Lejonelle
Trådstartare
Vilket är enligt er det bästa sättet att bemöta en häst som är respektlöst nyfiken/närgången eller "tränger sig på"? Jag talar nu inte om egna hästar där man förstås ser till att de vet vad som gäller, utan situationer där man hanterar andras hästar. Tänk er t ex situationen att man vill fylla på vattenkaret eller knäppa en täckesgjord på en häst i en hage. Fram kommer en påflugen pest som inte är ens egen och vill kolla läget, tigga godis eller liknande.
Jag brukar normalt vända mig mot den närgångne med dominant kroppsspråk och kräva att de ska backa undan, men risken finns ju att hästen antar utmaningen - vilket hände mig idag! (Nädå, inga större skador, han bet mest i håret ). Han ångrade sig sen men jag vill gärna slippa uppfostra andras hästar, tänkte därför att ni kanske har bättre tips på hur man kan signallera "låter du mig vara ifred så låter jag dig vara ifred"? Kanske jag bara hade fel på min tajming idag?
/Lejonelle
Jag brukar normalt vända mig mot den närgångne med dominant kroppsspråk och kräva att de ska backa undan, men risken finns ju att hästen antar utmaningen - vilket hände mig idag! (Nädå, inga större skador, han bet mest i håret ). Han ångrade sig sen men jag vill gärna slippa uppfostra andras hästar, tänkte därför att ni kanske har bättre tips på hur man kan signallera "låter du mig vara ifred så låter jag dig vara ifred"? Kanske jag bara hade fel på min tajming idag?
/Lejonelle