S

Stallflicka

Har lånat Hästägarens Örtabok från biblioteket och där står det att Nypon ska vara väldigt bra och med massor av c-vitamin. Har plockat några stycken för att testa och tagit bort innehållet och hackat skalen i små bitar. Är det någon som har testat? Tyckte du att det var bra? :)

Har aldrig testat själv, men vår stallchef ger sin häst en halv liter nyponsoppa om dagen i fodret .... :idea:

Jag ger min häst nypon, både hela som jag plockat själv och malda som jag köpt. Det fungerar bra och min häst älskar dom!

Mvh Huntress :)

Hej! :banana:
Nypon ska enligt denna bok vara bra för detta:

1 kg nypon motsvarar ca 6000 mg c - vitamin, dessutom rikt på A vitamin, vitamin K, eterisk olja m.m.
Nypon är en bra "piggelinkur" på våren eller vid allmän trötthet. De höga halterna av c vitamin hjälper kroppen att bekämpa infektioner och återställa försvars system.
Ger starkare hovar.

Okej. En fråga hära; har nu när jag har plockat dom varit väldigt noga med att ränsa ur kärnorna i dom eftersom det står att man ska ha skalen, men behöver man det? kan man ge dom som de är? :idea: :)

Jag vet egentligen vad nypon har för verkan, och vad den kan ge. Men min erfarenhet är att alla inte är så nogräknade på den punkten, visst man räknar foderstater till höger och vänster sen tillsätter man örter av olika dess slag som faktiskt kan förändra innehåll och upptag.

C-vitamin är något som en frisk häst producerar för egen maskin, därför finns det ingen orsak att ge pållen extra utöver sas. om man nu inte tycker att det är väldigt trevligt att krypa runt i busken och få rivsår på händerna förståss, :eek: eller att det är ok med ett hål i plånboken för att pållen tycker nypon är jättegott av de som köps. :idea:

Okej, då vet jag. Tyckte bara det verkade lite kul att kunna fixa "egna" godsaker/nyttigsaker. ;)

Nypon kan man även ge till hästar som är uttorkade sägs det.. Vet inte om det stämmer..? :confused:

I min bok står b la detta om nypon:

"En färsk studie visar att 1 kg nypon innehåller 6000 mg vitamin C, dessutom är nypon rika på vitamin A, tiamin, niacin, riboflavin, vitamin K och eterisk olja. Nypon är en bra piggelinkur på våren och vid allmän trötthet. Nypon verkar milt sammandragande och hjälper kroppen att rensa ut. I kombination med andra örter kan nypon fungera som en återställare för hästar som varit långvarigt sjuka. De höga halterna av vitamin C hjälper kroppen att bekämpa infektioner och återställa försvarssystemen." De ska enligt boken också vara bra för att förbättra hovtillväxten och hornkvaliteten.

Plus att min häst älskar nypon! :d :)

Mvh Huntress

Det är fullt möjligt att använda på en häst som är eller har varit sjuk ja, men det handlade väl inte om det i detta fall.

Nej, men det kan ju knappast skada i alla fall? Vill trådskaparen ge nypon till sin häst så tycker jag inte att det finns så mycket som hindrar? Nypon är så vitt jag vet inte farligt på något sätt (som vanligt så ska man ju inte överdosera men men...), annars skulle det ju knappast få växa i hagarna?

Min häst är/har inte varit skadad, men han äter nypon ändå.

Jag har redan läst vad du skrivit tidigare. Men jag tror att vi har missuppfattat varandra lite. Det av mina inlägg med citat från boken var menat som ett svar på din fråga: Varför använder man nypon?

Den fyller ingen funktion för en frisk häst, mer än att ev smakförhöja maten.

Med en en bra foderstat, får hästen i sig vad den behöver, och kan då själv tillgodose sitt C-vitaminbehov.

Blev ganska fascinerad. Blev rådd att prova örter till min häst, skeptisk som jag är mot allt mailade jag en örtmänniska för att få lite idéer och info. Hon rekommenderade ett ört/algfoder som skulle fungera som mineral/vitaminfoder. Schysst tänkte jag, frågade efter analys för att kunna räkna, fick till svar att det enda jag beövde veta var att Ca/P kvoten var normal och att jag borde ge kalk om jag i övrigt gav mycket protein.
Kändes ju pålitligt...
Så då har man ju två alternativ, ge detta foder och inte ha en aning om vad hästen får i sig, eller fortsätta ge vanliga mineraler och dessutom ge detta foder och som du skriver inte ha en aning om hur mycket extra eller vad det rubbar i sin tur....pålitligt som sagt var...
mvh Maria

Jag har hört att Nypon och Nässlor ska vara bra även för hovarna.
Hur kan man veta om hästen har en normal c-vitaminsproduktion? Hur kan man veta att ett överskott inte kan göra nytta?

Min häst t.ex hade järnbrist i mars när veterinären tog ett blodprov. C-vitamin hjälper upptaget av järn har jag för mig.

Nässlor kan man ge vid tex fång, ökar kvaliten på hornet gör den inte men är cirkulationsfrämjande och därför lämplig till en fånghäst.

En frisk häst behöver inget tillskott av varken järn eller C-vitamin, däremot kan detta rubbas vid tex infektioner eller andra åkommor som sätter ned immunförsvaret.

C-vitamin är vattenlöslig, varför hästen kissar ut överskottet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar