Sv: Nyfiken..

Tja, det finns väl något dokumenterat hur lång tid det tar innan hundarna dör pga vätskebrist (för de lär ju göra det innan de svälter ihjäl).

Men annars anser jag att hunden självfallet ska ha fri tillgång på fräscht vatten när man är hemma och få mat så ofta som hunden mår bäst av att äta. Sedan har mina hundar varit utan vatten i 12 timmar när vi rest med tåg från Sthlm till högt upp i norr. Det spelar nämligen ingen roll om jag har med vatten eller inte, de dricker ändå inte, det är ju dock ett rätt extremt undantagsfall.

Ah jag uttryckte mig dåligt ser jag, jag menar mer vid sjukdom, hur länge skulle du "avvakta" med en hund som inte själv vill äta elelr dricka? (Bortsett från sjukdomshistorien i övrigt här nu då och att man bör åka in med en hund med såpass påverkat allmäntillstånd) DEtta är mer hypotetisk fråga.

Jag tror/anser att det är beroende på hur hunden är i vanliga fall. Min hund kan lugnt gå ett par dagar utan att dricka (vintertid) och när hon var yngre hade hon ingen större matlust heller. Jag hade alltså inte blivit särskilt orolig om det gick ett par dagar innan hon blev hungrig/törstig då. Nu däremot är hon ett matvrak, då blir jag orolig direkt. Om hon inte äter är det något allvarligt fel. (Dessutom har min hund problem med matsmältningen så jag är väl lite extra på min vakt.)

Sen beror det ju självklart på alla andra omständigheter - har man en hund som blir nervös av att byta miljö är det inte konstigt om de inte äter normalt första dagen/dagarna. Är det +30°C varmt och hunden inte vill dricka då bör man kanske bli orolig osv. Jag tillhör dock de som hellre ringer vet. en gång för mycket än för lite, ringa och fråga kan man ju alltid göra.

Ah, okay :D

I så fall håller jag med Lillagoajag.
Skulle min unga dåre inte äta sin mat så skulle jag bli rejält orolig och skulle hon hoppa över mer än ett mål hade jag åkt in akut till veterinär. Andra hundar kan ju utan problem äta dåligt då och då utan att det är något direkt fel på dem.

Jag har iaf sett till att ta tempen på mina hundar vid lite olika tillfällen när jag vet att de är friska och skrivit upp allt, så att jag har stenkoll på vad de har för normaltemp. Så fort jag misstänker att något är fel på dem (pga mat/vattenvägran eller annat) så tempar jag. Har hunden normaltemp så är det lättare för mig att slappna av och börja fundera på vad det kan finnas för andra orsaker till ett förändrat beteende.

Ah jag uttryckte mig dåligt ser jag, jag menar mer vid sjukdom, hur länge skulle du "avvakta" med en hund som inte själv vill äta elelr dricka? (Bortsett från sjukdomshistorien i övrigt här nu då och att man bör åka in med en hund med såpass påverkat allmäntillstånd) DEtta är mer hypotetisk fråga.
Det är ganska enkelt att vattna en hund. Man tar en spruta (alt.tesked) o droppar/häller/sprutar sakta in vatten uppblandat med lite honung/druvsocker o salt så lösningen blir som NaCl (koksaltslösning 9mg/ml, dvs 0,9 %), man droppar det innanför mungipan, dvs mellan kinden o tänderna,samtidigt kan man massera struphuvudet för att aktivera sväljreflexen.

Jag skulle bli jatte orolig vid forsta malet Mandy inte at upp all mat och skulle aka in akut vid andra malet. Mitt matvrak avstar inte fran mat om hon inte mar jatte daligt.:p

Nä, det är inte så svårt, det vet jag med, dock var det inte frågan, utan hur länge du hade låtit hunden gå utan :) men tack ändå för ditt svar .

Utan mat är jag mer förbiseende med än med vatten.

Z dricker alltid, varje dag, men mest nattetid. Om hon skulle sluta dricka så jag märkte så skulle jag hålla koll på kisseriet. Skulle hon vara allmänpåverkad i samband med vattenvägring så hade jag åkt in.

Jag ser inga problem med att svälta en i övrigt frisk hund i 1½ dygn vid t ex diarré, men om mina hundar skulle tappa matlusten hade jag åkt in direkt. De är konstant hungriga i vanliga fall. När det gäller vätska så har det hänt efter operationer att de varken vill dicka eller kissa, men då är jag ganska snabb med att lura i dem vätska så de kommer igång med kisseriet. Tror inte jag skulle vänta längre än 8 timmar dagtid, även om de säkert klarar sig längre än så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 959
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 075
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10