kommer hem istället för att bara stövla rakt in och tänka "Jag hälsar på katten sedan, när jag kommit in ordentligt"... :grin:

Det är så jäkla surt att jag inte kan ta katten själv, för hon är verkligen underbar och enligt mig har hon inga problem alls, förutom att hon har "lite humör" men bara man lär känna henne och är uppmärksam på vad hon vill så blir det aldrig problem. Hon är otroligt tydlig med vad hon vill.

Men ja, en ex-pojkväns mor bor hyfsat nära och har haft katt förut.. Hon kanske vill ha katt igen... Skulle ju kunna fråga i alla fall. Annars känner jag ingen som kan tänkas vilja ha katten. Jag tror inte att morsan tänker göra sig av med katten nu, men om jag hittar ett bättre hem åt katten så kan hon säkert tänka sig att omplacera.

Usch. Jag blev så sur på allt. Förra katten vi hade fick bo hos oss tills han blev gammal, sjuk och behövde få somna in. Nu jämför morsan "nya" katten med honom hela tiden. Hon är minsann inte lika snäll, hon är mer krävande, hon är petigare med maten, hon är inte lika lätt att busa med... Kanske något sätt för att få sig själv att tycka att det är ok att göra sig av med henne, jag vet inte...
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

För att veta om det går att hitta ett nytt hem måste man först försöka. Det kan ju vara någon äldre person som inte vill skaffa en katt som kan leva i 20 år framåt. Att katthemmen (åtminstone här i stan) nekar personer som fyllt 65 år att skaffa katt kan också göra att det finns en "marknad".
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

som sagts forut, finns personer som hellre tar en vuxen katt an en kattunge :) vi t.ex. ;) jag tycker dem har varvat ner lite nar dem ar runt en 10+ och hanger och gosar lite mer med en vilket ar mysigt, man far ocksa veta personlighet innan man tar over katten. + att det kanske passar in battre i framtida livsplaner att vara "fast" med katt i 10+ ar istallet for 20+ ar :)

vi (eller syrran men hon tar ju inte hand om en) tog precis en 3 arig katt. Forutom att han och den redan existerande katten inte kommer overens ar han urharlig, och alla "olater" fick vi ju reda pa innan. T.ex. sa klattrar han pa dorrar (ytterdorren ar nu lerbrun istallet for vit), och brukar hanga och kika in genom dorr fonstret tills han far komma in :D
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

För att veta om det går att hitta ett nytt hem måste man först försöka. Det kan ju vara någon äldre person som inte vill skaffa en katt som kan leva i 20 år framåt. Att katthemmen (åtminstone här i stan) nekar personer som fyllt 65 år att skaffa katt kan också göra att det finns en "marknad".

Nekar katthemmen äldre personer att adoptera äldre katter också?
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

Men vad tråkigt :( Jag skulle göra ett försök i alla fall, omöjligt är det nog inte men troligtvis inte så lätt. Alla vill ju ha en kattunge. Hör med vänner och bekanta, hör med katthemmet, skriv på facebook?

Hoppas det går bra med lilla kissen.
 
Sv: Nytt hem till gammal katt?

Jag hade inte tvekat för att ta över en tio år gammal katt, så länge den inte tidigare hade haft hälsoproblem, om det nu var en katt så trevlig som den du beskriver.

Vår katt är förstås en omplaceringskatt, och nu funderar jag på att skaffa en till bara för att jag tycker att han behöver sällskap. Givetvis blir det i sådana fall ännu en omplacering :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 827
Senast: lewellyn
·
Övr. Katt Jag tog en vuxen katt (7år) från ett katthem i december. Hon har alltid varit utekatt, förutom de runt 3 månaderna hon bodde på...
Svar
15
· Visningar
4 550
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp