Nytt föl idag behöver råd

Pallas_Athena

Trådstartare
min kompis sto dog i förlossnings fång,jag har ett sto med ett äldres föl,hon har fortfarande mycket mjölk,så idag tar min kompis hit sitt föl till mitt sto,mitt sto är en väldigt bra mamma.

även fast man kommer att få ge den minsta mjölkersättning o den större fölungen mer kraftfoder så är det ju bra för den minsta att lära sig av en "mamma" hur häst signaler m.m + uppfostring.
så får mitt föl ngn att leka med.

men hur ska vi göra när vi ska föra ihop dom?
behöver förslag...

funderar på borsta av mitt sto o hennes föl så mycket hår ja kan o gnugga in det i den nya fölungen.
vad tycker ni????

Att försöka föra ihop ett främmande föl med ett sto som inte är mamma till vederbörande är ju ofta problematiskt. Kan säkert vara ännu knepigare i detta fall då stoet redan har sin egen fölunge. Jag skulle vara väldigt försiktig så att stoet inte sparkar av något ben eller liknande på den nya fölungen. För att försöka dölja lukten på fölet skulle jag nog försöka gnida in den ordentligt med spillning från såväl stoet som hennes egen fölunge. Vägrar hon ta emot den ändå så har jag för mig att ASVH har en förmedling av ammor på sin hemsida, www.asvh.se Hoppas att det löser sig!!

det har ja inte tänkt på med avföringen,men det ska ja testa.

mamman är väldigt bra,så hon skulle aldrig sparka eller liknande. vi får se hur det går,
tack för rådet!!

Jag skulle nog inte lita för mycket på att mamman är snäll. Hästar har en förmåga att inte alltid bete sig som man förväntar sig att de ska göra. Lycka till!

Skulle varit mitt sto som man släppt in fölet till! Hon hade blivit överlycklig. Försöker alltid sno till sig andras föl och längtar efter att få bli mamma.

Kan nog tänka mig att det är en bra idé om man överför lite av Athenas lukt på fölet och kanske att man har en vägg emellan första gången hon ser den lilla eller så.

Bara så att man går väldigt, väldigt försiktigt fram så märker man om det går eller inte.

fast jag känner mitt sto utan o innan har haft henne i flera år så jag tror allt ja vet hur hon reagerar.

spider: haha kan tänka mig det om aminette, "ohhhhhhhhhhh bebis GE MIG!!!!!! :D :rofl:"

spider: haha kan tänka mig det om aminette, "ohhhhhhhhhhh bebis GE MIG!!!!!!

Ungefär ja. Hon blir så föl sjuk så fort hon ser en liten. Måste få betäckt henne snart... *pengar*

Fast med föl KAN de göra en helomvändning i hur de är. Säger dock som du att jag är tämligen säker på att jag hade vetat hur mitt sto hade tett sig om jag "gett" henne ett föl, men hellre det säkra före det osäkra. Synd om fölisen också ska behöva avlivas för att man gick lite snabbt fram.

Men jag tror säkerligen att ni klarar det galant.

Om det är en barnkär häst kan det funka. Min kompis gjorde så förra året, fast då var hästens egna fölunge yngre än fosterfölet. Du måste passa väldigt noga på dem i början dock! Och stoet kommer nog att behöva mycket extra mat.

När min kompis miste sitt ardennersto i fölningen fick han tag i ett varmblodssto som amma. Hon brydde sig inte om sin nya telning förrän de släpptes ut tillsammans med andra hästar. Då gick hon i försvarsställning mot de andra. Dagarna innan, i box, hade hon mest sparkat åt honom.

jo jag försåt hur du menar, vi tänkte börja med att ja håller palla o dom får lukta på varandra försiktigt,
sen går dom tre ihop i hagen om det går.

ligger aminette i hårdträning nu eller :D

hon e inte förtjust i barn då hon varit misshandlad.
så barn kan ju vara rätt springiga o ivriga,skrika o göra hastiga rörelser.

hon vill ha det lugnt. ingen hispiga häst bara så du inte får fel tanke :D

hon e snäll mot dom men hon gillar dom inte direkt, får la se hur det går me fölet

Japp och det kan "tunnan" behöva!! Hon rullar ta mig f*n snart fram!

Om man kunde ta bort magen så hade hon varit jätte mäktigt "musklad". :angel:
Sån nacke har den hästen aldrig haft. :D

Hoppas bara att man kan omvända fettet till muskler medan hon tappar fettet. :crazy:

Nu verkar hon vara i princip okej i bäckent (en cm sned får jag det till) och har inte alls ont av bakknäna och blir väldigt sällan stel någonstans. Så nu är det mycket och långa turer (ofta i full fart :o ) som gäller som konditions träning och så mycket träning i paddocken som jag vågar att ge henne. Än så länge är hon med på noterna och det går väldigt bra.

hihihi prinzen har oxå lite extra hull på magen men resten av kroppen är han topp tränad, visst dom har mer mage inom AR för dom har större bukmuskler. men prinzen harb nog lite gräsmuskler också nu :rofl:

:D Jag menade förstås hästbarn, fölungar alltså! :rofl: Tror inte det är särskilt viktigt att hon gillar människobarn!

Lycka till!

Annars kan vi säkert få Aminette sken dräktig och villig att ta sig an fölet. :angel:

Jag LOVAR att hon hellre stannat hemma med ett föl än följt med mig till Danmark. :p

Nä, skämt å sido; håll oss uppdaterade!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 639
Senast: Squie
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 586
Senast: sandrafors
·
Avel Jag behöver råd och hjälp från erfarna uppfödare/ni som varit i samma situation. Mitt sto är sjukt och fölungen är 7 veckor ung, jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 822
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp