nyinköpt mycket magert varmblod

H

Hanna_S

Jag har just fått hem ett underbart snällt 6-årigt varmblod, som verkligen är jätte mager! De har skött hennes avmaskningar men hon har gått i en pytteliten hage som vid det här laget består av lera ett par grässtrån. Hon har blivit stödfodrad med 2 kg hö om dagen och när jag hämtade henne var höet slut, så den sista dagen hade hon inte fått något. Nu undrar jag hur mycket mat jag kan ge henne, så att övergången inte blir för häftig. Vi har massor av äpplen och hö att ge henne och dessutom hade vi för avsikt att släppa in dem i våran trädgård på 0,5 hektar som nu har riktigt långt och saftigt gräs, och även här flera stora äppelträd. Hon kom sent igår kväll, så än går hon kvar i den gamla hagen om har fått ca 7 kg hö att dela på med våran shettis. Nu när jag gick upp fanns det fortfarande lite hö kvar och nu "slänger" hon inte i sig maten längre.

Sv: nyinköpt mycket magert varmblod

Ge henne lusern också. Det är jättebra för uppbyggnad av extra hull!

jag tror nog du kan ge fri tilgång på grovfoder. Hästars matspkälkning är uppbyggd så att de ska äta de flesta timmarna på dygnet och på så vis så blir det inte "stopp i magen" av grovfodret. Kraftfodret får du vara lite försiktigare med, även äpplen.

fick hem en väldigt mager häst (värre än mager, undernärd och skranglig).

men på bara någon vecka på fri tillgång till hö och gräs så ser han mkt mkt bättre ut. han har fått kornkross, olja och pellets

jag säger som de andra. Fri tillgång på hö är bra. Sen kan du släppa henne en stund varje dag i hagen med mycket gräs, äter hon mycket gräs när inte magen är van så kan hon bli dålig i magen.så bara en stund i början är bra.

sen kan du ge korn,kli,betfor och lusernpellets. Men vänj henne försiktigt med bara lite i taget och öka var 3dje dag med det.

så gjorde vi när vi fick hem våran tunna häst.
kallenrhankomtilloss.jpg

han fick 3dl korn, 1dl kli, 1dl betfor de första 3 dagarna, sen ökade jag kornet till 5 dl ett par dagar och tillsatte 3dl lusern och ökade allt gradvis. (lusern ska blötas)
nu är han riktigt fin.

jag ska tillägga att han får nu 1kg kornkross (som är 1½liter) 3dl kli, 3dl betfor och nu 1½ kg lusern (3liter)
och fritt med hö när han är inne och fritt med bete när han är ute. det verkar vara lagom till honom.

När vi hade problem med att få hull på det varmblod vi hade förut så gav vi också olja tillsammans med kraftfodret. Det är verkligen att rekommendera. Är bra för magen också.

Tack så hemskt mycket för alla tips!

gutis skrev:
När vi hade problem med att få hull på det varmblod vi hade förut så gav vi också olja tillsammans med kraftfodret. Det är verkligen att rekommendera. Är bra för magen också.

Vad använde ni för olja då och hur mycket fick dem per dag?

precis ut i gräs hagen några timmar / dag, hö kan han äta mycket av sen tycker jag om ståhack lusern, funkar jätte bra.. även blöt lusern e bra men det blir så grisigt..:d matolja e oxå bra men själv föredrar jag så lite extra som möjligt.. akta honom från äpplen om han inte e van lär det jäsa i hans lilla mage..:( l:love: ycka till ps. jätte plus tioll er som tar sig ann proplem å magra tottisar..:love: // dashy

Jag har sett att krafft har en olja för hästar som har svårt att hålla hull. Är det denna ni menar eller kan man lika gärna ge vanlig matolja, vilket jag gissar blir billigare.

Vad jag är glad att detta forum finns och att det finns så många hjälpsamma människor som tar sig tid att svara!!!

:idea: matolja fungerar alldeles utmärkt å e tusen gånger billigare..:love:

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 354
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på...
Svar
18
· Visningar
1 936
D
Foder & Strö Tidigare så gick Diamond och hans kompis på lösdrift med fri tillgång på hösilage. De fick också en hel del kraftfoder. Ingen tog direkt...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Jaxonmaxon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"