Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!
det går väl sådär...
vätskan i matstrupen kommer tillbaka så fort hon får äta liiiite mer gräs (väldigt kort) eller hösilage el hö
Jag kan ju inte ge henne gröt resten av livet .... olika varianter är provade, lite bete mer hö, mindre hö mer bete, bara bete, luzerngröt el Groovgröt i kombination med lite/mkt gräs/hö... munkorg i olika perioder ute eller "sköta sig själv", matad dygnet runt el fodrad som övriga hästar i stallet
Magsårsmedicinen är slut på sönd så det får nog bli ett återbesök nästa vecka om lång gastroskopikamera går att få till Örebro.
Det som är skönt är iaf att fölungen äter sin mjölkpellets"gröt" bra
men hon behöver verkligen nån att tampas med
stoet o fölungen har inget utbyte av varandra i hagen, märren går för sig o fölungen står o filosoferar vid hörnet mot en av de andra hagarna o "pratar" med den andra hästen i hagen bredvid ... ungen diar väl nån gång ibland förståss men i övrigt "bryr" de sig inte om varandra (jag vet att de har koll på varandra men det är väldigt märkligt att studera dom), igår tog jag ut märren en sväng på stallgången o visst ungen pep lite men hon vänjer sig nog snart, märren såg ut att tycka det var väldigt skönt att vara själv ett tag.
Tur jag har semester ett tag till....