Nyper i benet.

åke

Trådstartare
Min dotter klagar på att hon blir "nypen" i vaderna. Det händer såklart bara då hon rider i lågskor. Vad beror detta på? För långa stigläder eller vad? Jag har hört flera säga samma sak. Jag har kan inte minnas att jag har råkat ut för det.

Sv: Nyper i benet.

det måste ju vara stiglädrena som klämmer åt på nått vis? annars begriper jag inte hur hon lyckas :p

jag rider inte utan mina short chaps så jag har aldrig märkt nått liknande..

Ja, stiglädrena är det. Men om hon får vaderna emellan stigläderna eller emellan stigl. och sadeln vet jag inte. Men blåmärken har hon. Inte så snyggt. Tyvärr så finns det inga short chaps som passar henne. Hon har för kraftiga vader.

Hon kan ju testa sätta på fendrar istället för vanliga stigläder. Annars så kan man klä stiglägren med teddy, eller sätta stiglädren innanför kåpan. I så fall sätter du spänner nere vid stigbygeln, så blir det lättare att ändra höjd.

byt läder, har bara råkat ut för det med dåligha läder, skaffa mjuka i kalvskinn eller köp chaps.

Brukar bero på att ryttaren sitter fel med benen och/eller att stiglädren är vända på fel håll.

Du sitter helt enkelt inte blickstilla i sadeln, när foten rör sig uppåt, om än så lite, så glipar stiglädren och nyper till i vaderna.

Om hon rider på ridskola, ta med något att sätta ihop lädren med, en bit kardborreband tex.
Om hon har egen häst, sätt stiglädren på insidan.

Det är därför man ha shortshaps, stövlar eller tighta ridstrumpor!:) Om hon inte redan ahr det är det dags att köpa. Edit.. såg att det redan var bestämt:)

Det hjälper inte med ett par knästrumpor? Nu vintertid har man ju gärna lite tjockare.
// Linda

Det måste finnas några chaps som passar väl? Jag har också kraftiga vader (måste specielbeställa stövlar) men kan ha jacsons och hööks chaps.

Precis. Gjorde faktiskt det härom dagen. Kunde inte fatta varför det gjorde så förbaskat ont i vaden. När jag tittade upptäckte jag att jag snurrat stiglädret.

Vi har letat som tokar.Alla vi hittar är för små eller för långa. Att sy in blir heller inte alls bra. Hon får slita på sina stövlar ett tag till.

Att man blir nypen av stiglädren är en klassisk åkomma som mest bara drabbar nybörjare.... efter något eller några år så har man utvecklat en bättre sits och då nyps det inte lika ofta längre, man flaxar väl helt enkelt inte med benen längre på samma sätt.

När jag började rida vart man nypen titt som tätt, men som sagt var så "växer" det bort på ett par år även om man rider i lågskor.

Ridstövlar ger skänkeln bättre stöd och har hon ett par så tycker jag att hon ska använda dem. Måste hon av någon anledning ha shortchaps och rida i lågskor så får ni väl måttbeställa. Shortchaps behöver inte vara av läder/mocka ett kraftigt fodrat tyg fungerar också likaväl som tjocka knästrumpor (fungerar inte ett par så ta två...) Jag brukar köpa fotbollsstrumpor/jägarstrumpor som oftast är tjockare än de där rutiga som är moderna inom ridsporten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25