Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min dotter klagar på att hon blir "nypen" i vaderna. Det händer såklart bara då hon rider i lågskor. Vad beror detta på? För långa stigläder eller vad? Jag har hört flera säga samma sak. Jag har kan inte minnas att jag har råkat ut för det.
Ja, stiglädrena är det. Men om hon får vaderna emellan stigläderna eller emellan stigl. och sadeln vet jag inte. Men blåmärken har hon. Inte så snyggt. Tyvärr så finns det inga short chaps som passar henne. Hon har för kraftiga vader.
Hon kan ju testa sätta på fendrar istället för vanliga stigläder. Annars så kan man klä stiglägren med teddy, eller sätta stiglädren innanför kåpan. I så fall sätter du spänner nere vid stigbygeln, så blir det lättare att ändra höjd.
Det är därför man ha shortshaps, stövlar eller tighta ridstrumpor! Om hon inte redan ahr det är det dags att köpa. Edit.. såg att det redan var bestämt
Precis. Gjorde faktiskt det härom dagen. Kunde inte fatta varför det gjorde så förbaskat ont i vaden. När jag tittade upptäckte jag att jag snurrat stiglädret.
Att man blir nypen av stiglädren är en klassisk åkomma som mest bara drabbar nybörjare.... efter något eller några år så har man utvecklat en bättre sits och då nyps det inte lika ofta längre, man flaxar väl helt enkelt inte med benen längre på samma sätt.
När jag började rida vart man nypen titt som tätt, men som sagt var så "växer" det bort på ett par år även om man rider i lågskor.
Ridstövlar ger skänkeln bättre stöd och har hon ett par så tycker jag att hon ska använda dem. Måste hon av någon anledning ha shortchaps och rida i lågskor så får ni väl måttbeställa. Shortchaps behöver inte vara av läder/mocka ett kraftigt fodrat tyg fungerar också likaväl som tjocka knästrumpor (fungerar inte ett par så ta två...) Jag brukar köpa fotbollsstrumpor/jägarstrumpor som oftast är tjockare än de där rutiga som är moderna inom ridsporten.
Hästmänniskan
Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av.
Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
Hästmänniskan
Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad.
Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.