nytt fånganfall trotts grushage?

Sv: nytt fånganfall trotts grushage?

Det står kanske tidigare i tråden men är hästen överviktigt? Det är nog en av de vanligaste orsakerna till fånganfall eller dvs det som får hästen att reagera mer på fångframkallande faktorer.

Jag kan förstå att du börjar tycka det känns jobbigt. Det gäller nog att ta en dag i sänder och ibte försöka ta ut ngt i förskott. Vänta först och se om det är en hovböld. I så fall går det ju att åtgärda.

Nja, jo, lite tjock vart han väl, men tycker inte han vatt så tjock att han var i riskzonen för fång.. Har under dem 2 åren jag haft honom varit noga med att kolla så han inte fått fettdepåer etc.
Men han har tappat i vikt nu i sommar när han stått på grushage och fått begränsat (i princip minimi giva) med hö 3 ggr/dag. Han är dryga metern hög och man ser när man står över och kollar över honom att han är mindre bred över manke, rygg, bak.. Man får ju ta i lite om man ska känna några revben dock..
Hovis igår tyckte han såg fin ut i kroppen..

Senast ändrad:

Fång gör ju vävnaderna i hovarna försvagade vilket innebär att i princip vilken liten belastning som helst inte klaras lika lätt som med "hela" hovar. Det är alltså ganska troligt att springandet har påfrestat hovarna tillräckligt för att förvärra det tillstånd du redan hävt en gång. Kyl, ev en kur butta till för att häva den reaktion som överansträngningen orsakat. Det kommer att ta tid innan hovarna håller för det som en häst kanske har lust att göra, precis som vid en senskada eller ledinflammation.

Är det värt att köpa något slags mag/tarm tillskott? Och i såfall någon som har något förslag?

När min pålle fick ett fånganfall för ett par veckor sedan, så sa veterinären till mej att köpa MagTarm balans, för att magen inte skulle reagera på Buttan. Har gett pålle detta och han mår fint i magen.

Ja jag tror det är värt det, jag kör med Microbalans för att det är relativt liten mängd man ska ge och lätt att få i hästen med lite foder ( urvattnad betfor ) så går det i. Jag har en väldigt kräsen häst.

Jag har gett det i samband med foderbyte, inför invänjning till gräs och när jag anser det behövs. Det är andra sommaren han går på bete efter sitt fånganfall. Men under hela året bör man anpassa fodret, vikten mm så att alla förutsättningar för att de ska klara sig är de bästa. Lycka till.

Vanlig fyrkantig man köper i mataffären? Hur mycket ger du per dag? Och hur får du i ponnyn jästen?

Det finns många trådar om detta här på forumet. Jag har för mig att det ska räcka med en fjärdedels paket. Men jag ger ett helt paket var eller varannan dag. Det har jag gjort i flera år. Hon äter det som det är direkt ur paketet. I början löste jag upp den i lite vatten och hällde det över fodret. I en hel del färdiga preparat finns det jästsvampar.

En häst ska vara stilla när den har ett pågående fånganfall. Ju mer den rör sig desto mer går lamellerna (vävnaden i hovarna) sönder och ju längre tid tar det innan hästen blir bra igen.

Man kan nog inte påstå att fång är en tarmsjukdom. Om en häst äter för mycket stärkelse så att den inte hinner spjälka och ta upp den bildade glukosen från tunntarmen så rinner överskottet av stärkelse och dess spjälkade produkter vidare till grovtarmen. Där kommer då fel sorts bakterier att fermentera stärkelsen mm. Detta leder till en obalans mellan bakterierna i tarmen. Fel sorts bakterier tar överhanden, de andra dör och gifter från bakterierna läcker ut ur tarmen och in i kroppen. Ett fånganfall har startat. En liknande process kan ske om hästen äter gräs som innehåller mycket fruktan.

De senaste årens forskning om fång har visat att fång också kan orsakas av att hästen har för höga halter av insulin i blodet. Det kan den få om den är insulinresistent dvs ungefär som förstadiet till vår diabetes typ 2. Om en sådan häst äter för mycket socker eller stärkelse får den höga blodsockervärden och insulin utsöndras till blodet i stora mängder. De höga insulinhalterna kan också leda till ett liknande scenario som det som kommer från tarmen.

I båda fallen bryts vävnader i hovarna ner (fast på ngt olika sätt) och man kan konstatera att hästen fått fång.

Hur vet man om hästen är IR? Går kanske visa genom blodprov?

Det går att ta blodprov men det är inte helt lätt att testa insulinkänsligheten.
En IR är ofta överviktig (men inte alla). Den har ofta fettansamlingar längs mankammen, ovanför svansen, under magen, kring manken eller andra ställen. Den är ofta lättfödd och svår att banta. Dessa hästar får ofta upprepade fånganfall - om man inte lyckas ner blodsockret och därmed insulinhalterna i blodet.

Är det en shettis så kan man nästan utgå från att den är IR, det ligger i deras gener.

Hur vet man om hästen är IR? Går kanske visa genom blodprov?

Det är mycket lätt att testa om en häst är IR eller inte. Man tar ett blodprov och mäter glukos- och insulinhalten. Provet ska dock hanteras på rätt sätt. Om din veterinär inte har gjort detta förrut kan han/hon kontakta Klinisk Kemiska Laboratoriet i Uppsala:

http://www.slu.se/sv/universitetsdj...atoriet/provtagningsmaterial-och-anvisningar/

“Serumrör används till alla hormon- och klinisk kemiska analyser. Centrifugera helst provet och avskilj serum före transport till laboratoriet.
Vid analys av glukos måste serum avskiljas inom en timme. Flouridrör kan användas för glukosprover, men det blir ofta hemolys i dessa rör. Vi rekommenderar därför serum, som avskiljts inom en timme.”

Dessa hästar får ofta upprepade fånganfall - om man inte lyckas ner blodsockret och därmed insulinhalterna i blodet.

????? IR-hästar har inte förhöjt blodsocker. Däremot har dom en förhöjd insulinhalt i blodet. Det är den höda insulinhalten som orsakar laminitis/fång.

????? IR-hästar har inte förhöjt blodsocker. Däremot har dom en förhöjd insulinhalt i blodet. Det är den höda insulinhalten som orsakar laminitis/fång.

Det är rätt. Jag tänkte hur det går till i kroppen och skrev nog otydligt.
Jag menar helt enkelt att man inte ska ge dem foder som ger mkt socker i blodet.

Det är mycket lätt att testa om en häst är IR eller inte. Man tar ett blodprov och mäter glukos- och insulinhalten.

Detta håller jag däremot inte med dig om. Det är svårt att mäta insulinkänsligheten eftersom insulinhalten i blodet påverkas av flera olika faktorer. Det är naturligtvis lätt att göra så som du beskriver i det jag citerar men däremot är det svårt att dra någon slutsats av analysresultatet.

Är det en shettis så kan man nästan utgå från att den är IR, det ligger i deras gener.

Har du nån källa på det? Visst att det är genetiskt men att just shettisar skulle ha det specifikt är en skröna vad jag hittat. Häromkring är fång mer vanligt på isisar än shettis.

Tack för alla svar! Han står sedan igår åter på boxvila med mjuk spånbädd och fick en omgång butta. Är idag symtomfri, så kommer inte ge mer butta. Verkar inte direkt vara någon hovböld, har lagt om hoven efter att hovis gröpt ur lite i fredags, men syns inget? Har även bunkrat upp och börjat ge bakjäst.. Och nu ber jag till gudarna att han inte får fler återfall, vill så gärna ha kvar min fina lilla vän! Men får han nytt återfall, har vi beslutat att han ska få somna in, är inget liv att vara 4 år, stå i liten grushage och få oprovocerade anfall :(

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Hästvård En häst i mitt stall drabbades av fång för ca tre månader sedan. Det började med en hovböld på ett bakben, boxvila, några dagar senare...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: miisen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10