Nyplussad och förvirrad, räknehjälp?

bebe

Trådstartare
Har nyligen plussat och är nu i v 3 (räknat från ägglossning). På testets bifogade papper stod det att barnmorskor räknar från första dagen på sista mensen, i mitt fall 21/7. Vilken vecka är jag i då? Säger man från ägglossningen eller från senaste mensen dvs v 3 eller v 5?

Från vilken av datumen ska man räkna 9 mån för att räkna ut ungefär när lillan/lillen ”dyker ut”?

Kanske korkade frågor men det är nog så förvirrande och jag mår REDAN illa?? Om jag äter mat så vet jag att jag kommer må som en rutten sill om ngn timme.

Glad men lite förvirrad som skulle uppskatta lite hjälp med räknandet ;)

Sv: Nyplussad och förvirrad, räknehjälp?

Om första dagen på din senaste mens var 21/7, och vi säger att du har en menscykel på 28 dagar och ägglossning 14 dagar efter första mensdag, så är du i v 5 (4+5). Du har alltså gått 4 fulla veckor och 5 dagar, men är i vecka 5.

BM brukar räkna fulla veckor, alltså är du i v 4 :)

Skulle detta stämma så har du beräknat förlossningsdatum den 26 april 2014. :D

Vart du någe klokare?

Om du googlar på graviditetsuträkning så kan du få upp flera ställen där du kan räkna ut. Ju mer du vet om hur lång menscykel och när du har ägglossning desto närmare "sanningen" kan du komma :)

Lycka till!

Man räknar från mensens första dag oavsett när ÄL var.
Man blir sällan gravid direkt vid ÄL, gravid är man när
ägget föst och börjat utvecklas. Tar olika lång tid för alla- det är därför graviditeter kan vara olika långa -bland annat.
Räkna som din BM-det är det som gäller fram till UL datumet som oftast är efter det första datumet.
Grattis förresten!!! :love:

Tack båda två!

Blir så stressad av allt så jag som brukar tänka klart har som risgrynsgröt i hela huvudet. ;)

;) Den där gröten lär du få vänja dig med. Inte blir det bättre när hen är ute heller. :love:

Angående illamåendet så ja, det är vanligt att det kommer tidigt. För mig var det illamående som var det enda tecknet på graviditet och efter en veckas blä insåg jag att det var dags att få det bekräftat med ett test. Då var jag typ i samma v som du är nu ;) Fram till ~v.19 var det Postafen morgon och kväll som fick mig att överleva över huvud taget, och jag hade alltid en påse med mig, eller en bunke i bilen. När illamåendet var över hade jag några trevliga veckor innan halsbrännan kom, och den var banne mig värre så jag hoppas du slipper den! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke

Omröstningar

Tillbaka