Nysådd? Bete? Harva?

R

ramada

Hoppas jag lägger tråden under rätt rubrik....

Jo det är såhär att vi har tillgång till en liten extra areal på c:a 1,5 ha som vi plöjde i ordning i höstas(rätt impad över att sambon klarade av det han har aldrig plöjt förut:D ), jorden har inte vart brukad på säkert 50 år...
Så nu behöver vi hjälp, :confused: hur fortsätter vi? När ska vi harva? När ska vi så? Vad ska vi så med? Har haft kontakt med en kvinna i närheten som säljer en fröblandning med extra omtanke om hästar som har benägenhet att få fång så jag hade tänkt köpa det då....

Vi tänkte även försöka plöja ner den gödsel vi får under vinterhalvåret på vår egen mark, man kan säga vi har två hagar på vardera 1,5 ha som ska användas vart annat år så hur tar vi bäst tillvara på vår egen gödsel?

Om hästarna inte ska gå på betet är det bra att köra med puts eller liknande?

Hoppas det finns någon här som gör liknande med sina egna marker så man kan få lite nybörjarhjälp!!:p

Sv: Nysådd? Bete? Harva?

Så nu behöver vi hjälp, :confused: hur fortsätter vi? När ska vi harva? När ska vi så? Vad ska vi så med? Har haft kontakt med en kvinna i närheten som säljer en fröblandning med extra omtanke om hästar som har benägenhet att få fång så jag hade tänkt köpa det då....
Gör som jag. Titta på när bönder i omgivningen börjar harva! Enklast om man ska göra själv är att så "renbestånd", alltså bara gräs som om du skulle anlägga en gräsmatta. Harva, så och välta marken. Nackdelen med att så renbestånd är att du inte kan använda vallen första året. Du bör putsa en eller två gånger under sommaren för att slå av ettårigt ogräs (mållor mm). Du bör inte släppa hästarna på detta första året eftersom det blir söndertrampat och förstört.

Tänk på att välja rätt sorts vallfröblandning för användning. Ska du skörda hö/ensilage eller ha som bete.

Hej!

Jo det är bara tänkt att vara bete. Mark finns så det är tänkt att detta skulle få gro till sig ett år och så kan det betas året därpå och sedan gör vi likadant med den andra sommarhagen

Tänkte så med detta, från ett mail jag fått:
Det andra är med högt fiberinnehåll men också här låg socker nivå, med tillsättning av 8 örter för bästa vitamin innehåll, smaklighet och fullfoder ersättning vid inte alltför nationell sportutövning. Blandningen är också framtagen för att missgynna raser med fångbenägenhet att utveckla detta.

HorseMax Solfaxi

Har du nån aning om hur man kan återföra gödslet till naturen så att säga på vår egen mark, plöjer man bara ner gödseln där man redan plöjt eller?
Spelar det nån roll egentligen om man plöjer på hösten och sår på våren eller ska man så på hösten egentligen?
Tack för svaret förresten!:bow:

Tänkte så med detta, från ett mail jag fått:
Det andra är med högt fiberinnehåll men också här låg socker nivå, med tillsättning av 8 örter för bästa vitamin innehåll, smaklighet och fullfoder ersättning vid inte alltför nationell sportutövning. Blandningen är också framtagen för att missgynna raser med fångbenägenhet att utveckla detta.

HorseMax Solfaxi
Jag brukar rekommendera Olssons frö, inte för att de har bättre frö än andra men deras katalog är riktigt informativ! Tänk på att vallfröblandningen ska fungera i ditt klimat och tåla tramp!
Har du nån aning om hur man kan återföra gödslet till naturen så att säga på vår egen mark, plöjer man bara ner gödseln där man redan plöjt eller?
Sprid gödseln och plöj sedan! Enklare att köra och mindre jobb.
Spelar det nån roll egentligen om man plöjer på hösten och sår på våren eller ska man så på hösten egentligen?
Spelar inte någon större roll, vi brukar så på våren. Undvik att så mitt under högsommaren eftersom det då kan vara längre torrperioder.

Åh, ja den här tjejen som säljer bor lite längr norrut än mig så hon borde ju veta att det fungerar...hoppas jag :)

Okej, de va ju de där med spridning av gödsel då vi inte ha nån maskin för de... men de borde gå å få tag på, blir väl en sån där för fast gödsel som en vagn ha jag för mig..

Tack så jättemycket för hjälpen!!:)

Åh, ja den här tjejen som säljer bor lite längr norrut än mig så hon borde ju veta att det fungerar...hoppas jag :)
Beror på om hon är en seriös vallfröproducent. Det handlar om mångårig erfarenhet av hur olika namnsorter fungerar tillsammans för att undvika exempelvis utvintringsskador och tåla olika jordtyper, dräneringsförhållanden mm. Bara för att du bor i samma landsände innebär inte att ni har samma förhållanden!

Nu hade du som jag fattade inte behov av mer än 30-35 kg frö (1,5 ha). Det är trots allt ganska mycket pengar så det skulle vara tråkigt att behöva så om!

Jo hon jobbar för ett företag som heter GTM och det är Prodanas fröer, hoppas man får skriva det...:crazy:

Precis det fick jag som svar också 30-35 kg ungefär till 1,5 ha.

var lite kritisk till försäljare, kvinnan du pratat med vill ju sälja oavsett om det är det idealiska för dig eller inte!

Ja naturligtvis ska jag vara det, fick ett flertal mail från olika försäljare, men de e lite svårare att få tag på frö när man bara kan handla som privatperson upplever jag det iaf...:angel:

Varför jag fastnade för denna sorten var för att dels hon bor bara 4 mil inlandes från oss, sorten var framtagen för att minska risken för hästar som lätt får fång att få det. Då kändes det som att det var värt att testa då jag har en liten "halv"fångis.

Ja naturligtvis ska jag vara det, fick ett flertal mail från olika försäljare, men de e lite svårare att få tag på frö när man bara kan handla som privatperson upplever jag det iaf...:angel:
Dina pengar är lika mycket som företagarens! När du köper så pass mycket så är fraktkostnaden ointressant i sammanhanget och det kostar lika mycket att beställa från en leverantör som sitter i andra ändan av landet som från grannstaden.
Varför jag fastnade för denna sorten var för att dels hon bor bara 4 mil inlandes från oss, sorten var framtagen för att minska risken för hästar som lätt får fång att få det. Då kändes det som att det var värt att testa då jag har en liten "halv"fångis.
Minst lika viktigt är att den växer på din typ av mark! Om du vill undvika att sprida gödsel på vallen (parasiter!) så ska du tänka på att fröblandningen bör innehålla växter som kan binda kväve från luften (klöver, käringtand mm). Tveksam om man säljer med argumentet "för fånghästar" - vad innebär det? Vad skulle göra denna vallblandning bättre för en fånghäst?!

Okej, gärna lite klöver för att slippa smittspridning...

Ja tjejen i fråga hade ju skrivit i mailet jag fick att det var högt fiberinnehåll och men låg sockernivå.
Och blandningen framtagen för att missgynna raser med fångbenägenhet att utveckla detta.

Hittade sammansättningen på nätet:
Sammensætning

22 % rajsvingel type stransvingel, Hykor
14 % rødsvingel, Gondolin
12 % timote, afgræsningstyp,Tundra
12 % timote, slættype, Kämpe II
8 % engrapgræs, Balin
8 % hundegræs, afgræsningstype, Donata
7 % middeltidiglig, diploid almindelig rajgræs, Indiana
5 % lucerne, Pondus
3 % almindelig rapgræs, Dasas
3 % sneglebælg, Virgo
2 % bibernelle, Burnet
2 % esparsette
1 % kællingetand, Rocco
1 % cikorie, Spadona

På danska tyvärr men det går ju å fatta hjälpligt iaf...:)

Var bara uppmärksam på att du inte blandar ihop fång (som hästar och kor kan få) och fånggröda:

"Fånggröda är en gröda, vilken sås in i befintlig gröda. Den är avsedd för att ta upp växtnäring under sensommaren och höst, för att sedan plöjas ner. Ett flertal vetenskapliga undersökningar har visat att fånggrödor minskar växtnäringsläckaget och därmed övergödningen. Dessutom ökar transpirationen från fältet, varpå avrinningen minskar. Fånggrödor ger EU-bidrag och får räknas in i arealen vintergrön mark."

Blandningar med så många sorter som i din tabell är egentligen meningslösa eftersom det bara kommer att vara de tåligaste som överlever! Du har bara käringtand (1% !!!!) som är kvävebindande av dessa. Säker på att dessa namnsorter trivs hos dig (verkar som du bor i norra Sverige) om det är en Dansk blandning?
De vallblandningar baserade på kärringtand jag sett brukar innehålla 10-30% kärringtand.

Kommentar på din beskrivna blandning:
exempelvis hundegræs - Hundäxing, bäst lämpad för torra jordar i södra Sverige

Flera leverantörer har bra blandningar för häst. Ring och fråga för att få bästa produkt din mark!

Ok, mer Kärringtand, ska försöka kolla runt på fler ställen, bör ju finnas fler som har ÅF norr om Sundsvall.
Och vi har ju faktiskt Granngården i Övik, skulle kunna ringa där och fråga också.
Om du har fler tips på leverantörer så tar jag gärna emot!!:idea:

Åh, tackar! Ska genast läsa igenom länkarna och beställa katalogen!
:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka