Nyss fylda 3 år, hur långt har ni kommit ...

Z

Zeena

Min 3 åring är tidigt född, början på April.
Just nu har han vila men jag har ridit ca 15 ggr, trav ca 5 ggr. Men jag har då blivit longerad. Har inte riktigt vågat bli släppt ännu.

Vi har löshoppat 7-8 ggr under 05.
Tömkört 2-3 ggr.

Hur går det för er?

Sv: Nyss fylda 3 år, hur långt har ni kommit ...

Min 2003:a är född i april och hon är insutten i skritt och trav både i ridhus och ute på tur. Har inte haft ledlina alls i princip. Löshoppat 1 m har hon gjort, men har nu haft lite vila.
Hon ska tömköras lite mer så hon får igång lite arbete med bakdelen.

hejsan!
mitt sto är född febr 03. just nu totalvilar hon, men är tidigare aktiverad cirka varannan dag under hösten. l
ongerar, tömkör, promenerar, lösgalopperar, lasttränar. ridit ca 20 ggr, nu på slutet både skritt och trav, både ute i skogen, på galoppbana och i paddocken. rider max 15-20 min. löshoppat 3 ggr i ridhus och 2 ggr i paddocken. rider både själv och med sällskap.
tänkte sätta igång igen snart och sedan hinna med en vila till innan treårstesten.

ehh. jag gör ingenting med min. han är född i april. har gått på lösdrift fram tills nu men just för stunden är han skadad (ytliga och djupa böjsenan och gaffelbandet är klyvt) och har boxvila så jag pysslar och leder fem minuter om dagen.

Hon är inkörd tidigare i sommras och löshoppad två gånger. Nu har det krabbat med fång sen augusti, så hon gör ingenting.

fyraåringen jag rider blev inriden i April förra året. då var hon bara sutten på.. då var hon tre..

Född mitten av april 03. Hunnit med att vara konvalescent nästan hela 2005 med, och blivit både utdömt (vilket jag vägrade) och ruskigt klinikvan.

Riden en handfull gånger, utan problem, i skritt och trav och på rakt och böjt spår, men bara ute (vill inte ha unghästar på ridbana/i ridhus och har ingen heller). Alla gånger utan ledare och sällskapshäst etc. Glad och positiv och tycker det är skitkul att bli riden.

Tömkörd i skritt och trav på böjt och rakt spår, longerad i alla gångarter. Gått en hel del som handhäst i skritt och trav med.

Ingen löshoppning pga konvalescensen.

Min är regelbundet löshoppad, lite tömkörd och riden i skritt och trav ute på grusvägarna på ensam och med sällskap...

Hon vilar nu pga att hon fått sin näsa ihopsydd.

Min 3 åring född i mitten på juni 03, är löshoppad 3 ggr, körd i rockard ca 15 ggr i somras, riden ett tiotal ggr i ridhus och själv ute i 10 min åt gången i skritt och trav.
Förhoppningen är att köra henne med släde ngr gånger nu när vi fått snö. Och framåt vårkanten prova lite galopp.

quartervalack, f. 20 juni -03.

longerar alltid innan jag rider, mest för att kolla vilket humör han verkar vara på..

rider utan lina i alla gångarter. har börjat flytta framdelen. han stannar (oftast) för "whoa" och backar någorlunda villigt.

Jag har en som är född 25 maj 03
Har inte kommit sålångt.

Har provat att longera men han bara busar.
Han sparkar innåt med bakbenen mor oss.
Bra tipps på att lära honom detta.???
Han är van vid gjord mm .
Jag skulle villa ha bra tipps och råd.

Hur mycke och länge tömmkör och longerar ni innan ni sitter upp???

Jag är ur kass på detta.
Har funderingar på att lämna honom på inridning men SÅ DYRT

Rotterö- Manna på honom om man sparkar.
Om du tycker det är svårt, har du inte möjlighet att få hjälp? (:

Han springer och hoppsparkar med bakdelen innåt mig. stegrar mm Rent bus.

Lånar knapp.
Har inte alls gjort något som ni. Har ett halvblod som är född juli-03.
Löshoppat några ggr bara. Longerat ca 7 ggr. Sedan får han leka i hagen med min islänningskompis som blir 4 i år. Båda ska ridas in i vår. Sedan blir det väl vila fram till hösten ev. Får se hur dom beter sig. Lite jobbigt med 2 hästar att rida in. Får ta det försiktigt.

Rotterö skrev:

Tycker det låter som min ena häst fast han fyler 9 år i år:rofl:

Min är född i maj-03.Tömkörd och promenerad ute med förra våren. Löshoppad totalt ca 20 ggr. Inriden av proffs i september, vilat okt+nov, riden av proffs i december. Kommer nu att få vila till mars då jag hade tänkt sätta igång honom inför 3-årstesten.

korsningshäst född april 03. löshoppad 3-5 gånger tömmkörd och longerad men mest tömmkörd sen han va 1 ½ år lite drygt. sutten på i alla gångarter i somras, riden i skogen 1 gång,tolkad i med snowracer efter sig 2 gånger i skritt. ska lära sig hjälperna nu till våren förnuvarande tömkörs han 1-2 gånger i veckan:rofl:

Rotterö skrev:
Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte att det är rent bus det handlar om, utan en maktposition. Han visar dej att det är han som bestämmer.
Jag hade verkligen inte tillåtit stegringar eller sparkningar i linan!! Ger man dem lillfingret tar de hela handen och snart har du en häst som är mycket jobbig. Säg ifrån!!

Först och främst så är han inte tillräckligt koncentrerad om han håller på att "busa". Bättre att jobba en kortare intensivare stund och verkligen KRÄVA att hästen ska göra det du vill.

Jag själv skulle snärtat till med pisken när han sparkar...sparkade han då ut mot pisken skulle han få den på baken.

Stegringar skulle jag aldrig acceptera, varken i grimskaft, lina eller när man sitter på. Det är den högsta formen av motstånd hästen kan visa (förrutom att bara lägga sej ner och vägra göra någonting alls), dessutom är det väligt farligt att ha den vanan inne. Det känns kanske inte så farligt nu när du har honom i lina någon meter från dej, men den dagen kommer då du vill kunna rida honom på ett säkert sätt. Har de en gång börjat stegra sej, så är det svårt att komma ifrån den vanan.

Jag tror att du behöver vara mer koncentrerad själv, och hindra honom innan han ens kommer till det stadiet att han kan stegra sej. Rör hästen sej framåt kan han inte stegra sej och stannar han innan du sagt till honom, så få fram hästen igen. Att han sparkar ut är en grej han kan göra i rörelse så den är svår att förhindra, men en stegring måste han stanna innan. Var mer alert och blockera honom innan han ens har kommit så långt!!
Först och främst lär man hästen framåt, sedan kan man göra det rätt och riktigt iform.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 718
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama