Nyfiken fråga!

Lupin

Trådstartare
Men vad tusan är en sk amerikansk bulldog? De är inte godkända av SKK i alla fall, så mycket vet jag. Har sett någon annons på Blocket, där de sålde valpar. Tyckte mamman mest såg ut som en långnosad boxer. Pappan såg mest ut som en PB-blandning.

:o

Sv: Nyfiken fråga!

Am Bull är en ras, bara inte godkänd av just SKK. (men av Svenska Hundklubben) Dock en RAS.

Mycket trevlig dessutom, jag vet inte så mycket om den som en del här, men jag vet att det finns flera typer varav någon "bulligare" än den andra...

De jag har träffat har alla varit alldeles underbara hundar! :love: Snart finns det en sådan här hemma också!

Ni som kan rätta mig om jag har fel, men jag tror att de har använts till vildsvinsjakt i historien.

Precis som amerikanarna var tvungna att göra en stor variant på staff så gjorde de en stor variant av bulldogg.. ;)

Ja, hon är jättesöt och hur trevlig som helst!:)
Det ser lite kul ut när dom går på prommis, hon har nämligen två DP:s med, tjejen som äger henne:D

Min kompis hade en Amerikansk Bulldogg, skittrevlig hund. Men väldigt mycket vakt i sig.

Ras och ras. Den är inte godkänd av de organ som gäller! Och som med alla andra icke godkända sk raser som stiger i popularitet så verkar både utseende och inblandade raser variera kraftigt. Ingen enhetlighet precis.

Och det är nog bäst jag håller inne med alla tankar och funderingar som jag får när jag läser på länkarna och den info jag hittat... :devil:

Jag är alltså inte intresserad av att skaffa någon sån här sk amerikansk bulldog, bara nyfiken på vad det är för något. Har ju sett att det börjar dyka upp annonser på Blocket mm.

Och ärligt talat (nu kan jag ändå inte hålla in helt!) kan jag inte se någon som helst anledning att godkänna dem som ras. Det de gör finns det flera andra raser som gör. Jag håller med de dignitärer som anser att det finns alldeles för många raser redan! :eek:

Om det ska godkännas eller ej beror på intresset (hur populationsutvecklingen ser ut) och hur rasföreningen jobbar. Avelsarbetet och ev. inavel (eller motverkan ska jag kanske kalla det för) är det viktigaste. Raser som knappt är livsdugliga pga för liten avelsbas är ju en hetare potatis.

Ras och ras. Den är inte godkänd av de organ som gäller! Och som med alla andra icke godkända sk raser som stiger i popularitet så verkar både utseende och inblandade raser variera kraftigt. Ingen enhetlighet precis.

Jaaså och vem avgör det då? Är det bara raser som godkäns i Sverige som är en ras, och raser som inte finns/godkäns här finns inte? :smirk:

Jag ahr träffat ganska många och även av olika typer, och jag kan inte se större skillnader än vad som finns i massa andra raser tex schäfer som är "min" ras.

Sen är jag inte rätt person att göra några vidare uttalanden i rasfrågan då jag inte är någon Am Bull expert, men jag tycker det verkar konstigt om det kan vara en ras utomlands men inte här och då är det per automatik Sveriges (nuvarande) ståndpunkt som råder som gällande lag?

Amerikansk Bulldog är inte godkänd som ras av FCI, som är den övergripande organisationen. Så jag tror faktiskt inte att den är godkänd som renrasig ras i något land alls. Och jag tror att det är FCI som bestämmer i slutändan.

Det diskuteras just nu om det verkligen "behövs" fler raser och det kanske t.o.m. ska strykas några. Vissa raser är väl mer som tema med variation. Vissa raser består av ett ytterst fåtal individer, frågan är om de kan "överleva". Många små länder har fått igenom sina egna varianter av raser, de vill ha sina nationella hundar godkända bara för att kunna kalla dem sina!

Och jag älskar hundar som art, rent allmänt! Fast visst finns det några raser jag bara inte kan förmå mig att tycka om, som ras. Sen finns det säkert individer som är trevliga ändå. :D

Om det ska godkännas eller ej beror på intresset (hur populationsutvecklingen ser ut) och hur rasföreningen jobbar. Avelsarbetet och ev. inavel (eller motverkan ska jag kanske kalla det för) är det viktigaste. Raser som knappt är livsdugliga pga för liten avelsbas är ju en hetare potatis.

Och raser som har svårt att klara av fertilitet och naturliga födslar. Det pratas ju en hel del om ifall exteriört extrema raser, som tex Fransk Bulldog, har nåt existensberättigande alls i framtiden. Fast det finns ju iofs värre och mer extrema raser. Engelsk Bulldog tex.

Det finns självvalpande linjer av engelsk bulldog :p På riktigt!!! (Jag tycker dock att det är värre att samtliga har HD :()

Det finns det säkert! Fast det var inte själva förlossningsdelen jag tänkte på, utan exteriören rent allmänt, huvudet och benen och kroppen och... (Och temperamentet kanske). Och framför allt att alla har HD...fast det ville jag inte skriva rakt ut. :(

:

Ras och Ras???
Am Bull är en ras och registreras hos NKC
(National Kennel Club American Bulldog Breed Standard for Conformation) och härstammar ursprungligen från forntida mastiffer.

Am Bullen är från början en "catch dog", och används än idag i vissa länder till "catch dog", dvs att fånga djur och då främst vildsvin. Detta gör att de ofta har medfödd jaktlust.
Vissa hundar mer än andra beroende på linjer denb är avlad på.

Ambullen är en "förarvek" hund som älskar att jobba och lär sig väldigt lätt. Den är oxå en väldigt sällskaps sjuk hund som vill spendera så mycket tid som möjligt med sin "flock".

Det är en hund som kräver en del aktivering av så väl både huvud och kropp.

Ambullen är en uttrevlig familjehund och en kanon brukshund.
Många K9 poliser i USA med många års erfarenhet av hundträning rankar Amerikansk Bulldog som nummer ett! De motiverar detta med att den alltid behåller sitt lugn och lystrar till ägaren oavsett hur skarp situationen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 371
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 535
Senast: dobbis
·
Småbarn Det finns ett barn i grannskapet som slår hundar. Han kan väl vara en sisådär 1 år eller så - svårt att säga, jag kan inte...
2
Svar
20
· Visningar
3 359
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka