Nyt for sæson 2011?

Sv: Nyt for sæson 2011?

Hur många fälttävlan har du startat själv på senare tid eftersom du anser dig veta hur det är?

Dessutom så var det väl inte ryttarna som vi spekulerade över utan snarare unghästarna. Men du kanske har ridit många 4-åringar de senaste 5 åren så du vet hur det fungerar....eller inte...

Vad har det med saken att göra hur mycke jag rider, eller om jag överhuvudtaget ridit alls. Det går ju att läsa resultat i alla fall.

I 90-klass terräng har man dike/trakhener gravar det har man inte i banhoppning, kan kanske finnas en viss logik i att de skall vara förberedda för den frågan redan i banhoppningen.

Fast det är ju stor skillnad på att läsa resultat o veta varför saker är på ett sätt, typ läktarryttare, än att sitta på o uppleva hur det har förändrats de senaste åren.

T ex att jämföra en vattenmatta med ett dike i terrängen känns väldigt konstigt för mig. Det må vara i teorin att vattenmattan ska vara dikets motsvarighet men är ju inte alls så i praktiken.

Sen kan vi släppa just vattenmattor för det var inte typen av hinder jag diskuterade utan just att banhoppningen ska försvåras i en gren som redan har sina egna svårigheter.

Hur många fälttävlan har du startat själv på senare tid eftersom du anser dig veta hur det är?

Dessutom så var det väl inte ryttarna som vi spekulerade över utan snarare unghästarna. Men du kanske har ridit många 4-åringar de senaste 5 åren så du vet hur det fungerar....eller inte...

Så jag får inte heller tycka något för att jag inte har ridit fälttävlan på 10 år? Medan jag nog kan lova att jag har sett fler banor än många som faktiskt startar själva. Nu är du nog ute & snurrar lite Nova...jag håller med Lena, diskutera istället för att hoppa på folk.

*kl*
Dags att införa hoppkval igen då så vi fälttävlansryttare tvingas bli bättre på hoppning.

För att rida debutant minst 4 nollor i 110 För 4 åringar minst 4 nollor i 1meter så att dom samtidigt med råge har kvalat in till BT semifinal i hoppning.
För att rida lättklass minst 4 nollor i 120
För att rida * klass minst 4 nollor i 130
För att rida **/*** klass minst 4 nollor i 140

Med underlag som vi får rida på ibland kan det faktiskt likställas med ovanstående hoppklasser.

Efter detta.. skam den som säger att den fälttävlansryttaren som lyckades kvala inte kan rida hoppning!! Men kalla sig fälttävlansryttare, det kan den iallafall!!

Senast ändrad:

Vad har det med saken att göra hur mycke jag rider, eller om jag överhuvudtaget ridit alls. Det går ju att läsa resultat i alla fall.

I 90-klass terräng har man dike/trakhener gravar det har man inte i banhoppning, kan kanske finnas en viss logik i att de skall vara förberedda för den frågan redan i banhoppningen.

Nej en vattenmatta skall i banhoppningstermer motsvara banhoppningens vattenhinder som dessutom är förbjudet i fälttävlans banhoppningsmoment nuförtiden. Den togs fram för inomhusbruk så att banhoppningshästen skulle få en mer naturlig träning inför vattenhinder utomhus. En ft-häst skall väl i första hand få en naturlig träning utomhus där den möter gravar osv redan som väldigt ung, men med dagens inomhusmentalitet särskilt bland den yngre generationen undantaget skåningar faktiskt så går den träningen ofta förlorad.

Först klagas det på att för många fälttävlan blir en dressyrtävling vilket helt går emot ditt resonemang om att alla ft-ryttare rider dålig banhoppning. Hade så varit fallet hade ju det blivit en hopptävling och inte en dressyrtävling :confused: Å andra sidan så klagades det förr på att ft-ryttare rider för dålig dressyr och nu är det terrängen ft ryttarna inte kan rida för att ft-ryttaren är för bra i dressyr.. ja med tanke på hur diskussionerna gick efter det senaste VM....

Jag ser mer än gärna att hoppningen går mer åt riktig banhoppning för det är enklare att rida relaterade avstånd än att rida ett hinder och ett hinder och ett hinder men då får det ställas krav på bättre underlag, bättre banbyggare som fattar skillnaden på tekniskt svårt och idioti samt som på riktig banhoppning, flytta hindren när underlaget blir för dåligt eller sänka alla hinder 10cm när underlaget blir för dåligt.

Vattenmatta eller inte vattenmatta är väl skitsamma egentligen, det handlar mer om hur mkt träning skall en fälttävlanshäst tåla? Särskilt en ung.. att många drabbas av skador är ju tyvärr en sanning idag då många både tränar och tävlar ihjäl sina unga hästar i både dressyr, hoppning och terräng för att hinna ikapp att hästen måste vara på BT nivå i både hoppning och dressyr för att kunna hävda sig idag.

Varför finns behovet egentligen att få möjliga mesta utslag redan i debutantklasserna? Är det den allmäna uppfattningen att vi har alldeles för många säkra fälttävlansekipage som har självförtroendet och styrkan att gå vidare uppåt till dom högsta klasserna att vi måste rensa ut redan i de lägsta klasserna ?

Antalet nya namn i toppen skvallrar om motsatsen... och lovande unghästar viker ner sig och tappar självförtroendet i jakten dit.

Joho då du får tycka precis så mycket du vill!;) Men mitt svar var ju till rookien som tyckte att jag ojade mig över banhoppning. Och det kändes ju som lika mycket påhopp därifrån, som mitt svar isåfall...

Jag har aldrig tyckt att vi behöver ha en avd B inom fälttävlan för unghästar eftersom debutant o lätt klass har varit helt ok att starta med 4-5 åringar. Men om vi ska "spetsa" till o "spetsa till" som tydligen varit uppe vartenda år i kommittén då veti skam om vi inte snart behöver en egen unghäst avdelning?

Men precis som fio säger så anser inte jag heller att en 4-åring ska behöva tävla så himla mycket hoppning innan den går ut i debutant för det blir för mycket tävlande sammanlagt. Med tanke på hur mycket mer träning man måste lägga på en fälttävlans unghäst än en hopphäst så måste ju även de olika delarna av fälttävlan vara anpassade efter vår sport o inte efter hoppsporten.

Vad spelar det för roll om så hela debutant klassen nollar i banhoppningen?

Vad spelar det för roll om så hela debutant klassen nollar i banhoppningen?

DET har jag alltid undrat också!

Bara att göra tre moment på en dag tycker jag "räcker" som svårighetsgrad när man börjar med fälttävlan som ny ryttare/nytt ekipage/ny häst. Att dessutom behöva gå en hoppbana högre än lägsta debut inom hoppning (nu finns väl dessutom en del 80 klasser på vanliga tävlingar väl?) tycker jag inte är jättelyckat. Fast jag har ju aldrig gillat målade bommar iofs :angel: Men jämför man med dressyren så var den åtm förr (eh, -97-programmet red väl jag, kanske något 2001 :o) riktigt simpel jämfört med LC som ju är första programmet att börja tävla dressyr i.

Seriöst, ska man klaga på att det blir dressyrtävling i debutant så tycker jag man har lite för lite problem, då är det väl bara att gå vidare? Debutant ska väl vara just för att ge debutanter en positiv upplevelse så de vill fortsätta med vår underbara sport :D

Eller blir stegen för stora till 100 osv då? Är problemet att vi faktiskt behöver en "lägre" debutantklass lite a la startfälttävlan?

Delvis *kl*
För två år sen var det vattenmatta i Plönninges 90-klass så det är inget nytt.

Jo det är nytt att reglera det i TR. Att det testats innebär inte att det är gammalt. Det diskuterades flitigt i Plönninge och någon kunde inte TR. :angel: Däremot ska det finnas med för Breeders 4åringar ( i deras regler) men de ska hoppa 100. Det är vanligt att det finns med i avd B i 100 just därför inför kvalen. Läs gärna hoppTR och banbyggarTR!

Att det ska vara naturligt med vattenmatta och "bara är att träna på" är en sund inställning MEN just träningen/tävlingen vill en del framförallt domarna att den inte ska vara för intensiv. Några hästar som gick 4- och 5-års nu tyckte domarna var för hårt och för mycket ridna med för höga krav. Det handlar såklart en del om hur mogna de är, men även om hur mycket ridna de är och hur de är ridna. De ska hålla längre än över Breeders!:angel:

Att hitta en bra fälttävlanshäst som också är bra på banhoppning är inte det enklaste. Att hoppa en 100-bana för en framavlad banhoppningshäst är enkelt, däremot så gallrar det snabbt i terrängen eftersom en bra banhoppningshäst i modern tappning oftast inte visar lika bra talang i terrängen.

Nu är det ju inte alltid våra Breeders blir bra fälttävlanshästar .. en del gallras bort tidigt då de inte räcker eller matchas fel.

Visst ska vi ha bra banhoppningshästar men terrängen är också viktig!

Glöm inte att en 4-åring har 3 grenar. Jmfr gärna hur mycket en proffsryttare tävlar en 4-åring för start i Breedershoppning.

Sen att ett räcke med vattenmatta är detsamma som utan, det får stå för Nisse. Statistiken talar emot dej. :rofl:
Visst är en del säkerligen ryttarens fel men dock långt ifrån allt. Idag när de flesta har vattenmatta hemma att träna på inser man snabbt att det är ngt mer som påverkar.

Glöm inte att en 4-åring har 3 grenar. Jmfr gärna hur mycket en proffsryttare tävlar en 4-åring för start i Breedershoppning.

Sen att ett räcke med vattenmatta är detsamma som utan, det får stå för Nisse. Statistiken talar emot dej. :rofl:
Visst är en del säkerligen ryttarens fel men dock långt ifrån allt. Idag när de flesta har vattenmatta hemma att träna på inser man snabbt att det är ngt mer som påverkar.

Jamen eller hur! Dt är precis det jag menar, våra 4-åringar har 3 grenar att hålla ihop o givetvis ska de hoppa bra men huvudsaken är väl ändå att de passar för terrängen?

Tänker inte käfta med alla som alltid vet bäst :devil:

Men tycker nog att Nisse har en point, hon har ju också plockat fram några hästar....

Sen kan det väl aldrig vara fel att man förtydligar vad man menar med hur svår banhoppningen skall vara i cm (hur det skall vara maxat osv.) för olika banbyggare har ju väldigt olika uppfattning om hur svår en bana skall vara. Så har man ju gjort länge i anvisningar till terrängbanbyggarna, t.ex att alla enkel hinder i bra anridning SKALL ligga på max

Nu var det ju inte cm hit eller dit o vilka anvisningar som banbyggarna får ang. det som vi diskuterade.

Utan att banhoppningen än en gång skulle spetsa till gällde diskussionen. Jag upplever ofta att det är människor som inte tävlar själva som uttrycker t ex att ryttarna får minsann anpassa sig o rida bättre. Vad har bättre ridning med att våra unghästar får det svårare o svårare att göra?

Jag har ridit unghästar i debutant-lätt klasser sen 1989 så jag känner väl att jag kan jämföra lite då o nu...och allt var inte bättre förr, långt ifrån men banhoppningen var definitivt ett banhoppnings PROV som gav lagom utslag så jag förstår inte varför den ska spetsas till alls i dessa klasser eftersom den redan ÄR tillspetsad om man jämför då o nu.

Då, på tidigt 90-tal så fanns ofta alla typer av hinder med i terrängen, t ex coffin, öppna gravar o ibland små spetsar men mer ofta bord utan infångare. Dessa hinder fanns i debutant i miniformat så även den som inte hade kunnat träna just det hindret tog sig ofta över iaf, övriga hinder var ganska maffiga om man jämför med nu.
I banhoppningen låg oftast svårigheten i att den gick i en hage som lutade hit o dit o sämre underlag.

Nu är terrängen lägre o oftast lättare men med mer tekniska svårigheter och banhoppningen ska likna "vanlig" hopptävling med fler hinder, fler tekniska svårigheter och högre höjd. MEN fortfarande går det momentet på samma äng/hage som förr vilket innebär att hoppningen blir enormt mycket svårare än en vanlig hopptävling på samma höjd. Och den som då hävdar att detta är rätt utveckling har mega-fel enligt mig iaf....

Tänker inte käfta med alla som alltid vet bäst :devil:

Men tycker nog att Nisse har en point, hon har ju också plockat fram några hästar....

Sen kan det väl aldrig vara fel att man förtydligar vad man menar med hur svår banhoppningen skall vara i cm (hur det skall vara maxat osv.) för olika banbyggare har ju väldigt olika uppfattning om hur svår en bana skall vara. Så har man ju gjort länge i anvisningar till terrängbanbyggarna, t.ex att alla enkel hinder i bra anridning SKALL ligga på max

Absolut inte fel att man klargör vad som gäller. :idea: Men tänka efter före är inte så dumt. Och i terrängen är riktlinjerna tydliga med att man ska tänka på underlag, läge, väder mm också. Det ser man inte på samma sätt på banhoppning för där rider man inte alltid när det är dåligt underlag mm.

Visst har Nisse en tanke bakom sin ridning, definitivt, men i diskussionerna som varit på Breeders är där fler som deltagit och en del av dem har betydligt fler hästar och år bakom sej och det är sunt med olika åsikter. :D

Och vet ni vad... jag har ingen häst som startat Breeders inom fälttävlan :rofl: ändå har jag åsikter :p

Lite kul att just du skriver att "du inte vill käfta med alla som alltid vet bäst" :angel:

KL
Enligt mig ska merparten av ekipagen gå runt felfritt i debutant/lätt klass. Tycker det är helt meningslöst att höja kraven mer där! Skitsamma om det blir en "dressyrtävling", det är ju vår "inkörsport" i sporten. Det ska vara lätt för en "normal ryttare" och en "normal häst" att ta sig runt. Om alla skulle vägra ut sig i hoppningen och terrängen i debutant klass hur ska vi då få fler ryttare till sporten som vi verkligen behöver?

Jag har faktiskt inte sett ett enda hopp-prov de senaste åren som gått på dåligt underlag/kuperad hage men har väl haft tur då antar jag. Däremot var det vanligt förr.

Kan inte förstå varför det skulle vara fel att försöka likrikta standarden på hopp-banbyggnaden (se OldQ:s inlägg som startade debatten) eller att anpassa vår standard på tävlingar till resten av världen. Det skall ju inte bli svårare banhoppning utan de som byggt för lätt innan skall lyftas upp till samma nivå som de som håller måttet.

Att alla rättuppstående i 90-klass skall vara 95 cm kan väl inte vara för svårt för unghästarna.

För några år sen var det otänkbart att använda lådor, vattenmattor, vågplank, hålmurar, blanka reklamhinder etc. i låga klasser. Idag är det vardags mat på alla träningar och de flesta tävlingar, och de tränare jag känner säger att man skall börja träna sånt tidigt så blir det inga problem och det funkar för mina kompisar i alla fall.

Det känns lite märkligt att du alltid vet bättre men ändå tydligen inte har varit runt så mycket. Det är möjligt att de få banorna som finns i norr har bra sandunderlag men jag kan på raken räkna upp flera banor som har just det underlag som vi diskuterat här.

Vi diskuterar inte om räcken är 95 cm eller inte utan vi diskuterar om banhoppningsprovet verkligen behöver spetsas med tanke på underlagen vi rider på. Och eftersom det då ska införas striktare linjer om höjd och typer av hinder så kommer det ju att bli väldigt ojämnt hur banhoppningen blir beroende på om den hoppas på en sluttande gräshage eller en bra grusbana. Om banbyggaren inte kan differentiera beroende på underlag utan måste följa riktlinjerna i TR så blir vissa tävlingar väldigt svåra och andra normala.

Du tyckte ju nyligen att vi ryttare ska lära oss att rida bättre men jag undrar fortfarande vad det har med underlagsdiskussionen och unghästar att göra?

Kunde vara kul att veta var de dåliga hoppbanorna finns, jag har ridit eller tittat på Bollnäs, Hofors, Leksand, Enköping, Baståsen, Strömsholm, Trossnäs, Qvinnersta, Örebro FRK, Örebro TRF, Segersjö, Ryttarstadion, Runsten, Åkerbo, Mantorp, Kinda, Bunge, Udden, Tranemo, Hermanstorp, Plönninge, Dagstorp och Gärds och dom tycker jag är OK, en del av dom lutar men inte värre än Strömsholm som ju duger åt hoppryttaren och ibland har banbyggarna krånglat till det men det är ju inte banans fel....

Den hoppbana vi hade i höstas i Mantorp var kass. :eek:
Men till våren flyttar vi till ett annat gärde som verkar bättre. :love:

Eeh jo det var den ju minst sagt :D

Ur TR hoppning

0,95 hoppning
7-9 hinder.
Höjd: 0,85-0,95 m. Minst 4 språng 0,95 m.
Längd: Minst 2 språng inom 10 cm från maxlängd.
Kombination: Får inte finnas.
Trippelbarr: Trippelbarr får inte förekomma.

Det står inget om vatten förrän i 110

Alla som har hoppat kombination och trippelbarr i debutant räcker upp en hand :p

Jaaaag

Debutanthoppningen ÄR ju redan idag svårare än vad den är på en hopptävling så varför räcker inte det :confused:

Kunde vara kul att veta var de dåliga hoppbanorna finns, jag har ridit eller tittat på Bollnäs, Hofors, Leksand, Enköping, Baståsen, Strömsholm, Trossnäs, Qvinnersta, Örebro FRK, Örebro TRF, Segersjö, Ryttarstadion, Runsten, Åkerbo, Mantorp, Kinda, Bunge, Udden, Tranemo, Hermanstorp, Plönninge, Dagstorp och Gärds och dom tycker jag är OK, en del av dom lutar men inte värre än Strömsholm som ju duger åt hoppryttaren och ibland har banbyggarna krånglat till det men det är ju inte banans fel....

Av de banor du räknat upp här så finns det 9 st som motsvarar min beskrivning på banor som aldrig skulle hittas på en vanlig banhoppning.
Känns väldigt underligt att du har med just dom i din beskrivning på banor som är ok...

fio: JAAAAAG har hoppat både kombination o trippel på debutant x-antal ggr, i Trossnäs fanns ju dessutom vattengrav med i 100-klass...är borttaget sen många år från banhoppning i motsvarande klasser..

Det var ju intressant för det är bara 5 av dom som inte är antingen grusbanor och/eller är hoppbanor som man har minst regionala hopptävlingar på :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
L
Fälttävlan Nu er det snart tid for anmälan og planering til Nordic-Baltic Eventing Championships 2011. Den 7. - 10. juli i Danmark - nord for...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Loula
·
L
Fälttävlan Er der noget nyt om de (nye) svenske regler for kval til start i fälttävlan? I princippet er nordiske ryttere vel kvalificeret til at...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: neywaz
·
L
Fälttävlan De nordiska-baltiska mästerskapen (NBM) i fälttävlan kommer att gå i Bernstorffparken i Köpenhamn 7-10 juli. Tävlingen går i...
Svar
0
· Visningar
1 666
Senast: Loula
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka