Nybörjarråd, tack!

N

ninni_

Jag ska rida en kompis islandshäst nästa vecka... tänkte läsa in mig lite snabbt på hur man "gör" men hittar inget bra, så here goes..

Om jag skrittar och vill tölta, så har jag fattat det som att hästen ska ha huvudet höjt och så ska man driva på ? :confused:

Och om hästen inte går i ren tölt, hur påverkar jag det?

tacksam för svar!! :bump:

Sv: Nybörjarråd, tack!

Gud förbjude dig att dra i hästens huvud, där huvudet är placerat skall den också vara. Påståendet att hästen skall ha ett högt huvud i tölt får ses som totalt felaktigt, däremot skall hästen ridas i uppförsbacke med huvudet/nacken som högsta punkt. Börjar man dra i hästens huvud så rider du hästen i nedförsbacke, vilket är totalt felaktigt och påverkar takten i högsta grad.

Det finns ingen snabbresume i denna fråga, bara en massa övning och egen känsla för takt. Att hitta och känna igen vilken takt hästen har i de olika gångarterna, kan ta allt ifrån några månder till flera år. Det hänger mest på hur många hästar man hinner rida, och hur bra man är på att uppfatta saker. Braha sak i sådana sammanhang är en instruktör som kan vägleda under vägens gång.

Sv: Nybörjarråd, tack!

Om du bara ska passa hästen i en vecka så finns det ingen anledning att rida den på ett särskilt sätt. Rid som du brukar och gör det som hästen har fallenhet för. Har den lätt för att tölta så gör den det mer eller mindre av sej självt, har den svårt för det så låt det bara vara och överlåt tränandet åt din kompis.
Du får säkert fler tillfällen att rida tölt en annan gång, om det inte skulle bli av den här veckan!!!
Se bara till att du och hästen trivs så mycket ni kan!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 403
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare