nylonsele?

S

suzy

Jag är ny inom körning men har en inkörd shettis som jag nu vill köra.
Har en globusrockard till honom, men nu har jag lite funderingar över selar, han har bara en så kallad skitsele så jag vill köpa en riktig till honom innan jag börjar. Såg ett nylonsele på en hemsida skulle det vara något att ha eller är ett i läder bättre?

Sv: nylonsele?

Nylonet är inte snyggt om ett år, en lädersele däremot blir oftast snyggare o snyggare, speciellt de som kostar lite mera.

Din budget är väl som alla andras, ansträngd :) och ska du bara ut lite o skogen o köra och inte tävla kan man köpa en nylonsele..fast långsiktigt kan du nog räkna med att du både får mer på begagnatmarknaden och hållbarheten är längre på en lädersele för ca 2500-5000:- kronor.

Jag skulle ringa selar.se, driveout.se och equilex.se för att höra deras förslag o priser.
Var bor du förresten? Du kanske vill leta efter någon som kan hjälpa dig passa in nya selen och komma igång?
Kuskringen.nu är då en bra sida, eller här.

/Jenny

Jag har även kollat på hobbyselet från equilex det kanske skulle vara bättre då?
Bor i västra götaland. Jag har några som gärna hjälper mig med tillpassning men först måste jag ju bestämma mig för vilket sele jag vill ha, ja budgeten är väl lite si och så med nu särskilt efter jul, men ett sele som passar måste ju lillkillen ha.
Hur gör min smileys?

Jag skulle köpt hoppy selen, kanske också är för jag gillar inte nylon sadlar eller selar tycker inte det alls är lika snyggt:D
Har själv hoppy selen tycker den är kanon ;)

hoppy? skriver du det medvetet eller har dina tangenter bytt plats?

själv har jag ä och ö på bytta platser, för jag har ett dansk tangentbord.

Hobbyselen är en bra sele för de minsta ponnyerna.

Jag köpte i somras, på inrådan av Gunilla (http://www.selar.se), en nylonsele till min då 1-åriga halvblodskorsning. Då det blev lite strul med min vagnsbeställning (fick först vagnen nu i vinter) så jag har inte kunnat "provköra" selen än. Ska nu snart!
Gunilla rek. denna sele just pga att min häst fortfarande växer. Hon/jag tyckte inte att det kändes lönt att lägga flera tusen på en lädersele som han kommer växa ur innom kort! Nylonselen känns helt OK måste jag säga! Den är byggd som en bröstsele ska (inte som en sk. "skitsele":o)! Med baksele, draglinor o tömmar + ett rätt plastigt huvudlag. Jag köpte till ett huvudlag i läder + Polly Pad-underlägg till bröstan o däckeln, på Gunillas inrådan.

Men jag håller fullständigt med Snigelfarmor, nylonselen är nog inte så snygg om ett år, eller två. Jag tror att om man bara har tänkt köra lite ibland, kan den vara fullt tillräcklig. Eller som jag har, en häst som är ung o växer. Men har du tänkt köra mycket, så är det nog bättre att satsa på en ordentlig lädersele! :idea:Ring o prata med Gunilla! Jag har fått mycket hjälp av henne o Ewa A. (+ av många här på forumet!):rofl:

Jag har Hobby selen, vi kör inte alls så ofta. Den är helt okej, storlek full passar på min lilla bruksnordis. Har dock andra draglinor till den med nylon.

*Lånar din tråd lite!*

Jag ska köra in mina två hästar i år (en 5-åring och en 2-åring, bägge är halvblod.) och har då tänkt att som inkörningssele ha nylonselet från www.selar.se (Jag ska dock förstärka/padda upp brösta och däckel med de här tjocka sympatexunderläggen som finns.) Behöver då inte bli så ledsen om det händer något med selet :angel: Har även köpt en "sulkyrockard" begagnat som jag heller inte behöver vara särskilt rädd om.

Sen, när hästarna känns stadiga ska jag köpa ett eller två finare sele/selar (allra helst ska det inhandlas coller-selar :love:) samt troligtvis DriveOuts importrockard!

Tycker ni som det låter som en bra plan?

Jag svarar som jag svarade i en annan tråd, det är just under inkörningen man ska vara noga med att verkligen ha bra grejer som håller om det händer något, det ska ju inte vara "fina" grejer men kvalitén skulle jag aldrig våga tumma på, en orutinerad häst kanske aldrig kommer att gå att köra igen om det händer något med utrustningen under inkörningen som resulterar i en allvarligare olycka (olyckor har ju en tendens att trappas upp om hästen inte är van vid ljud, remmar som slår mm).

Så vilket sele ÄR ett bra inkörningssele då? Kan du nämna något specifikt sele vore jag glad!! :bow:

Enligt Gunilla (www.selar.se) håller ju ett nylonsele bättre än ett i läder och att det nästan isf skulle vara just det som blir problemet - att det blir FÖR hållbart, inte tvärtom :confused:

Haha - ja... :rofl:
Visste inte riktigt vad man ska kalla det. Den är gjord ungefär som en sulky, men med bildäck = tyngre så det blev att jag kallar den för "sulkyrockard".

Jag har aldrig kört med nylonsele så jag kan inte uttala mig så mycket om dom, men en bra sele för inkörning är ju t.ex. en gammal arbetssele (gamla selar har ofta mycket bättre läder än nya selar) eller någon annan sele där det verkligen är bra kvalitet på lädret. Dessa selar är ju dyra att köpa nya men det finns mycket på begagnatmarknaden så kolla där, jag skulle hellre köpa en begagnad gammal sele av riktigt bra kvalitet än en ny som bara kostar 3000-4000:-, men det är jag det :)

Du kan också höra med folket på ditt körsällskap, det finns säkert någon som kan låna dig utrustning eller kanske vet någon som har något att sälja.

Jag har tittat på gamla arbetsselar, men fästena för skaklarna är ju så nedrans långt ned på dessa - därför gick de bort för min del. Tack ändå för ditt svar. Ska höra med de körklubbar jag hittar.

TILLÄGG: jag kanske ska tillägga att den körning jag ska göra är enbart hobbykörning som komplement till ridningen. Men det gör ju ingen skillnad för inkörningen iofs. De hästar vi kört in förut har det tack och lov gått bra med - trots "dålig" utrustning. Ville ha lite bättre denna gång, men som ändå inte kostar skjortan.

Senast ändrad av en moderator:

Nu är det beställt det blev ett hobbysele så nu är det bara och vänta. Hoppas det kommer snart.

Jo, jag gissar att en dubbelsydd nylonlina håller att bogsera lastbilar i, och självklart håller det för skenande hästar. Det kan vara farligt i sig, att selen håller och hästen hängs.

Det ska ju mycket till innan en bra lädersele går sönder med, körgrejer ska tåla många hundra kilo. Och håller dem i hundra år är de lika snygga, om inte snyggare då. :)

Så vilket sele ÄR ett bra inkörningssele då? Kan du nämna något specifikt sele vore jag glad!! :bow:

Enligt Gunilla (www.selar.se) håller ju ett nylonsele bättre än ett i läder och att det nästan isf skulle vara just det som blir problemet - att det blir FÖR hållbart, inte tvärtom :confused:

Om Gunilla tycker det är en bra ide med nylonselen under inkörningen så kan du lita på att de är bra till det.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 600
Senast: Derivata
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30