Nykomling!!

Blackberry

Trådstartare
Har hört en del om distans och tycker att det verkar superkul! Och ett plus är att jag nu har en 13årig kallblodstravare som lagt travskorna på hyllan. Skulle verkligen vara jättekul att prova någon lättare distanstävling med honom eftersom han älskar att tävla och har muskler/kondition. Men problemet ligger hos mig:p Jag har ingen aning om hur det här med distansritter går till?
Var?
Hur anmäler man sig?
Regler?
Utrustning?
Hur vet man vilka vägar man ska rida?
Är det seriös tävling med prispengar/placering?...
Hm, kanske finns någon hemsida som man kan läsa på? ursäkta att jag är så oerfaren:o tacksam för alla svar!:)
mvh

Sv: Nykomling!!

Har hört en del om distans och tycker att det verkar superkul! Och ett plus är att jag nu har en 13årig kallblodstravare som lagt travskorna på hyllan. Skulle verkligen vara jättekul att prova någon lättare distanstävling med honom eftersom han älskar att tävla och har muskler/kondition. Men problemet ligger hos mig:p Jag har ingen aning om hur det här med distansritter går till?

Hej!:)
Kul att du är nyfiken på Distansridning!:bump:

Var?
Tävlingstermin för 2011!
http://www.distansridning.se/images/Tavlingstermin2011Publicerad.pdf
Denna länk leder till en sida som brukar innehålla länkar till arrangörernas hemsidor.
http://www.distansritt.nu/tavlingsverige.php

Hur anmäler man sig?
Info finns i proppositionerna som varje arrangör skapar.

Regler?
TR 1, http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8391/ImageVaultHandler.aspx
TR VI, http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_112/ImageVaultHandler.aspx

Utrustning?
Utrustningen ska passa dig och hästen, vissa regler finns som går att läsa sig till i TR.

Hur vet man vilka vägar man ska rida?
Arrangören markerar banan med skyltar och det brukar finnas två varianter. Den ena är att de använder sig av skyltar som har en "slingfärg" och på dessa skyltar finns det pilar som visar vägen.
Den andra varianten är färgade skyltar som betyder, GUL=rakt, VIT=vänster och RÖD=höger.
Man får även karta av arrangören där de olika slingorna är markerade

Är det seriös tävling med prispengar/placering?...
Seriös tävling, beror vad man anser vara seriöst och det blir vad man själv gör det till?
För mig är Distansridning mer än seriöst! :bump:

Tävlingarna har samma status som de andra Ridsportsförbunds anslutna diciplinerna där det delas ut penningpremier enligt TR. Dessa penningpremier går naturligtvis inte att jämföra med travets prispengar där det finansieras av spel.

Hm, kanske finns någon hemsida som man kan läsa på?
http://www3.ridsport.se/Tavling/Distansritt/
Det finns många fler hemsidor som har bra info, men just nu hinner jag inte leta efter dom. ;)

ursäkta att jag är så oerfaren:o tacksam för alla svar!:)
mvh

Du har inget att be om ursäkt för, men det kan vara bra att försöka att läsa sig till så mycket som möjligt i TR för du kommer att få många olika svar på dina funderingar och det kan bli förvirrande?

Mitt svar kanske gör dig förvirrad, men jag hoppas att det kan hjälpa dig igång lite! ;)

Hoppas att vi syns på distanstävlingarna 2011!

/Camilla

hej jag är precis som du och ställer samma frågor!! hoppas någon kan hjälpa oss=)

Jag skulle rekommendera Elisabeth Hjortvid's bok "Naturen som ridhus". Där finns allting man behöver veta om distans. Sedan kan/bör man komplettera med att läsa TR för att vara uppdaterad på reglerna som ändras/kompletteras i princip varje år.

Mitt råd - det är därför jag frågar var ni bor - åk och titta på en tävling i vår. Ni förstår mycket mer när ni är på plats och då kan ni också passa på att fråga en massa. De flesta på en tävlingsplats svarar gärna på frågor.

Bor i örebro län- Karlskoga:) Verkar lite småkrånligt det där med ritterna som man ska klara av för att få börja tävla, om jag har fattat det rätt? Någon som kan -i enkla drag - förklara hur man går till väga steg för steg till tävling osv? Säkert inte så svårt när jag väl förstått det hela:)

Bor i örebro län- Karlskoga:) Verkar lite småkrånligt det där med ritterna som man ska klara av för att få börja tävla, om jag har fattat det rätt? Någon som kan -i enkla drag - förklara hur man går till väga steg för steg till tävling osv? Säkert inte så svårt när jag väl förstått det hela:)

Superenkelt:
Både du och hästen måste rida en Clear Round 40 - 50 km innan ni får starta tävllingsklass 50 - 79 km.
För att få starta Clear Round måste du som ryttare ha grönt kort (samma som för alla discipliner) och en tävlingbok som du beställer hos SvRF. Hästen måste vara 5 år.
Resterande del av uppklassning behöver du inte sätta dig in i just nu.

Du bor ca 3 mil från mig! ;)

Jag är medlem i en klubb som heter Föreningen Värmlands Distansryttare, hemsida
Det finns säkert fler än jag i din närhet som gärna hjälper dig om du vill?
Det brukar arrangeras träningar/träningstävlingar i klubbens regi under vintern så mitt tips till dig är att ha koll på hemsidan och haka på när det arrangeras något så får du hjälp med det du vill?

/Camilla
Team Norberg

Nämen så kul! Jag bor också i Karlskoga, ute i Kedjeåsen. Finns även två distansryttare till ute vid mig.
Precis som Camilla så rider jag också för Värmlands Distansryttare.
Du får jättegärna PM:a mig så kanske vi kan ta en tur nån dag :)

Du har ju inte så långt till Finnerödja, där det är en lättsam träningstävling på söndag.
Klistrar in inbjudan från www.nerikesdistansryttare.org

Träningstävling
Välkommen till Träningsritt i Finnerödja Hembygdsgård 7 november 2010
Du kan välja mellan att rida 1 mil eller 2 mil. Väljer du att rida 2 mil ingår en grind (obligatorisk vila i 30 min samt 1 veterinärbesiktning inom 20 min efter ankomst i grind). Banan är markerad med snitslar. Du kan välja att rida ensam eller i grupp. Vi gör grupper om du inte har med några speciella önskemål, skriv med det i din anmälan isåfall. Minimitid är 12 km/h.

Sekretariatet öppnar kl 9.00 Veterinärbesiktning startar kl 9.30 Bangenomgång kl 10.00 Första start kl 11.00.

"Veterinärbesiktningen" genomförs av erfarna distansryttare. De lyssnar på tarmljud, tar pulsen, hudturgor, kollar hästens rörelse m.m. Hästens puls får ej överstiga 60 slag/ min för att starta eller vara godkänd i grind och mål. Hästen veterinärbesiktas innan start samt efter avslutad ritt. Rider du 2 mil ingår även en efter 1 mil.

Hästen ska vara vaccinerad. Hästens utrustning är valfri. Grönt kort eller licens behövs ej.
All ridning sker på eget ansvar.
Gällande trafikregler skall efterföljas!

Fika finns att köpa. För väntande medhjälpare kan Frisbee tas med då det finns Frisbeegolf att spela.

Kostnad 50 kr. Diplom till godkänd 1 mil. Rosett till godkänd 2 mil. Anmälan och frågor till Lollo senast den 3 november i anmälan ryttarens, hästens namn.

Vägbeskrivning till Finnerödja Hembygdsgård.
Finnerödja ligger utmed E20 som går mellan Göteborg och Stockholm. Hembygdsgården är utmed E 20 och syns från vägen. Stor skylt med "HEMBYGDSGÅRD" finns. Finnerödja ligger i en dal. Restaurangen Finngården ligger granne med Hembygdsgården. Lite reklam finns utmed vägen som kan tas som kännetecken.

Från Göteborg: kör mot Stockholm, när du passerat Hova har du ca 2 mil kvar. Strax efter stor info skylt "Välkommen till Laxå Kommun" i en nedförsbacke är det en stor korsning med skylt Tived, Finnerödja sväng höger. Hembygdsgården ligger nu till höger. Kör 100 m sväng höger. Sedan höger igen för att komma in på parkeringen.

Från Stockholm: kör mot Göteborg, när du passerat trafikljusen i Laxå har du ca 2 mil kvar. Sväng vänster vid andra infarten till Finnerödja (EJ Q-Star korset). Där skylt Tived, Finnerödja. Du har nu Hembygdsgården på höger sida. Kör 100 m sväng höger. Och sedan höger igen för att komma in på parkeringen.

Nu när jag läser står det att minimitid är 12 km/h. Jag antar att det står fel, och de menar maximitid?

Givetvis menar vi max tiden 12 km / h.
Vad skulle vi göra utan CK?? Tack för hittat fel.

Du Nykomling! är hjärtligt välkommen att rida eller bara för att spana in hur det går till. Det är nu 18 st anmälda och av dom är det 15 som aldrig ridit distans förrut.

... och ska man vara helt korrekt så är väl 12 km/h maxtempo. Maxtiden på en mil är då 50 minuter.

:angel: kunde inte låta bli

Vi kan väl komma överens om att det inte är lätt att vara nybörjare i distans, när inte ens gamla rävar som vi kan vara ense om hur man räknar.
:angel: Kunde inte låta bli.

okej tack för svar! Tyvärr kan jag inte delta någonting under den här månaden då pållen har dargit på sig en lättare skada i hagen:(
Så först måste jag alltså skaffa mig ett grönt kort(hur får man det?), sedan rida en clear round och efter det anmäla till en "riktig" distansritt?
Åh det verkar så kul! vill bara sadla hästen och rida med!:D hehe

*Nämen, en av mina bästa vänner bor just uppe i kedjåsen*
:laugh:

Om maxtempo är 12 km/t blir väl 50 min mintid inte maxtid?
Kunde ínte låta bli:angel:

Om det maximala tempot man får rida är 12 km/h, dvs man får inte rida fortare än så, då kan man räkna ut att om man rider 1 mil = 10 km på maxtempot 12 km/h så tar det 50 minuter. Med andra ord så är maxtiden 50 minuter.

10 km / 12 km/h X 60 min = 50 min

eller är jag en förvirrad gammal räv?

Man får inte rida fortare än minimitiden och långsammare än maxtiden.
Så max tempo ger minimitid.
// Linda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka