Nyklippt häst - kliar pälsen?

the_connemara

Trådstartare
Pålle är klippt för första gången och han har börjat bli kliig i boxen. Han är inte för varmt täckad, småhåren är noga borstade och nu står han med ett nytt täcke (som aldrig legat på klippt häst och som är tvättat) som det är noll foder i och han är ändå kliig. Eller var det iaf nu vid släckning. Återstå att se hur han är imorgon, han har endast varit kliig på morgonen sedan han klippte i söndags fm förutom nu ikväll när lillmatte (dvs jag) släckte och han inte hunnit lägga sig ännu, han är rätt sjåpig med mig om man säger så jag fick klia bäst jag kunde på halsen åt honom. Han verkar inte direkt besväras av täcket utan jag skulle klia på halsen och ganaschen. Han borstas noga 2 ggr/dag i samband med arbete och har olika täcken inne och ute.

Har ni haft någon häst som tyckt att klippt päls kliat? Hur länge då? Vad gjorde ni åt det?

Sv: Nyklippt häst - kliar pälsen?

Hästen har nu vart klippt i över en vecka (torsdag nu, klipptes förra söndagen). Har testat lite olika hypoteser men inget har funkat. Den stenhårda marken med vila bidrar nog oxå endel - sjukt mkt överskottsenergi.

Tänkte testat en bukares tips om en hink hett vatten med 1 dl olja i när jag kommer hem om det blir drägligare väder (ska hem imon och det ska ju bli plus oxå :banana:) men när en hästkompis IRL sa att han kunde fått en infektion i huden ringde jag vet. De förslog att tvätta i det här: http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo för att få de rejält rent. De upplevde inte att det schampot torkade ut huden mer än innan. Om han sedan upplevdes som torr i huden tvätta med det här: http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo .

Hon trodde inte det var svamp eller liknande eftersom det kommit redan på morgonen efter klippningen.

Tankar?

tvätta honom. antigen finns det kvar små hår som sticks eller så var han allergisk mot oljan. jag klippte en häst som inte tålde vanlig olja, fick använda matolja när man klippte henne annars kliade hon sig fruktansvärt.

Min "unghäst" beter sig lika dant när hon är nyklippt!

Man skulle nästan tro att hon har löss. Men det brukar gå över efter någon vecka.

Jag tvättar alltid av min med jodopax när hon är ny klippt just för att bli av med alla håren.

tvätta honom. antigen finns det kvar små hår som sticks eller så var han allergisk mot oljan. jag klippte en häst som inte tålde vanlig olja, fick använda matolja när man klippte henne annars kliade hon sig fruktansvärt.

Oljan, hmm. Då får nog matte infria sina tankar om egen maskin till nästa gång. Om ens stormatte (min mor) låter det bli en nästa gång så som han blivit av denna gången :angel: - Nej det är inte lämpligt att lyckas klippa och få tusen gånger mer energi dagarna innan marken fryser och man bara kan skritta :cool:

Min "unghäst" beter sig lika dant när hon är nyklippt!

Man skulle nästan tro att hon har löss. Men det brukar gå över efter någon vecka.

Jag tvättar alltid av min med jodopax när hon är ny klippt just för att bli av med alla håren.

Hjälper det inte att tvätta bort håren?

Jag bodyklippte en häst igår och jag måste säga att det är en sådan otrolig skillnad på päls/hud före och efter Hot oil Treatment....

Jag vet att du säger det är bra :p Tänkte tvättat så som du sa men när han hade kliat sig och sabbat innetäcket i förrgår (nej han kliar inte hysterisk hela tiden tills det går sönder, så illa är det inte, utan gör lite skutt ibland och då rök ett spänne på det gamla täcket) fick jag nog och ringe vet som rekomenderade dessa schampon. Det mjukgörande borde ha samma effekt? Vi ska tvätta med det bakteriedödande först o vänta ngn dag o sedan med det andra.

Om han klipps ngn mer gång ska jag köra på din linje samma dag o se hur han funkar med det :) Men iom att han kliat ett tag nu så tyckte vetten det var bäst att ta ngt bakteriedödande för att vara säker på att det inte blivit någon sådan irritation.

Nepp! Hon lugnar sig efter ett tag när pälsen börjar växa igen tycker nog det är lite obehagligt med den korta pälsen under täcket.

Oki, hoppas inte min stackare är sådan. Då känner jag mig lite för elak för att klippa honom igen :o

Självklart var det milt enda dagen vi inte hade möjlighet att tvätta :mad: Men han är bättre med nya, tunna täcket som sitter bra och är lätt och glatt på insidan. Kanske även beror på att pälsen inte är lika kort längre, vad vet jag.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har kliat sig nu i ca 2 v. Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i...
Svar
10
· Visningar
1 180
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård ja som rubriken lyder vad gör man??? min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!! hon kliar så mkt att de...
2
Svar
30
· Visningar
7 263
Senast: cillaozantos
·
I
Hästvård Hej! Vårt gotlandsruss har alltid gillat att klia svansen, men nu är det något som är riktigt fel. Han rusar ut i hagen varje morgon...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka