Nykastrerad dåre, nu behöver jag lite hjälp!

MrsScabtree

Trådstartare
Nu har jag en nykastrerad tik...som redan idag inte hade haft något emot att gå den vanliga långpromenaden..*suck*

Idag kommer hon att tvingas ta det lugnt, men jag bävar redan för morgondagen och nästkommande tio dagar :eek: . Jag behöver tips på aktiviteter! Ben kommer vi att bunkra upp med, leta godis inomhus, träna lite fritt följ på parkeringen kanske? Allt som kan få en studsboll att ta det vackert dessa dagar! Hjäääääälp!!!

:angel:

Sv: Nykastrerad dåre, nu behöver jag lite hjälp!

Lär hunden "plocka skräp" och lägga i papperskort, eller något annat trick. Ny information kräver koncentration, så sover man liiiiite lättare.

Inga vettiga tips att komma med, men har du tur så kanske hon blir som min hund blev..:D

pigg och glad dagen efter op, men sen var hon ganska dämpad i ca 1 vecka!
Så jag behövde aldrig bekymra mig om aktivering!

Klickerträna valfria lugna trick inne? Förutsatt att hon inte är en sån som slår knut på sig själv baklänges när klickern åker fram.

Träna stadga i tex platsliggning. Lära in att markera tex tepåse?

grunderna i ID sök, dvs doftdiskriminering?

Ha ett gäng sterlisiserade torra sockerströare, ställ ut dessa på golvet medlest verktyg. I den ena lägger u en tepåse.
Ge hunden en tepåse att lukta på o bjud den att söka, när den prickar rätt så klick o beröm/godis.
Ta bort hunden, möblera om burkarna o påt igen.
Osv. mellan varje pass så får man koka/lufttorka burkarna.

Lycka till!

Tack för alla tips! Ska genast prova, att använda näsan brukar vara lugnande på henne så det ska jag definitivt prova, och stadga i platsliggning..det behövs!

En till:
Minisökruta, typ 2 x 2 m max.
Vet du hur man gör?
För de som inte vet, man binder upp hunden så den ser vad man gör, man lägger sig på knä o gör en massa legor med händerna o i en av dem gömmer man en liten bit tyg, man har sedan en stor bit av samma tygstycke i beredskap. Så fort hunden hittar rätt lega: Klick, godis o fram med stora tygbiten o kampa, t ex.
Detta görs oftast i mossa men snö måste ju fungera lika bra.
vartefter gör man det svårare o svårare, genom att till slut bara gömma en tråd av tyget.

Spårriktning är oxå bra att träna i snö.
Man går själv fram o tbx i en slinga ca 5 m långa slag, vänder o går parallelt med sina egna steg med ca 1 m mellanrum, gärna i ungskog så man kan markera sina egna spår så man inte missar när hunden går åt rätt håll.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10