S

Skuggabaldur

Köpte Nylanders hästkräm idag, men fattar inte riktigt hur jag ska späda den med vatten:o. Det står att i tjock päls och man och svans kan man späda med vatten. Men hur mycket då? Nu hällde jag lite vatten i en kopp och hällde i lite Nylanders i den och blandade, men jag vet ju inte om det blir för mycket eller för lite vatten. Och det är väldigt krångligt...
Måste man späda det alls?
Hur gör ni?

Sv: Nylanders

jag minns inte att jag spätt ut med vatten, men OM jag skulle göra det så bara hälla i lite i flaskan efter att man tagit lite smörja och skaka om...

Okej, men då tar jag nog och struntar i att späda om det inte är farligt. Blir bara krångligt och sååå dyrt var det ju inte, så det gör inget om det tar slut lite snabbare.

Jag rekommenderar att du inte späder den. Bara en liten mängd vatten gör den jättemycket tunnare så man får verkligen vara försiktig om man ska späda den, och den blir likso inte märkbart drygare för det eftersom man bara kan ha i så lite vatten.

Det är bra att jag slipper det! Står på flaskan att man ska smörja på bägge sidor av mankammen. Gör ni det, eller bar i mitten?

Jag delade upp manen (mycket jobb för mig eftersom min häst har "vilduvuxen man :angel: ) och sprutade i mitten och sedan masserade in. Man kunde då se att krämen hade lagt sig överallt.
Hoppas du inte har vit häst? :p, det hade jag! ;) Så kan säga att det syntes även när manen var tillbaka att det hade spridit sig över hela kammen :rofl:

Jag delade upp manen (mycket jobb för mig eftersom min häst har "vilduvuxen man :angel: ) och sprutade i mitten och sedan masserade in. Man kunde då se att krämen hade lagt sig överallt.
Hoppas du inte har vit häst? :p, det hade jag! ;) Så kan säga att det syntes även när manen var tillbaka att det hade spridit sig över hela kammen :rofl:

Jag hade tänkt använda nylanders och min häst har vit man, det blir kanske ingen vacker syn...

Hehe, Jag slutade inte använda den på grund av det. Använde tidigare en vit kräm... nu minns jag itne vad den hette.. men den missfärgade ju och gjorde manen gul :crazy:
Visst, nylanders syntes ju när man hade kletat på, men den "missfärgade" ju inte manen efteråt. Så jag avråder deg INTE från att använda den. Jag tycker den är bra!

:rofl: Näe, precis! Men nylanders är bra. Tyckte den andra också var bra, men gillade ju inte att hennes man blev gul av den. Hon hade inte stora problem med håravfallet som sedan konstaterades bero på fodret så därför slutade jag använda den som gjorde gul.. Kan ju ta reda på vad det var för kräm om du vill.. minns flaskan var vit..

Nä, min är svart som tur är:p! Islandshäst är hon ju också, så det är mängder av man och päls...
Hur ofta smörjer ni? Står ju att man ska göra det varje dag om det är riktigt illa, annars räcker det med var tredje/fjärde dag. Tror ni jag kan prova med var tredje? Hon har väldigt lindrigt exem. (Kom i samband med att hon fick bronkit.) Kliar sig bara i svansen så att lite hår lossnar där och kliar vid öronen och där omkring. Men aldrig några sår. Pannluggen blir mycket tunnare, men inte pga kliandet dock. Det är bara vid svansen man ser att hon kliat av en del.

Och kan man smörja under magen, längst bak på magen där det är en virvel? Knotten brukar bita en del där. Eller ska jag bara ta nån annan mjukgörande salva där?

Du kan ju testa med var tredje dag först, får du inte önskad effekt så sörjer du bara oftare!
Ja, det ska inte vara någon fara att smörja under magen heller, de e bara å kleta på! ;)

Jag späder med olivolja. 1/2 vatten går om det är svårt att massera in det in tjock man men tyckte inte att det var samma verkan med vatten. 1/2 Olivoja i Nylanders funkar jätte bra på min exemhäst men det är så olika. Kan bli halt på tyglarna med olivoljan...Smörj varje dag om det är så det behövs. Jag smörjer varje dag i början och brukar kunnna ta var annan dag efter ett tag. Men jag har på heltäckande exemtäcke med huva.

Nu igår smörjde jag in henne längs hela mankammen och vid svansen. Luktar ju jättegott faktiskt:p. Så det var ju bra. Pållan har fått täcke på sig också.

Jag späder med olivolja. 1/2 vatten går om det är svårt att massera in det in tjock man men tyckte inte att det var samma verkan med vatten. 1/2 Olivoja i Nylanders funkar jätte bra på min exemhäst men det är så olika. Kan bli halt på tyglarna med olivoljan...Smörj varje dag om det är så det behövs. Jag smörjer varje dag i början och brukar kunnna ta var annan dag efter ett tag. Men jag har på heltäckande exemtäcke med huva.

Jag kör med den billigaste på Ica...:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010