nytt fånganfall trotts grushage?

Cillen89

Trådstartare
Min shettis fick fång 11 Juni, sattes på boxvila (instängd i själva lösdriften), med butta och blev symtomfri väldigt snabbt, fick butta 5 dagar, och testade sedan utan, fortfarande helt symtomfri.
Han har fått uppblött hö 3 ggr dag, och efter några veckor byggde jag en hage typ 5*5 meter i anslutning till lösdriften (grus). Han har mått bra och allt har varit frid och fröjd, tills nyss när jag var ute och fodrade frukosten, nytt fånganfall :banghead: Wtf, hur är det möjligt?! :crazy: Rör sig stelt, ovillig att vända, dock ingen temp, ljummen i hovarna fram, kall i hovarna bak, puls i vänster framben.

Sv: nytt fånganfall trotts grushage?

Som ovan: Någon som matat honom?

Andra saken som jag tänker på är regnet vi hade igår. Då gräset var stressat innan, och nu fick ordentligt med vatten, så lär det blivit så mycket socker i det att man borde hålla hästarna borta från det i någon dag.
Dom kan inte kommit åt gräs genom att beta genom stängslet eller något i den stilen?

Om en hästs hovar är utflutna och platta eller har för höga trakter blir den mycket mer känslig för fångkänningar och den kan även drabbas av mekaniskt fång om den t.ex står mycket still på fast underlag där inte tån kan sjunka ner. Eller tvärtom om trakterna är alldeles för höga och inte kan sjunka ner.

Varför mjukt underlag är bra för en fånghäst är att den då kan vinkla om sina hovar när de sjunker ner så den står naturligt rakt på dem och inte som den är felverkad eller står fel om det var längesedan den fick hovvård. MVH

Om det bara är ett ben som har förstärkt puls kan det även vara en böld. Ganska vanligt att de får det efter ett fånganfall.

Han står här hemma, så ingen risk att någon matat honom.
Sockeranalys har jag inte gjort då jag inte tyckte det var lönt när fjolårets hö ändå snart var slut, kommer börja ge årets hö om några veckor och planen var att ta en sockeranalys på det.
Han har inte lyckats beta genom stängslet.

Jag tänkte också hovböld först, då han bara har puls på ena frambenet, men han har ju i övrigt "fångsymtom" igen..
Jag ska ringa hovis strax och se om han kan komma ut och ta en titt, hade ju varit underbart om det "bara" är en böld, men med tanke på symtomen så känns det som nytt fånganfall, men hur fan är det ens möjligt?! :eek:

Senast ändrad:

Vet av erfarenhet att det kan se ganska likt ut så vi kan ju hoppas att det "bara" är en böld.
Har han verkats med riktigt kort tå och någorlunda låga trakter? En häst som precis haft fång behöver oftast raspas i tån väldigt ofta, minst 1 gång i veckan så inte tån drar i väg och sträcker ut lamellranden ytterligare. Köp en rasp och be din hovslagare visa hur du skall göra, är inte mkt som skall bort varje gång.

Hur gör du när du blötlägger höet? Förra sommaren fick höet ett väldigt högt sockerinnehåll många ställen pga att det var jättekallt runt midsommar när många slog (här var det frost!). Mitt hö hade 22% WSC, varav hälften ESC (socker) och resten fruktan. 11% socker är inte jättehögt och många säger att fruktan inte spelar roll, men min häst reagerade omedelbart med puls på detta höet (han har PPID).

Jag blötlade det i vatten i många timmar och hällde av och fyllde på nytt vatten halvvägs, torkade och skickade in på ny analys. Nu hade det fått ESC på 5.5 och fruktan var 6 om jag minns rätt, det totala sockerinnehållet blev med andra ord halverat efter min blötläggningsmetod.

Så blötlägg noga med byte av vatten undervägs (jag ser för mig att vattnet blir mättad och att man får ut mer socker om man byter till frisk vatten och låter det stå några timmar till).

Berätta hur det går när hovslagaren varit där! Tänk på att inte ge butta innan han har undersökt hästen, och inte efteråt heller om det är en böld. Risken är då stor att bölden inte mognas utan ligger och pyr inne i hovkapseln. Håller tummarna att det går bra! :)

Han har verkats med kort tå och låga trakter sedan han fick fång första gången i Juni, inte en gång i veckan dock, men hovslagaren har varit här oftare än vanligt och kortat tån.

Varje gång jag fodrat har jag lagt nytt hö i vatten, så när han har fått frukost 7.00 har jag lagt nytt i vatten som han sedan fått till lunch, och vid lunch lagt nytt i vatten som han får på kvällen etc. Jag vet att man bör byta vatten, men det finns inte möjlighet att springa ut i stallet var, varannan timme. Har varit ett helsike att få ihop sommaren överhuvudtaget med alla fodringar, och allt extra jobb :( Och jag vet inte hur jag ska lösa det när jag börjar skolan om 2 veckor, och kommer åka hemifrån vid 6.00 och komma hem 19.00 på vardagarna. Blä, blä, blä!

Han är bara 4 år..

För övrigt, är det vanligt att fångdrabbade hästar blir "sulömma"? Det skedde en smärre incident när jag skulle ta ut honom ur hagen för att se hur han egentligen rör sig, han stack :meh: (tack och lov i den större hagen), och eftersom han stått i "boxstor" hage nu i 2 månader, är han ju rätt så pigg, så han for ju rundor, men halt var han då sannerligen inte när han flashade rundor, han hade fullt upp med att springa, så nått gräs fick han inte i sig, fick efter någon timme tag på honom och ledde tillbaka honom till sin hage och såfort det kommer partier med grus, sten, så ömmar han på framhovarna, men när han som sagt sprang på mjukt gräs, rör han sig helt obehindrat.
Väntar i allafall på hovis..

Senast ändrad:

Ganska exakt det tidsintervallet hade min häst mellan sitt första fånganfall och de symptom som du beskriver. På min var det en hovböld - både jag och den usla veterinären som kom då trodde dock det var fång igen, kanske hovbensrotation för att hon var så extra halt på ena fram.

Så vi åkte till djursjukhuset för att röntga hovbenet, men de konstaterade att det "bara" var en böld. Fick skära loss halva hoven, gips och boxvila i nån månad, sen var hon bra.

Hovslagarna på sjukhuset var :bow:

Ja, jag tror nog att de kan bli sulömma av fång. Och, ja, jag håller med andra som säger att det mycket väl kan vara en böld. Min, som fick fång februari -09, fick en böld i varje framhov på sommaren (har för mig att den första kom i juni och nästa i juli/augusti). Min hade visserligen inte lindrig fång, utan rätt hyfsade rotationer på båda fram.

Är det bara grus i hagen eller växer det ogräs där också? En hel del andra växter än gräs är också olämpliga för en fånghäst.

Min ordinarie hovslagare är bortrest hela helgen, så har jagat rundor efter någon annan som kunde komma, lättare sagt än gjort! Men nu har jag haft hovslagare här i alla fall, och vi vet inte riktigt om det hela beror på nytt fånganfall eller böld. Han har fram till lunch idag varit stel, ovillig att vända, puls (starkare i vänster fram), avlastat vänster fram. Men när jag sedan tog in dem i eftermiddags till hovslagaren var han helt plötsligt väldigt mycket bättre med typ inga symtom alls?!

I vilket fall som helst så reagerade han på specifikt ställe när man tryckte med visitertång på vänster fram, men inte höger. Öppnade upp ett hål, såg misstänkt ut, men bölden är ev inte mogen, och la sedan ett omslag.. Kortade även till framhovarna ytterligare..

Så där är vi just nu..

Senast ändrad:

Har du tur så är det bara en hovböld.
Under ett fånganfall kan nog smärtan gå lite fram och tillbaka, så var det i alla fall för min ponny.

Jag har förstått det som att det kan vara svårt att avgöra vilket om det är hovböld eller fång. Men om den ömmar på ett speciellt ställe så antar jag att det talat för att det är en hovböld.

Hovslagaren tyckte för övrigt att han var väldigt varm om hovarna. Kanske har han både nytt fånganfall och böld på G?

Jag funderar nu på vad som är mest humant. Endast 4 år, och får återfall när han är ståendes i grushage, varför han ens fick fång överhuvudtaget i Juni är också ett mysterium (gick på lösdrift i samma hage året runt, tyckte han slussades över till gräs succesivt i våras)
Känns inte som om oddsen är på vår sida :(

Liknande trådar

M
Hästvård En häst i mitt stall drabbades av fång för ca tre månader sedan. Det började med en hovböld på ett bakben, boxvila, några dagar senare...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: miisen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10