Nyckelpigor!

Anna

Trådstartare
Okej, jag ska börja från början...

När sambon köpte vår lägenhet sommaren 2008 var jag med honom och kikade eftersom vi såklart planerade att jag också skulle flytta in här efter ett tag. I sovrummet, som ligger på andra våningen i lägenheten och två våningar upp från marken så att säga räknade jag till 37 döda nyckelpigor på golvet - sådana här harlekinnyckelpigor handlar det om. Lägenheten hade stått tom i kanske ett halvår vid det laget, men naturligtvis med alla fönster och dörrar stängda.

Tänkte inte så mycket mer på det på ett tag förrän i höstas när de verkade vara precis överallt utomhus en period - för övrigt samtidigt som vi hade en invasion av fjärilar utanför ytterdörren. Men - de stör ju inte mig så länge de inte bits, så det är strunt samma.

Nu har det stått tomt här i några dagar över jul, jag var hemma i Sverige och sambon var uppe hos sina föräldrar och när vi kom tillbaks hittade jag fem döda pigor i badrummet och två levande.

I förmiddags när jag skulle gå ut hittade jag fyra stycken på insidan av ytterdörren och på listen runt dörren som verkade må kalasbra i det iskalla draget!

Jag undrar - hur kan det komma sig att vi har så himla mycket nyckelpigor inomhus? Kan inte spåra dem till något bo, vi har lite skrubbar och sånt men dörrarna är ordentligt stängda, ser inga utomhus runt ytterdörren även om det är ett visst glapp där men jag kan ju inte tänka mig att sådana insekter kan leva utomhus när det är kallt ute ändå?

Har googlat förstås och hittat allt från rön om att det är en "monsternyckelpiga" som genast måste döden dö, till att det bara råkar vara den vanligaste sorten i England och Tyskland och att man kan låta den vara då den tar död på skadedjur - fast många experter verkar ju tycka att den är ett skadedjur själv :crazy: Det står att den är aggressiv och jobbig men dessa är så fredliga så, de verkar mest bara gå och dö lite spontant på olika ställen (i lådor, i badkaret, på golvet).

Detta blev en väldigt lång trådstart, men för att sammanfatta är jag intresserad av andras erfarenheter och kunskaper om dessa små sötnosar för jag börjar undra vad sjutton jag kan göra åt dem!

Tacksam för svar :-)

Sv: Nyckelpigor!

Det står ju på wiki-sidan att "På de platser där harlekinnyckelpigan i dag förekommer vilt betraktar man den alltmer som en skadeinsekt. En anledning är att den på hösten i stora svärmar söker sig in i bostadshus. Värst drabbade tycks de vara som bor i hus med en ljus fasad och ett öppet fält framför."

Har ert hus en ljus fasad och ett öppet fält framför? :D

Sv: Nyckelpigor!

Nej det är väl synd att säga i relativt centrala London ;) har mörk tegelfront och framför är det bara en stor... väg :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 547
Hemmet Jag har den senaste veckan haft problem med någon jäkla stank i min lägenhet. Det är främst i hallen det luktar (det slår verkligen...
2
Svar
26
· Visningar
16 206
Senast: tanten
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 902
Senast: tanten
·
Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka