Nyponpulver

E

Egonson

Ni som ger era hästar Nyponpulver för stela leder och så, hur lång tid tog det innan ni såg full efekt?
Ska enligt många, vara väldigt effektift för gammelstela hästar och få dem unga på nytt.

Ger min häst (liten häst 151 cm) 2 rågade msk, samt 1 mått BioGlucomin, har sett små skildnader (eller ganska stora, men inte dramatiska direkt) nu efter 3 veckor cirka, när kan jag vänta mig "the major change"?

Sv: Nyponpulver

Gav min gubbe Nyponpulver - ingen effekt alls!:( Dyrt var det iaf.
Han får nu antingen BioGlucomin, Flexijoint eller Glucovett - funkar bäst att skifta lite då och då mellan de olika pulvrerna.

Nu har skildnaderna börjat komma lite mer :) Alltså nyponet börjar ge mer effekt. Bara på några dagar har hon blivit bättre!

Det tar tre till fyra veckor innan man ser resultatet. Nypon fungerar också på hundar och människor. Kul att du ser att det hjälper.:banana:

min äter glucasomin 1 mått/varje dag. funkar och ger även min häst Magnesium 1 mått/varje dag.

Hej min gamling får nåt nyponpulver som heter litovet som är svinbra på han. Han har artros i knäleden bak och han var sämre i sommras sen letade jag på internet och hittade detta en burk på 1kg kostar 490 kr räcker ca 2 månader till en lika stor häst som din han är som han brukar vara och jag som tänkte låta han somna in men han är på G igen såg redan eftr ca 1-2 veckor bra effekt av detta och 3 veckan bra effekt. Undrar du mer om detta pulver pm mig så ska du få försäljarens nr det säljs än så länge bara av tillverkaren och det har gjorts lite studier om detta pulver på tävlingshästar som fick bättre resultat.

Ser att tråden är gammal, men är det någon som testat att göra eget pulver av nypon.
Har vilväxande nypon bredvid hagen och funderar på om man kan ge av dessa.

Jag undrar ungefär samma sak! Dessutom ifall man kan ge färska nypon till dem- har det nån effekt?

jag provar det mesta till en kass kota behandlad av vet därefter matad med glukosamin nyponpulver samt gurkmeja. Ohalt vid återbesök hoppas att det håller att träna på. Nypon o gurkmeja finns till bra pris på borgeby kryddgård värt att testa.

undrar också det med färska nypon, det finns ju som sagt hur mycket som helst.
Har köpt pulver från någon i Sala/ Västerås trakten.
Men sist jag var och skulle handla så var nyponen plockade i Chile, känns inte direkt miljövänligt att handla nypon som transporterats så långt.
Speciellt när det vimlar av dem hemikring.

Läste i reklamblad om "special nypon pulver" (hos de som säljer Back on track) att det endast var just de nyponen från ett speciellt ställe som gav effekt. Kan ha varit Chile.
Om det är C-vitaminet i nypon som hjälper mot vissa ledbesvär borde det kvitta vart de kommer ifrån.

Läste i reklamblad om "special nypon pulver" (hos de som säljer Back on track) att det endast var just de nyponen från ett speciellt ställe som gav effekt. Kan ha varit Chile.
Om det är C-vitaminet i nypon som hjälper mot vissa ledbesvär borde det kvitta vart de kommer ifrån.

Att endast nypon från ett speciellt ställe skulle vara effektiva tror jag knappast:rofl:
Då är det nog så att de vill att du ska handla av dem istället för att plocka egna i trädgården.
Den reklamen gör verkligen att jag bestämmer mig för att prova egna lokalodlade nypon.:angel:

Att endast nypon från ett speciellt ställe skulle vara effektiva tror jag knappast:rofl:
Då är det nog så att de vill att du ska handla av dem istället för att plocka egna i trädgården.
Den reklamen gör verkligen att jag bestämmer mig för att prova egna lokalodlade nypon.:angel:

Nyponen som är effektiva mot ledbesvär är specialodlade och innehåller en speciell substans som är den aktiva: GOPO. Det är inte Cile, utan Danmark där dessa odlas. Och det är inte från ett visst STÄLLE, utan att de innehåller ett visst ämne.

Alltså - visst kan du ge hästen av nypon du har utanför fönstret, men det har knappast någon mer effekt förutom att de är rika på vit. C. Jag tror ju inte dina vildväxande nypon är specialodlade just för detta ändamål?
Är du intresserad av att veta mer så kan du söka på LitoZin på nätet så får du nog fram sidan där du kan läsa om de tester som bedrivits också.
Det finns nyponpulver som är tillverkat i sverige att köpa också, men jag tvivlar på att dessa har samma effekt som LitoZin (som det heter med GOPO-nyponen).
Detta har ju blivit ett mer och mer känt preparat som används både på djur och människor med samma effekt. Man skulle kunna säga att det är det "nya" Glukosamin, fast med lite annorlunda effekter.

Senast ändrad:

Någon som provat litozin/litovet? Hur bra effekt upplever ni? Det är ju stor skillnad prismässigt på litozin o litovet...

Nyponen som är effektiva mot ledbesvär är specialodlade och innehåller en speciell substans som är den aktiva: GOPO. Det är inte Cile, utan Danmark där dessa odlas. Och det är inte från ett visst STÄLLE, utan att de innehåller ett visst ämne.

Alltså - visst kan du ge hästen av nypon du har utanför fönstret, men det har knappast någon mer effekt förutom att de är rika på vit. C. Jag tror ju inte dina vildväxande nypon är specialodlade just för detta ändamål?
Är du intresserad av att veta mer så kan du söka på LitoZin på nätet så får du nog fram sidan där du kan läsa om de tester som bedrivits också.
Det finns nyponpulver som är tillverkat i sverige att köpa också, men jag tvivlar på att dessa har samma effekt som LitoZin (som det heter med GOPO-nyponen).
Detta har ju blivit ett mer och mer känt preparat som används både på djur och människor med samma effekt. Man skulle kunna säga att det är det "nya" Glukosamin, fast med lite annorlunda effekter.

Jag är tveksam gällande sådana läkarrapporter i alla fall. Vem finansierade detta? Ofta någon med intresse att tjäna pengar på varan.
Nypon är ju inte svåra att få tag på och då är det ingen som kan tjäna pengarna på dess positiva effekter.:angel:

Det har du rätt i, MEN OM det inte stämmer hade dom väl ite kunnat jämnför sitt preparat med glucosaminet o säga att det är bättre?

"Glukosamin fungerar väl på artros. Enligt en treårig studie, publicerad i The Lancet år 2001 upplever patienter med lindrig artros i höft och knä 20–25% mindre smärta under behandling med Glukosamin. Man kunde också visa att de patienter som tagit 1500 mg Glukosamin per dag under 3 år hade en viss minskad nedbrytning av brosk, något som inte kunde visas efter första årets behandling."

"I kliniska studier på LitoZin har visats en förbättring på mellan 50–100% jämfört med placebo såväl i avseende på minskad smärta som ökad rörlighet."

"LitoZin är inte i första hand ett medel istället för Glukosamin eller smärtstillande medel. LitoZin skaqll ses som ett komplement som ytterligare förbättrar möjligheten för värkdrabbade människor att kunna leva ett någorlunda normalt liv."

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053
Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: elle12
·
B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box...
29 30 31
Svar
611
· Visningar
38 002
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka