Nypon/kass mage/ensilage?

Corax

Trådstartare
Detta blir nog ett snurrigt inlägg... Ha överseende. ;)

Gluttade runt lite och läste i ett inlägg att dennes häst fick nypon för att det hade en milt laxerande effekt (ja samt för hovar, C.vitamin och så,,,). Inget fel med det, men är det så att nypon har den effekten?
Genast började jag tänka på min valacks knackiga mage... Han har ju kass hovkvallité och får därför Seaweed/Roseship-örtblandning i maten. I samband med installning började jag ju ge honom örterna igen och sen dess har han varit väldigt purken i magen.
På detta ska jag dessutom börja ge silage som han deffinitivt får kass mage av och har så länge han äter det.
Jag har alltid gett honom BioMag för att främja magfloran vid ändring av foder osv. men det hjälper inte när han får silage.

Vad gäller örterna så har han inte varit såå dålig i magen förut, men är de laxerande så ska jag absolut sluta med dem.
Men vad gäller silaget? Nog för att han är känslig, men finns det något som kan balansera upp allt?
Linfrö?
Filmjölk?
Hokus pokus?

Sen kanske han inte tål konserveringsvätskan eller så, men det är en senare anhalt i problemet.

Vad ger ni era hästar med känsliga magar?

Hängde ni med? :crazy:
 
Sv: Nypon/kass mage/ensilage?

En av mina hästar (D-ponny) har känslig mage.
Jag ger henne 1,5 dl linfrö/mål (blötlagda över natten, slemmet som blir ska med ner i krubban) och rätt så mycket betfor. Det fungerar bra för henne.
Jag har också fått tips om att ge rapsolja, men det har jag inte prövat så jag vet inte vad det ger för resultat.
 
Sv: Nypon/kass mage/ensilage?

Corax skrev:
Jag har alltid gett honom BioMag för att främja magfloran vid ändring av foder osv. men det hjälper inte när han får silage.

BioMag är ett rent magnesiumtillskott och inte en mag/tarm-kur.

Jag har gett min häst ca 1/2 l Proviva när hans mage har varit lite skum. Det är det enda som har visat effekt.

mvh Jessica
 
Sv: Nypon/kass mage/ensilage?

:o Neje,,, Det var ju fel! :crazy:

Minns inte vad det heter nu men det är i alla fall till för magkulturen vid bete/foderbyten mm.
Pro-nånting?

Sa ju att det skulle bli ett virrigt inlägg... :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp