Nyfödd och kyla

Sandra78

Trådstartare
Har en 12-dagars bebis, frisk och kry, som jag är osäker om jag törs gå ut med :o Är mellan 10 och 15 grader kallt just nu... Hon håller sig garanterat varm och go i vagnen, men hur är det med luftrören?
Törs man gå ut 15-20 minuter? Hjälper det att täcka över vagnen med en filt, då borde ju luften bli lite uppvärmd?

/hönsmamma

Sv: Nyfödd och kyla

Ja, det blir nog alldeles lagomt. Det värsta för nykläckta bebisar brukar vara om det blåser på dem då tappar de andan och brukar börja skrika för att det är obehagligt.
Känn efter när du tar upp bebisen om hon är lagom varm, i nio fall av tio så brukar det vara för varmt ;)

Vår son var ute i allt från -10 till -25 när han var 1-5 v, man har inget annat val när man har hund o karln jobbar :laugh:

Men att täcka över vagnen med filt är inge bra idé. Luften blir fuktig och de är bättre med frisk luft för barn än att det blir instängt.

Till vår liggdel hade vi filtar o sen skuddöver vilket gick upp en bit på sufletten oxå. Han var ALLTID varm och go oavsett temeperatur.

Men de är oftast blåsten som är de jobbigaste för barn.

Så jag ser inga problem i att du inte skulle kunna gå ut. Kanske inte i flera timmar, men vi var ute i minst 20 min till 1 tim i de graderna.

Tack för svaren båda två :bow:
Att hon håller sig varm om kroppen är jag inte orolig för, har fårskinn i botten på vagnen, och "riktiga" ullfiltar att bädda ner henne med. Samt locket att lägga över då, det har precis som Vår_Vinter skriver en kant som ju går en bit upp på sufletten. Då ska vi nog våga oss ut i morgon, om det inte blåser massor förstås :)

De är bra med filtar, ta hellre fler än 1 så du kan ta av om hon blir varm. Vår son låg ibland ( vid (-10)med bara en tunn fleece filt, body, mössa, vantar och tunn fleece overall samt locket på och han frös inte.

Oftast är barnen för varma så kolla i nacken och känn på bröstet är de varmt så ta av någon filt. Det blir VÄDIGT varm i liggdelen när man har lock på.

Min äldsta son är född i februari, jag var ute och gick långa promenader med honom och han frös aldrig. han var ju nerbäddad ordentligt och det var vindstilla nere i vagnen. Han låg också ofta i vagnen på vår veranda och sov på eftermiddagarna. Då var det snö och säkert 10-15 minusgrader.

Då var det värre med son nr 2, född i juli och jag mätte temp i vagnen vid något tillfälle till över 50 plusgrader när det stod i solen. Givetvis utan bebis i...

Så visst kan ge dej du ut i friska luften med din bebis :) Det är bara nyttigt.

givetvis kan du gå ut med liten. känn efter vid hals o nacke med jämna mellanrum att bebis håller sig varm och inte svettas för mkt och känn på kinder o näsa att liten inte blir för kall i ansiktet.:)

Är det bara jag sm får torra fnasiga kinder på min bäbis så fort vi vistas ute i nån halvtimme??? Och då inte ens varje dag?
Vad gör jag för fel???

mjukgörande salva;) barns hud är 30%tunnare än en vuxens därför är de känsligare. men smörj när du kommit in:)

Jag har smort med olja... Men det hjälper inte nämnvärt... Men jag har inga större problem med att ha henne inne heller iofs. Det funkar bra för det mesta :)

olja tas inte upp av huden på samma sätt som en salva. testa med minderm, idomin eller annan likvärdig..:)

Akta dig för vattenbaserade salvor. Dom fryser på huden. Och för guds skull - bäbisar behöver frisk luft varje dag - och du också. Gå ut och gå.

Miniderm tycker jag är oslagbar. Min son får ganska lätt fnasiga kinder. jag brukar smörja in honom på kvällen innan han ska sova, det gör underverk :)

Till TS
Såklart du kan gå ut med bebben, som de andra har sagt, men akta så h*n inte blir för varm.

Tror att du skrev till mig... Naturligtvis är vi ute varje dag. Men inte timmarvis... Vägarna är katastrof nu med all snö. Alla kurvr o smal väg - nä tack! Vi ska inte bli påkörda för en promenad. I vanliga fall kan man ju gå ut i vägrenen men det går inte ens med pulka...

Så länge man smörjer på kvällen ( som rutin ) så är det ingen fara ..

Kl:

Tvätta och smörj inga kinder förrän dagens utevistelser är förbi när det är så h'r biiitande kallt.

Vi har faktiskt investerat i en balaklava till vår lille.. den täcker inte kinderna men nacken och pannan där han blivit torrfnasig (har blivit bättre). Drar honom i pulkan runt en timme om dagen...

om du skrev till mig så kanske du även läste att jag skrev att hon skulle smörja när hon kommit in från utevistelsen;)

Ut och promenera du! Men täck inte med en filt över öppningen! Det finns risk för koldioxidförgiftning! Jag kan starkt rekommendera Voksipåse!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar