Nyslaget hö.

Maléne

Trådstartare
Sist jag var och köpte hö så fick jag nyskördat hö, är det farligt att fodra med direkt? hört att man gärna ska ha det liggandes ett tag (vet ej om det är sant, därför frågan) Jag började att fodra med det i söndags den 8 och nu i lördags den 14 verkar det som mitt russ fick fång hon gick i en hage där det knappt fanns nåt att äta, därav stödfodring 2kg hö till henne och shettis kompisen, (lite jag vet, bantas) och har även kört varianten flytta staketet en halv meter om dagen så dom har liksom inte släppts på något maffigt bete, detta som dom fått till sig är mest skitbete (inte nerbajsat) utan mycket höga strån och sånt lite bränt gräs mm.
Det konstiga är att hon vänder utan några problem, gick själv upp i trav när jag skulle hämta henne i hagen? Hon är varm i hf hov + kronranden. Hon fick nya skor i tisdags den 10, har pratat med hovis och ska kontakta henne i dag igen, antagligen får hon komma ut i morgon och kolla till lillan. Vad tror ni bukare att detta kan vara? jag misstänker fång men ändå inte och hoppas inte.

Sv: Nyslaget hö.

Hästar kan få fång av snabba foderbyten, så om du inte gjorde en mjuk övergång (under 1-2 veckors tid) till det nya höet är det nog inte osannolikt att det är fång.

Hö behöver inte "ligga till sig", det gäller bara spannmål och silage.

Jo det vet jag, jag har någelunda koll på fång då denna haft det några ggr innan och min andra fick det i vintras antagligen efter medicinkur. Men det är bra då vet jag hur det ligger till med nyslaget hö. tack så mycket, hon är nu mycket bättre så kanske att hon trampat så illa på en sten eller liknande.

Så det är alltså ingen fara att ge nyslaget hö? Har nämligen letat efter förra säsongens hö, då min häst ska vara inne på nätterna i sommar... Men då behöver jag ju inte krångla till det ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 476
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 400
Senast: Tuvisen
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka