Nyfiket närgångna hästar

Lejonelle

Trådstartare
Vilket är enligt er det bästa sättet att bemöta en häst som är respektlöst nyfiken/närgången eller "tränger sig på"? Jag talar nu inte om egna hästar där man förstås ser till att de vet vad som gäller, utan situationer där man hanterar andras hästar. Tänk er t ex situationen att man vill fylla på vattenkaret eller knäppa en täckesgjord på en häst i en hage. Fram kommer en påflugen pest som inte är ens egen och vill kolla läget, tigga godis eller liknande.

Jag brukar normalt vända mig mot den närgångne med dominant kroppsspråk och kräva att de ska backa undan, men risken finns ju att hästen antar utmaningen - vilket hände mig idag! (Nädå, inga större skador, han bet mest i håret :crazy: ). Han ångrade sig sen :devil: men jag vill gärna slippa uppfostra andras hästar, tänkte därför att ni kanske har bättre tips på hur man kan signallera "låter du mig vara ifred så låter jag dig vara ifred"? Kanske jag bara hade fel på min tajming idag?

/Lejonelle

Sv: Nyfiket närgångna hästar

Nej tyvär, men vill gärna få tips på sådant själv, en utav hästarna i våran hage är grymt nyfiken över än å är desutom ranghögast i flocken.

har för mig det fanns ett exempel av det i "hästens själ", kommer tyvärr inte ihåg hur man skulle bete sig men minns att sådana hästar inte betedde sig så av nyfikenhet utan det var nåt helt annat..aggressivitet tror jag och då skulle man bemöta de därefter tror jag:confused:
hmm kanske ingen hjälp men kan kolla upp boken och skriva av det så är det kanske till hjälp.

Du var nog inte övertygande nog.
Hur hästen reagerar på ditt kroppsspråk beror på individen. En dominant häst kan sätta emot, en nyfiken och frimodig bryr sig inte osv.
Jag tillhör inte dom som anser att man uppfostrar hästen genom att hantera den á la NH. Dvs, t ex använda kroppsspråk som du gör. Alla vi människor är olika, uppfattas av hästarna som olika och använder olika sätt för att få som vi vill. För det kräver vi ju alla, eller hur?
Bilden är alltså något komplex, om man säger så.

Det är därför viktigt, att man kan anpassa sitt uppförande till den hästindivid det gäller. Oavsett vi föredrar att använda oss av hästspråk, kedjegrimskaft eller piska. ;)

Glöm inte bort: Så lite som möjligt, så mycket som behövs!

LIA

Jag upplever att många som ska vifta bort en häst inte ägnar någon direkt tanke åt den. Man "ser" inte hästen, man viftar bara bort den.
Detta tror jag påverkar mycket. Om en häst tränger sig på och är ohyffsad (i hästsyn) så släpper jag allt i en sekund och ser bara den hästen. Jag talar tydligt om att jag är en stark individ och också att jag vill att han går undan. Sen släpper jag all uppmärksamhet på honom och ägnar min tanke åt det jag skulle göra. Nu har jag givit hästen en bild av mig och jag har sätt honom. Då har han automatiskt en given respekt för mig när jag nästa gång säger ifrån - och även då är all min tanke på endast hästen under de sekundrarna som jag ber honom gå.

Man måste förtjäna respekten och rätten att säga ifrån för att vara säker på att inte bli utmanad.

Vill man däremot vara ett rovdjur och kuva hästen, så kan man alltid ge den en smäll. :smirk: Men det tycker jag är rena idiotin.

Hästar är av naturen nyfikna (det kan man komma ihåg om det ex. är svårt att få in en häst från hagen. Gör något "konstigt" som ex. sätt dig ned någonstans i hagen och prassla med jackan eller bara sitt där så kommer även den knepigaste häst till slut fram av rena nyfikenheten och det är lätt att sedan ta den med sig), och jag tror att det är svårt att "uppfostra" en häst om den är väldigt framfusig (för nyfikenheten tar överhanden). Dessutom skulle jag inte vilja kalla en häst för framfusig utan hellre social.
Ett smart tips kan ju vara att "ha något" även till den hästen. Ex en liten tuss med hö eller annat, som du lägger en bit ifrån och låter denne få intressera sig för medan du istället pysslar med din egen häst. Då får du nog vara ifred (en stund i alla fall...*smile*).
Lycka till!
Gina

Liknande trådar

Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: purity_666
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama