Sv: Nyss fylda 3 år, hur långt har ni kommit ...
Först och främst så är han inte tillräckligt koncentrerad om han håller på att "busa". Bättre att jobba en kortare intensivare stund och verkligen KRÄVA att hästen ska göra det du vill.
Jag själv skulle snärtat till med pisken när han sparkar...sparkade han då ut mot pisken skulle han få den på baken.
Stegringar skulle jag aldrig acceptera, varken i grimskaft, lina eller när man sitter på. Det är den högsta formen av motstånd hästen kan visa (förrutom att bara lägga sej ner och vägra göra någonting alls), dessutom är det väligt farligt att ha den vanan inne. Det känns kanske inte så farligt nu när du har honom i lina någon meter från dej, men den dagen kommer då du vill kunna rida honom på ett säkert sätt. Har de en gång börjat stegra sej, så är det svårt att komma ifrån den vanan.
Jag tror att du behöver vara mer koncentrerad själv, och hindra honom innan han ens kommer till det stadiet att han kan stegra sej. Rör hästen sej framåt kan han inte stegra sej och stannar han innan du sagt till honom, så få fram hästen igen. Att han sparkar ut är en grej han kan göra i rörelse så den är svår att förhindra, men en stegring måste han stanna innan. Var mer alert och blockera honom innan han ens har kommit så långt!!
Först och främst lär man hästen framåt, sedan kan man göra det rätt och riktigt iform.