Nyt for sæson 2011?

L

Loula

Hej.
Er der noget nyt med de svenske regler for fälttävlan i 2011?
Er det korrekt at man nu må ride med ur i alle klasser?
Hilsen fra Danmark til jer alle :)

Sv: Nyt for sæson 2011?

Det blir ovanligt få ändringar till nästa år ( ganska små oxå )
Dom jag minns (minnet har blivit ganska dåligt )

Nu ska det heta kort och lång fälttävlan i stället för en- och tredagars.
Tydligare skrivning om ludd, troligen anpassning till FEI-regler.
Klocka tillåten i alla klasser.
Ändring regler för bakbensskydd på unghästar. ( i hopprovet samma som för banhoppning, i terrängen fritt ).
Ändrade regler för hur hoppbanor ska byggas. ( bland annat ska alla rättuppstående hinder vara på maxhöjd )

Detaljer minns jag inte exakt men grundidén är att ft-banhoppningsmomentet
ska utformas så att det blir mer som en vanlig banhoppningsbana.

Hmm...för det första så är det ju inte direkt OVANLIGT nuförtiden att banhoppningen är som en vanlig tävlingshoppning o för det andra så tycker jag det är helt fel. Det är ju ett BANHOPPNINGSPROV o DRESSYRPROV som ingår i momenten som ska utföras för att sen gå ut i terrängen så VARFÖR ska just banhoppningen spetsas till? Jag skulle gärna vilja veta hur dom tänker när dom resonerar så?

Om man tittar på de FT som jag var ute på förra året så var det ju inte mer än 1 st som kanske var ngt lättare än vanlig banhoppning. Fast vid närmare eftertanke så har jag nog sett 95 cm klasser som varit lika lätt som den debutantbanan var.

Om dom då ska spetsa banhoppningen så borde ju även felen vara lika? dvs man får ha 20 fel o gå ut i terrängen....:devil:

Varför inte spetsa till banhoppningen, det här landet verkar ju fortfarande vara av tron att det är där man förhindrar dödsfall..?

:devil:

Och nejnej... det bör likställas med dressyrprovet, då båda ska genomlidas innan man får ha lite kul, vi bör alltså få gå ut i terrängen med max 75 straff med från banhoppningen :D :angel:

Detaljer minns jag inte exakt men grundidén är att ft-banhoppningsmomentet
ska utformas så att det blir mer som en vanlig banhoppningsbana.

Men kom inte de reglerna till förra säsongen :confused: Och även bakskydden för unghästar :confused:

Det känns som man inför samma regler flera ggr hela tiden :confused:

Spetsas banhoppningen till ännumer kommer det inte bli några till start i terrängmomentet i enköpings enstjärniga ;) :o:p I år blev typ halva startfältet uteslutna i hoppmomentet.

Om de hade haft bättre underlag på framhoppningen så hade det nog inte sett lika illa ut...

Om skrivningen misstolkas av vissa ÖD är det väl inte fel att ändra:angel:
Om man vill förtydliga sina avsikter kan man väl oxå få ändra:idea:

Egen åsikt:
Det är många som klagat på att placeringar i ft bestäms av dressyrpoängen.
Om man nu även måste rida bra i hoppningen, är det fel?
Min avsikt med att nämna ändringarna redan nu (fast luddigt) var bara för att ge er mer tid att träna hoppning i vinter.:love:

Egen åsikt:
Min avsikt med att nämna ändringarna redan nu (fast luddigt) var bara för att ge er mer tid att träna hoppning i vinter.:love:

Egen åsikt:

Vad är det för amatörer som gör det :confused: Troligtvis dom som aldrig når under 60 straff.. det har inte jag heller gjort på den unge hästen i år men jag klagar inte på att dom som är bra i allt vinner :confused: Man får ju bara koncentrera sig på att bli bättre själv.

Tyvärr för många så är det så att även om terrängbanan skulle bli dubbelt så svår så skulle de här "dressyressen" ändå vinna för deras hästar är såpass bra och ryttarna rider såpass bra tekniskt att det inte skulle bli några större problem.

Jag tycker nog ändå att på många tävlingar i år så har inte dressyrresultaten varit avgörande, tex Stora Wäsby. Att det blir dressyrtävlingar i debutant och lätt klass kan och ska man väl inte göra så mkt åt.

Senast ändrad:

Egen åsikt:

Så himla käckt av dig att tänka på oss!:love: ......:p

Men allvarligt, det är ju oftast i debutant o lätt som spetsade banor slår hårdast. Man kommer ju med en 4-åring i debutant o hur kul blir det då? Därmed inte sagt att hoppbanan ska vara DÅLIG för det...men de som sitter o petar ihop sina regler kan ju även tänka på att underlagen på hoppbanorna som VI rider på inte är i närheten av vanliga hoppbanor! T ex Mantorp...:angel::devil:, Boxholm, Enköping mfl. Ska då hoppningen leka lilla GP så blir det nog utslag som heter duga!

Hm, minns jag rätt från mötet så skulle ALLA räcken på hoppmomentet vara maxade, vattenmatta tillåten.

Fast över en vattenmatta får väl inte ett räcke vara maxat ens på banh. om jag förstod en del protester rätt:angel:.. Så vissa korrigeringar blir det nog.

Okey.. men det känns som om det här med svårare banhoppning och att alla måste rida bättre i hoppningen har tuggats de senaste 10 åren..

Sen tror jag många har missuppfattat det här med hur man gör banhoppningen tekniskt svårare.. då lägger dom in avstånd som tex 19 meter i en debutant :crazy:

19 meter OCH grästorvor med sluttande underlag...Å vad många hoppmänniskor som skulle starta sina hopphästar under de förutsättningarna...:cool:

Typ ingen.. någonsin.. never..ever. Jag lovar att de riktiga hoppmänniskorna skulle inte heller få så bra resultat om dom tvingades rida under de förutsättningarna som vi faktiskt måste göra ibland. Det kan man ju oxå ha i åtanke när man tycker vi är så kassa i hoppning :p

Det är la plättlätt att nolla på perfekt underlag med superbanbyggare!

19 meter OCH grästorvor med sluttande underlag...Å vad många hoppmänniskor som skulle starta sina hopphästar under de förutsättningarna...:cool:

Helst ska det stå en skock kossor och kampera precis utanför staketet vid första hindret också för att öka spänningen :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
L
Fälttävlan Nu er det snart tid for anmälan og planering til Nordic-Baltic Eventing Championships 2011. Den 7. - 10. juli i Danmark - nord for...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Loula
·
L
Fälttävlan Er der noget nyt om de (nye) svenske regler for kval til start i fälttävlan? I princippet er nordiske ryttere vel kvalificeret til at...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: neywaz
·
L
Fälttävlan De nordiska-baltiska mästerskapen (NBM) i fälttävlan kommer att gå i Bernstorffparken i Köpenhamn 7-10 juli. Tävlingen går i...
Svar
0
· Visningar
1 666
Senast: Loula
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka