H
Hippo
Sv: Nytt dåligt hö och snart betessläpp
Självklart ska du ha din åsikt och den är lika viktig här på forumet som alla andra åsikter. Dock har du här och där tidigare skrivit "ska" och "faktum är" vilket låter som om det är ett vetande och inte tyckande. Nåja, TS häst verkar inte vara i riskzonen för det du befarar då den äter höet/halmen i hagen på dagen samt redan nu vänjs in på bete (står i första inlägget). Alltså undrar TS om hon kan komplettera detta med mer lusern i hackad form som hästen redan är van vid och det tror jag är bättre för magen än att lägga till ytterligare ett nytt hö under de två veckor som är kvar till betessläppet.
njae,,, eller, jovisst, det stämmer kanske.. . är själv inte så oroad över det där med pelletterat, o fodrar ytterst lite med sånt själv, men det JAG menar är negativt med att ge sånt där ihoppressat istället för RIKTIGT grovfoder, är att magen blir utan FYLLNAD och STRÅ. STRÅNA som är i grovfoder på ett helt annat sätt "sticker" i magen o stimulerar magen o tarmarna att arbeta på rätt sätt. det där byter man då ut,,,
DET tror inte JAG är bra. för som jag skrev. hästar är grovfoderätare. Inte pellets/kraftätare.
Och att sen efter ett par veckor släppa hästen rakt ut på BETE,,, det kan ge magproblem, TROR JAG. men det kanske man inte heller ser, eftersom hästen just då,, går på BETE tillsammans med andra. kan vara svårt att se riktigt hur det går då,,,
men som sagt. detta är min högst personliga uppfattning. var och en gör ju som den vill.
Självklart ska du ha din åsikt och den är lika viktig här på forumet som alla andra åsikter. Dock har du här och där tidigare skrivit "ska" och "faktum är" vilket låter som om det är ett vetande och inte tyckande. Nåja, TS häst verkar inte vara i riskzonen för det du befarar då den äter höet/halmen i hagen på dagen samt redan nu vänjs in på bete (står i första inlägget). Alltså undrar TS om hon kan komplettera detta med mer lusern i hackad form som hästen redan är van vid och det tror jag är bättre för magen än att lägga till ytterligare ett nytt hö under de två veckor som är kvar till betessläppet.