Nyt for sæson 2011?

Sv: Nyt for sæson 2011?

:D:D haha, eller varför inte ett gäng skrikande getter bakom domaren när man rider dressyr :cool:

Helst ska det stå en skock kossor och kampera precis utanför staketet vid första hindret också för att öka spänningen :angel:

Hehe. Frågar jag snällt kan jag kanske få låna en skock av Löökstads kossor så de kan vara dina privata hejjarklck på varje start du gör :angel::devil:

Så himla käckt av dig att tänka på oss!:love: ......:p

Men allvarligt, det är ju oftast i debutant o lätt som spetsade banor slår hårdast. Man kommer ju med en 4-åring i debutant o hur kul blir det då? Därmed inte sagt att hoppbanan ska vara DÅLIG för det...men de som sitter o petar ihop sina regler kan ju även tänka på att underlagen på hoppbanorna som VI rider på inte är i närheten av vanliga hoppbanor! T ex Mantorp...:angel::devil:, Boxholm, Enköping mfl. Ska då hoppningen leka lilla GP så blir det nog utslag som heter duga!

För att inte tala om i Segersjö.
Där var det Regionala hoppklasser i ÖSREGN,innan 1* och 3* skulle hoppa.
Dessutom fick F-T ryttarna skit för att de bad om en något bättre/säkrare framridnings plats.På sjöblöt och djup gräsvall....hej å´hå!
Hoppbanan gjorde man tillslut vad som kundes med.Efter STORA påtryckningar från starfältet och de utanför staketet.
En självklarhet att hoppmomentet skall ge utslag.Välbyggda och jysta banor vill alla ha.Men ska det jämföras så skall det göras på rätt sätt.
:crazy::angel::confused::idea:

*KL*
Reagerade mest på förslaget om vattenmatta i 90. (Det fanns en diskussion på breeders om det då banbyggaren ville ha en eftersom hoppningen har det.) Många höll med banbyggaren men det finns aber.
Om vi ska ha vattenmatta i 90 så får vi verkligen kräva att hoppningen också inför det i 90. Hur enkelt är det att träna en 4-åring på vattenmatta på tävling annars?

Inte att förglömma att det gick en startfälttävlan på hoppbanan först på morgonen. Redan efter den klassen var hoppbanan upptrampad.

Å jag tycker det är totalt uppåt väggarna! Det är ju ett HOPP PROV för guds skull ingen hopptävling! Om jag ville syssla med banhoppning så skulle jag göra det men istället så kräver jag att mina 4-åringar ska kunna gå på tygeln o gå program, hoppa en bana på 95 cm på urusla underlag, stå i transporten i x-antal timmar för att sen komma ut o springa runt i terrängen på ett BRA sätt!

NÄR ska dom som bestämmer i denna sporten sluta att bli så påverkade av alla idioter som skriker: Dressyrtävling! eller vi måste göra hoppningen svårare!

Debutant o lätt klass ska väl för bövelen inte vara svårare än en clear round hoppning? VARFÖR ska det inte premieras i dessa klasser att så många som möjligt tar sig runt HELA fälttävlans dagen o kommer i mål o är glada o lyckliga??? VARFÖR ska det bara vara dom som prioriterar hoppningen som känner att banorna är justa? VARFÖR måste man ut o tävla 1-meters hoppning med en 4-åring för att ens våga sig på att starta debutant???

Jag har totalt lessnat på detta eviga tjat om att banhoppningen MÅSTE bli svårare, MÅSTE ge utslag osv osv .

Jag är för trött för att säga annat än: :bow: :bow:

Jag backar glatt upp allt motstånd, men jag måste få sova lite först :angel:

Att gå en 120 hoppning i en dyngblöt kohage, med förkortade avsprång och alla hinder maxade, känns ju verkligen inte schysst. Det är inte många hopphästar som hade fixat det, speciellt inte med getterna på "banan" bredvid:D

Men jag tycker inte att det är orimligt att kräva att ett ekipage skall kunna gå en 95 cm's bana (vilket alla friska hästar enkelt travar runt, även i en kohage) (eller rida banhoppning på bra underlag på 1 m för att få tävlingsträning på vattenmatta), innan man går ut i en debutant terräng. - Visst det kan vara tufft för en 4 åring, men det är ju inte givet att alla 4 åringar är klara för det heller, och då kan man ju börja med startfälttävlan istället.

Men vattenmattan introduceras väl inte förrän först i 110 och det får inga 4-åringar gå.

Jag har sett en vattenmatta i en klass som varit lägre än 110. Och då var det ett valbart hinder (dvs det stod två hinder bredvid varandra, ville man inte hoppa vattenmattan så kunde man välja en ordinär oxer istället). Det är enda gången.

Men jag tycker inte att det är orimligt att kräva att ett ekipage skall kunna gå en 95 cm's bana (vilket alla friska hästar enkelt travar runt, även i en kohage) (eller rida banhoppning på bra underlag på 1 m för att få tävlingsträning på vattenmatta), innan man går ut i en debutant terräng. - Visst det kan vara tufft för en 4 åring, men det är ju inte givet att alla 4 åringar är klara för det heller, och då kan man ju börja med startfälttävlan istället.

Fast med det resonemanget så ska en 4-åring för fälttävlan gå samma hoppning som en för Breeders-hoppning. Haltar lite anser en hel del som utbildar 4-åringarna. :laugh:
Det handlar ju inte om höjden utan hur mycket de ska behöva tävlas ..

Fast med det resonemanget så ska en 4-åring för fälttävlan gå samma hoppning som en för Breeders-hoppning. Haltar lite anser en hel del som utbildar 4-åringarna. :laugh:
Det handlar ju inte om höjden utan hur mycket de ska behöva tävlas ..

Helst skall dom väl gå samma dressyr som en 4-årig dressyrhäst oxå :angel:

OCH samtidigt utbildas i terräng :eek:

Äh, utbildas och utbildas. Du vet väl att alla unghästar som går fälttävlan hoppar allt det där själva, ryttarna sitter ju bara och styr så fort det vankas hinder. Så måste det vara. Annars skulle vi ju vara mycket bättre i hoppningen (och rida perfekta dressyrer också, off course) :idea: :angel:

Lite ot; jag hörde ryktas att reglerna för 4-åringarnas kval skulle ändras..? Det var alltså bara rykten eller är det på g?

ja om vattenmattan känns oöverstigelig så kan man ju rida startfälttävlan, och så får jag vänta tills pållen mognat lite innan jag jag går på en debutant. En del är ju tidiga och en del lite senare .... det behöver ju inte va så himla blodigt allvar med en 4-åring, det är ju bara utbildning och att ha kul. Eller hur tänker ni runt detta ?

För två år sen var det vattenmatta i Plönninges 90-klass så det är inget nytt.

Det är bara att titta på vad de svenska FT ryttarna är sämst på, från ponny - seniorer så ser man att det är banhoppning, kanske dax att ta tag i dom bitarna om man skall kalla sig fälttävlansryttare istället för att oja sig om att det är för svårt.

Svårare banhoppning får förhoppningsvis ryttare att välja hästar lämpade för sporten idag, dvs de måste kunna hoppa.

Hur många fälttävlan har du startat själv på senare tid eftersom du anser dig veta hur det är?

Dessutom så var det väl inte ryttarna som vi spekulerade över utan snarare unghästarna. Men du kanske har ridit många 4-åringar de senaste 5 åren så du vet hur det fungerar....eller inte...

*Knapp*

Fast jag tycker det hör till inhoppningen av unga hästar att de lär sig hoppa vattenmatta från början.

Dessutom finns det ju kombination med i 90 klass det finns det ju aldrig på en vanlig banhoppning, det klagar ju ingen på.

Det är bara så att en 4 årig fälttävlanshäst ställs det högre krav på än om de skulle varir enbart hopp el dressyr hästar men de fixar de.

Även om dom fixar det, givetvis gör dom som startar o kommer runt det, så är det väl ändå fel inställning? Att fälttävlans unghästar ska ha det ännu svårare än hopp/dressyr? Det är ju svårt nog för en unghäst att klara alla 3 disciplinerna på 1 dag.

Oavsett vad man tycker om utbildningskraven på fyraåringar så kan man hålla sig till en trevligare ton.

LenaH, moderator

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
L
Fälttävlan Nu er det snart tid for anmälan og planering til Nordic-Baltic Eventing Championships 2011. Den 7. - 10. juli i Danmark - nord for...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Loula
·
L
Fälttävlan Er der noget nyt om de (nye) svenske regler for kval til start i fälttävlan? I princippet er nordiske ryttere vel kvalificeret til at...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: neywaz
·
L
Fälttävlan De nordiska-baltiska mästerskapen (NBM) i fälttävlan kommer att gå i Bernstorffparken i Köpenhamn 7-10 juli. Tävlingen går i...
Svar
0
· Visningar
1 666
Senast: Loula
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka