nylonsele?

Sv: nylonsele?

Om Gunilla tycker det är en bra ide med nylonselen under inkörningen så kan du lita på att de är bra till det.

Tja... Bra idé och bra idé. Vi diskuterade just det här med att nylonet kunde bli FÖR hållbart, men å andra sidan rekommenderade hon det ju till en annan här på forumet som är i samma sits som jag: ska köra in och senare köpa ett bättre sele, när man vet vilken storlek det blir osv.

Jo, jag gissar att en dubbelsydd nylonlina håller att bogsera lastbilar i, och självklart håller det för skenande hästar. Det kan vara farligt i sig, att selen håller och hästen hängs.

Ja, och det var ju det jag skrev - att problemet isf skulle bli att det blir FÖR hållbart.

Det ska ju mycket till innan en bra lädersele går sönder med, körgrejer ska tåla många hundra kilo. Och håller dem i hundra år är de lika snygga, om inte snyggare då.

Jo, men det känns bara så onödigt iom att det bara ska användas så kort tid, så fort de är vettiga framför vagnen (i mitt fall "sulkyrockard") ska de ju köras med det finare selet. Men det är klart, ett lädersele har ju bättre andrahandsvärde, men... Jag vet inte. Har inte direkt hittat ngt vettigt på beg.marknaden heller. Det som ser bra ut är jättedyrt och det som är billigt är inte av intresse pga. fel storlek, för gamla/slitna, fel modell osv. Och som sagt, loksele går ju bort som inkörningssele pga. den låga skakelinfästningen.

Så det känns som jag har detta att välja på:

1. nylonselet och hoppas på att åtminstone sömmar eller beslag går sönder vid en ev. olycka
2. bröstsele i läder av sämre kvalitet som är typ 2500,- dyrare än nylonselet, men som nästan garanterat går sönder vid en ev. olycka. Dock tror jag ju inte andrahandsvärdet är så kul på dessa heller...?
3. Köra direkt med det bättre selet... men hu vad trist vid en ev. olycka... :cry:

travsele använder jag gärna vid inkörningar. De är super att modellera med och funkar till alla vagnar mer eller mindre. jag har en walsh modesele med bred kortbrösta till som går att ställa in flera dm. Då kan man ha rep som draglinor bara. Bakselen kan man ju introducera senare när han ska börja dra riktigt.

Just det där med att nylon är för "hållbart".......
och andra sidan är en nylonsele betydligt lättare att skära loss snabbt, om olyckan inträffar...vilket man hoppas att den aldrig gör! :crazy:

Just det där med att nylon är för "hållbart".......
och andra sidan är en nylonsele betydligt lättare att skära loss snabbt, om olyckan inträffar...vilket man hoppas att den aldrig gör! :crazy:

Det där har jag faktiskt funderat på, men varit osäker på om det stämmer eller inte! :idea: Om man har en redigt bra kniv med sig varje gång man kör, så visst borde det vara lättare att skära sönder nylonselen, tycker man?!

travsele använder jag gärna vid inkörningar. De är super att modellera med och funkar till alla vagnar mer eller mindre. jag har en walsh modesele med bred kortbrösta till som går att ställa in flera dm. Då kan man ha rep som draglinor bara. Bakselen kan man ju introducera senare när han ska börja dra riktigt.

Ja, har funderat lite på det med men... Hm.. Jag vet inte... Det jag har till inkörningen är ju en "sulky" (dock på saabaxel för jag ville inte ha en alldeles för lätt "kärra" ;) Ska köpa en fin rockard från driveout sen hade jag tänkt! :d (Deras import) Men tills inkörningen är avklarad får "sulkyrockarden" duga!) så iofs skulle välj ett travsele vara lämpligt. Men är det samma här att de billiga är rent skadliga för hästen eller hur funkar det? Hur gör du för att fästa draglinorna i kortbröstan? Bara rakt i öglan eller?

Kom förresten på en sak: i och med att den är lite tyngre (inte jättetung, men tyngre än en med sulkyhjul eller mopedhjul så tycker jag att det känns som det kan bli lite tokigt med ett travsele... Eller?! Travsele funkar väl eg bara med lätta sulkys? Min är ju "byggd o balanserad" som en sulky (travsits på, inga träplankor samt skaklar som måste fästas högt upp), dock - så det kanske går ändå?

Jag vet inte, känns som jag bara svamlar... :p

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 600
Senast: Derivata
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30