Nyfiken hetens skull :)

T

toketossan

Om ni har en häst som inte är varken musklad eller i kondition.
Hur gör ni då för att träna upp detta?
Hur lägger ni upp träningen och varför?

Mvh

Sv: Nyfiken hetens skull :)

Markarbete är bra, longering, tömköra och promenader. Så får hästen en chans att bygga upp kondition och muskler innan Du rider. Gå, eller rida över bommar är också bra för musklerna. Lycka till!

Sv: Nyfiken hetens skull :)

Longering och markarbete som sagt vad, bygger viktiga muskler, men det är viktigt att du träna rätt, ta gärna hjälp av en instruktör....säger som noomi, promenader och tömkörning för att få upp konditionen ....Om du kan rida hästen så är skogsvägar och backar oxå bra...senare kan man börja med lite intervallträning...Just nu plumsa vi mycket i snön, det får dem en himla bra kondition av...Lycka till;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 744
Senast: Snurrfian
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar