Nylonsele - rapport

Tussinussen

Trådstartare
Ville rapportera om nylonselen som diskuterades här tidigare som finns på selar.se. Jag har fått hem en och provat ut den på min ponny och tyckte den var riktigt bra och gedigen. Enda minuset var att huvudlaget har fula styva plastiga skygglappar som inte går så lätt att byta ut eller ta bort, hon som säljer selen hade faktiskt redan gett mig rådet att skaffa ett annat huvudlag vilket jag hade gjort.

Bortsett från huvudlaget skulle jag då säga att selen är helt klart ett alternativ för oss som tänker oss lättare körning samt har en begränsad budget. :banana:

Sv: Nylonsele - rapport

Jag har beställt ett likadant nylonsele till Benke. Det kommer i nästa veckan.
Han körs ju bara för mitt egent nöjes skull, inget tävlande här inte.
Jag kommer med foton och rapporterar om användbarhet senare.

Hmm jag har inte läst diskussionen om nylonselar men i mina öron så låter det inte speciellt bra,hållbart.Bättre att spara lite pengar och satsa på en riktig sele då tycker jag.Det kan faktiskt hända saker även om man bara kör för skojs skull.

Nylonselar (om dom är riktigt gjorda) håller t.o.m bättre än vissa läderselar, man förstärker ju ofta läderselar med nylon/syntet där dom belastas som mest eftersom läder slits på ett helt annat sätt. Frågan är ju hur snyggt det är...

Tycker inte det verkar vara så snyggt. Sadel är la okej. Men jag gillar läder. Men det är nog skönt att slippa smörja :)

Jag håller med dig, läder är 100 gånger snyggare, men i frågan om hållbarhet så är inte en nylon- eller syntetsele sämre. Det finns syntetselar som är av ganska snyggt konstläder och ser nästan lika bra ut som en lädersele, men inget slår ju riktigt läder.

Jag fick avin idag. Selet ligger och väntar på Ica:banana:
Hoppas på att kompisen kör dit mig imorgon fm innan han ska till jobbet.
Återkommer med bilder så fort jag kan!

Det åskade idag så jag har inte provat selet än. Har ju en åskrädd pålle:(
Hoppas på bättre väder imorgon:idea:

Åskar det fortfarande? :D
Vill gärna se bilder på selen eftersom jag funderar på en sån'.
vill gärna veta alla för- och nackdelar, passform osv, som inte försäljaren talar om....

Hej nya matrial skall provas världen skall ju gå framåt ,en varselgrön sele med blå stoppningar och röda tömmar på en svart häst skulle märkas

så, fotat och testkört.
Lägger upp kort så fort jag hittar kabeln:o

Tränset som följde med sa säljaren redan i luren att jag gott kunde strunta i och helt rätt. Tränset var inget för mig. Väldigt plastiga ögonlappar.
Selet i övrigt.
Jo, jag har ju då en övervuxen shettis så jag tog ett ponnysele.
Den satt OK sånär som på att jag fick göra ett par hål på gjorden.
Jag har satt underlägg på både däckel och brösta då jag tyckte att dom var lite väl smala och hårda.
Körmässigt så satt det bra.

Jo, en sak. Jag fick bränna lite vid en hel del av hålen där nylontrådarna stack ut under öljettringarna.

Senast ändrad av en moderator:

Sådärja.
hmm, titta inte på hans väl runda sommarmage:o
Draglinan på bilden är något vriden då min mor lyckades vrida den när den sattes på plats.
Som ni ser så ser själva däckeln lite klen ut, så nu kör jag med en tjock padd under vilket gör att den ligger bättre.

Sele.jpg

Ja precis så ser min ut. Fast jag tycker att det ser ut som om din däckel är mycket tunnare än min....jag har B-ponnystorlek, det kanske är en tjockare däckel på den. Min känns rätt rejäl och vadderad.

Både däckel och brösta är i tunnaste laget.
Jag har sytt om en polypadd som undlag, funkar kanon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka