Nytt dåligt hö och snart betessläpp

Sv: Nytt dåligt hö och snart betessläpp

njae,,, eller, jovisst, det stämmer kanske.. . är själv inte så oroad över det där med pelletterat, o fodrar ytterst lite med sånt själv, men det JAG menar är negativt med att ge sånt där ihoppressat istället för RIKTIGT grovfoder, är att magen blir utan FYLLNAD och STRÅ. STRÅNA som är i grovfoder på ett helt annat sätt "sticker" i magen o stimulerar magen o tarmarna att arbeta på rätt sätt. det där byter man då ut,,,

DET tror inte JAG är bra. för som jag skrev. hästar är grovfoderätare. Inte pellets/kraftätare.
Och att sen efter ett par veckor släppa hästen rakt ut på BETE,,, det kan ge magproblem, TROR JAG. men det kanske man inte heller ser, eftersom hästen just då,, går på BETE tillsammans med andra. kan vara svårt att se riktigt hur det går då,,,

men som sagt. detta är min högst personliga uppfattning. var och en gör ju som den vill.

Självklart ska du ha din åsikt och den är lika viktig här på forumet som alla andra åsikter. Dock har du här och där tidigare skrivit "ska" och "faktum är" vilket låter som om det är ett vetande och inte tyckande. Nåja, TS häst verkar inte vara i riskzonen för det du befarar då den äter höet/halmen i hagen på dagen samt redan nu vänjs in på bete (står i första inlägget). Alltså undrar TS om hon kan komplettera detta med mer lusern i hackad form som hästen redan är van vid och det tror jag är bättre för magen än att lägga till ytterligare ett nytt hö under de två veckor som är kvar till betessläppet.

Det är du själv som har formulerat det så "DET tror inte JAG är bra".

Jag däremot gillar inte att gå omkring och bara tro saker och ting, framför allt inte om jag skall ge råd till andra hur de skall göra. Då vill jag veta. Mina råd baserar sig inte på vad jag tror utan på det jag vet. Mitt vetande är inget unikt utan det kan alla skaffa sig så slipper de gå omkring och tro en massa saker. Det är alltid bättre att veta. Sen är det så att det alltid är bra att kunna ange källhänvisning då det florerar en massa felaktiga "sanningar" här på nätet.

Som sagt gå in på SLU och läs forskningsrapporter, läs olika foderböcker m.m så vet du säkert snart mer än vad jag gör. För nog allt måste du hålla med om att det är bättre att veta än att tro?

Mvh

Tora

man ska väll aldrig SKIPPA grovfoder!?!?! Hästar är grovfoderätare o ska alltid ha fri tillgång, man får se till att det är rätt innehåll i grovfodret som dom får. när dom äter så mycket dom orkar får man ge tillskott om de ändå är tunna, är dom feta kan man blanda med halm el liknande...

Har aldrig sett en häst på fri tillgång som är mager, däremot smällfeta, ohälsosamt feta alltså.
Måste skriva att jag inte håller med dig, fri tillgång, som många kallar det när de sätter in en höboll i hagen gör att hästarna bara står & äter hela dagarna.
Om jag skulle ha den sortens hästhållning hade mina hästar ätit ihjäl sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 646
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hallå, ganska länge sedan jag köpte lucern och funderar på en del :) Min bonde hade inte så många höbalar till mig att det kommer att...
Svar
9
· Visningar
3 031
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka