Nybörjarutrusting till westernridning....

lakrits

Trådstartare
Jag vill ha hjälp med lite westernutrustning...

Ska nu börja med westernridning och men har inte en aning om vad för utrustning jag behöver.
Jag är inbiten dressyrmänniska egentligen och det här är alldeles nytt för mig.
Jag tänker givetvis prova på western innan jag inhandlar ny utrustning men tänkte kolla upp lite priser, märken osv.
Här är mina frågor...

* Lämplig nybörjarsadel?
* Vad ska jag ha för träns?
* Bett?
* Några speciella benskydd?
* Någon annan detalj?
* Behövs det pad under sadeln? Varför?

Gärna all info om nybörjar utrustning..

Tack på förhand.....

Sv: Nybörjarutrusting till westernridning....

En begagnad allround sadel! Se till att den är väl anpassad, precis som när du väljer en dressyrsadel. Kanske en cordura sadel, typ trail? Abetta gör en del bra och lite billigare än lädersadlar. Sköna och känns redan inridna... Själv har jag en special beställd lädersadel tillverkad i USA. En s.k Barrelrace sadel. Vill du komma åt hästen lite mer är reiningsadeln bäst. Titta på bilder och jämför de olika sadlarna...
Ett snafflebit, dvs ingen stång.
Långa tyglar med god tjocklek, så du får lite tyngd i dem.
Vilket träns som helt egentligen, men skippa nosgrimmor...
Pad ska du ha, för att göra det komfortabelt för hästen. Jag själv föredrar en s.k Cutback, som är utskuren för manken.
En bra gjord. Ingen repgjord, utan tex en neopren.
Benskydd, inte nödvändigt bara för att man rider wetsern, men i reiningen är det bra med boots.
Detaljer... Gott humör, mkt tålamod, ta hjälp av tränare som sätter griller i huvudet på dig.. :)
Hoppas du får roligt!
/cj

Tack så mycket!
Roligt vet jag att jag kommer få.
Nu i början kör jag med vanlig klassisk allroundsadel och vanlig träns.
Tänkte börja med lite vikthjälper osv.
Men sedan vill jag ju givetivs ha en ordentlig westernutrustning.

Benskydd har jag alltid när jag rider men tänkte om det fanns några speciella just för western men antar att det går bra med vanliga senskydd och lindor.

Sadel är något som jag får ta hjälp med att prova ut för när det gäller westernsadlar så kan jag inget.
Har kollat lite på de olika modellerna och det skiljer ju sig en del.

Jag tycker seejii svar tog upp det mesta ;)

Men om jag vore du skulle jag köpa tyglarna nu på en gång, eller det kanske du har?? För dom ska ju som sagt ha tyngd vilket vanliga tyglar inte har...

Till seejii vet du något bra ställe på internet där dom säljer pads med cutback? Dom flesta jag hittat är även built up och det behöver inte jag men jag är lite rädd att hans man ska nötas...

Man brukar klippa manen längst bak för att den inte ska ligga under paden o skava.

Jag har köpt från usa... Nu är det skitdyrt med de extra 14% så det lönar sig inte längre... Kolla på bonanza, länk finns i länkregistret här på bukefalos. det finns ett par stycken utan built-up!
Klippa tycker inte jag räcker, det blir tryck på min totto, och därför är bra med cutbacken...

Jag skulle aldrig klippa manen! Fast det är mest för att jag ät fåfängd :crazy: Jag vill inte röra den mer än nödvändigt :o

* Lämplig nybörjarsadel?
- en begagnad som du eller någon som kan ser till att den passar.

* Vad ska jag ha för träns?
- du kan ha ett vanligt träns, ta bort nosgrimman och sätt på en curb på bettet. Curben kan du köpa eller ta en typ snokrem från ett aaschenträns eller en sporrem.

* Bett?
- rid på det bettet som du och hästen trivs bäst på till att börja med

* Några speciella benskydd?
- nej det behövs inte. Behöver hästen benskydd så använd dom du har.

* Någon annan detalj?
Tänk på att utrustningen inte gör westernryttaren. På D-tävling tex får du rida i engelsk sadel osv...

* Behövs det pad under sadeln? Varför? Ja det tycker jag man ska ha så sadeln ligger stadigt på plats

Gärna all info om nybörjar utrustning..

En tränare är guld värd för en nybörjare (och dom som hållit på ett tag)! Vet inte om det hör till "utrustning" :D

Nä, inte jag heller. plus att jag tror INTE det skulle förhindra nåt skav...Padden ger ett tryck på min hästs manke. På vissa gör det inte det, beroende på vilket manke och pad man har...

Nä tacka fan för cutback padden, det togs ju fram av en anledning! :)

seejii skrev:
Nä, inte jag heller. plus att jag tror INTE det skulle förhindra nåt skav...Padden ger ett tryck på min hästs manke. På vissa gör det inte det, beroende på vilket manke och pad man har...

Nä tacka fan för cutback padden, det togs ju fram av en anledning! :)
Nu har jag beställt grejer från bonanza. Det skulle bara bli en pad men det slutade med grejer för 1128.- :angel:
Fast egentligen var det inte spec. mycket:
Nya straps till gjorden (köpte sadeln med nylonstraps men jag vill ha läder)
Ny sadelgjord (den var så gammal och nött)
+ min nya pad (Det blev en röd/svart, fanns även i grön/svart)

Bara en liten nybörjarfråga, vad är en curb, ja jag vet hur den ser ut, men hur används den???? :confused:

En curb är en liten rem som sitter under hästen haka, där man har kedjorna på stångbetten, på ett vanligt tränsbett har den ingen kunktion vad jag vet, men på bett med skänklar (stångbett som snaffle och likande) så fungerar det på samma sätt som kedjor med tryck under hakan. Det är vad jag lärt mig iaf.

Jag rider på ett vanligt tredelat bett och hon fungerar bra på det.
Varför ta bort nosgrimman? Vet att man inte använder sig av det i western men varför gör man inte det?
Vad har curbsen för funktion på ett vanligt bett?

Som sagt jag är nybörjare så jag vet inget om det här.

Ska till Tommy A. idag för lite info och kolla lite ridning. Det blir väl för honom som jag tränar sedan.

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 860
Senast: IngaLena
·
Western Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och... 2
Svar
20
· Visningar
2 451
Senast: cowgirl73
·
Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 357
Senast: Goat lover
·
Utrustning Jag håller på och säljer ut lite begagnad utrustning som inte använs längre i hopp om att få in lite pengar att handla Nya grejer för på...
Svar
5
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka