nytt fånganfall trotts grushage?

Sv: nytt fånganfall trotts grushage?

Är han röntgad? Om inte, så gör det! Det kan ju vara så att han har rotationer, och har fått komma ut för snabbt och röra på sig. För visst var det inte så länge sedan första fånganfallet?

Han är inte röntgad. Han stod instängd i själva lösdriften som är typ 8*5 meter på halmbädd de första veckorna när han fick fång första gången 11/6, sedan efter några veckor byggde jag till en liten (5*5) grushage precis i anslutning till lösdriften då det är det enda stället det finns grus, har bara gräshagar i övrigt. Och där har han stått sedan dess. Nu står han åter i själva lösdriften, dock på spånbädd denna gången då jag mockade ur lösdriften för någon månad sedan, och sedan märkte jag att han i princip åt upp halmen, så har lagt in spån istället.

Så att han kommit ut och rört på sig för fort tror jag inte.

Sedan är det ju väldigt delade meningar angående rörelse, vissa säger att dem ska stå på box många veckor, andra tycker dem ska ut i grus/sand hage så fort som möjligt när dem är symtomfria.

Senast ändrad:

Min hade boxvila i ca 2 veckor, sedan var han i en liten fålla ca 4 veckor efter det innan jag släppte honom i den vanliga stora hagen. Fållan var nog 3x3 meter, så den var väldigt liten.

vad säger veterinären? Ska du kolla hovarna?

herregud vilken skola går du i , borta 13 timmar hemifrån.jag skulle inte hinna /orka ha häst om jag var borta så mycket

Anfallen kan väl aldrig vara oprovocerade? Anfallen måste tyda på att det är något som orsakar dem. Grushage kanske blev för hårt, för snabbt. Min häst stod i box i 6 veckor, med spån. Sen en liten grushage. Lång konvalecens under hösten. Idag, andra sommaren han går på bete, försiktig invänjning. Microbalans vid foderbyten.

Då tycker jag att du ska ta den relativt lilla kostnaden och få hästen röntgad och förvissa dig om att den inte har hovbensförändringar. Jag tycker mig minnas att det var din häst som inte blev diagnosticerad förrän efter ett tag? I och med att den gått med fångsymtom ett tag innan den kom på boxvila så är de inte alls otroligt att den kan ha fått hovbensrotationer, och då tål den självklart inte mycket rörelse.

Delvis kl

Om den har fått rotationer bör det även gå att se det på utsidan nu eftersom det gått såpass lång tid. Studera hovväggen noga, finns det minsta lilla avvik i vinkel så har hovbenen roterat.

Jag tycker inte det låter som om han fått för mkt rörelse, han har ju stått i sjukhage hela tiden? Eller har jag missat något? Däremot så kan det vara så att grushagen blivit för hård och att han skulle behöva ha på sig boots med mjuka sulor i. Vet inte vilka boots som passar till en shettis, men du kan iaf göra sulor av tjocka neoprenboots (tex de för 99 kr på Horze).

Kan dem få fång igen av att stå på för hårt underlag? Låter konstigt när det är en "mag/tarm" störning som utlöser fång?

Jag mockade visserligen ut lösdriften för några veckor sedan, och då stod han enbart i grushagen under några dagar, sedan när jag la in ny halm var det såklart inte lika mjukt som bädden som legat under hela vintern, dessutom märkte jag att han började äta mer halm än innan, han typ åt upp den.
Nu har jag sedan förra torsdagen då han fick återfall, lagt in spån istället.

Kan dem få fång igen av att stå på för hårt underlag? Låter konstigt när det är en "mag/tarm" störning som utlöser fång?

Visst kan hästar få laminitis/fång p.g.a. en tarmstörning men det är inte så vanligt. Den vanligaste orsaken är endokrinisk, dvs. i princip att hästen är insulinresistent (IR). Det är en hög insulinhalt i blodet som orsakar laminitis/fång. Din häst tillhör riskgruppen för att utveckla IR.

På hösten, med början i augusti, ökar hästens produktion av hormonet ACTH. Detta leder till att kortisol utsöndras från binjurarna. Detta orsakar inget problem för de flesta hästar men ökad kortisolproduktion förvärrar insulinresistensen hos IR-hästar och kan vara den droppe som får bägaren att rinna över så att säga. Din häst hade nyligen ett fånganfall och om du inte har lyckats förbättra hästens insulinkänslighet så har den hela tiden varit i riskzonen för ett nytt anfall.

Jag har inte läst hela den här tråden men jag förmodar att andra har gett dig råd om hur du ska hantera en häst som är IR. När du inte kan motionera hästen så är foderstaten A och O.

Då tycker jag att du ska ta den relativt lilla kostnaden och få hästen röntgad och förvissa dig om att den inte har hovbensförändringar. Jag tycker mig minnas att det var din häst som inte blev diagnosticerad förrän efter ett tag? I och med att den gått med fångsymtom ett tag innan den kom på boxvila så är de inte alls otroligt att den kan ha fått hovbensrotationer, och då tål den självklart inte mycket rörelse.[/QUOTE]
Bra inlägg!

När man inte VET ska man inte släppa ut den för tidigt.

dessutom märkte jag att han började äta mer halm än innan, han typ åt upp den.
Nu har jag sedan förra torsdagen då han fick återfall, lagt in spån istället.

Där har du förmodligen en annan orsak. Halm innehåller energi och överskottsenergi bildar fettdepåer hos IR-hästar. Fettdepåer fungerar som endokrina organ.

Bra att du lagt in spån som bädd istället.

Anfallen kan väl aldrig vara oprovocerade? Anfallen måste tyda på att det är något som orsakar dem. Grushage kanske blev för hårt, för snabbt. Min häst stod i box i 6 veckor, med spån. Sen en liten grushage. Lång konvalecens under hösten. Idag, andra sommaren han går på bete, försiktig invänjning. Microbalans vid foderbyten.

Ett av "kännetecknen" för IR-hästar är just att de får fånganfall som verkar komma utan att man hittar någon anledning. De får också ofta fång på hösten. Det är antagligen så som det står i tråden att hästen kan få försämrad insulinkänslighet dvs IR tillståndet förvärras. Detta kan antingen bero på ex högre kortisolutsöndring. För de hästar som klarar av att gå en del på gräs så tror jag att de bygger upp en ökad IR under sommaren och att detta också bidrar till de oförklarliga anfallen.

Liknande trådar

M
Hästvård En häst i mitt stall drabbades av fång för ca tre månader sedan. Det började med en hovböld på ett bakben, boxvila, några dagar senare...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: miisen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10