Nybörjarpappa- Tips

Zorro

Trådstartare
Hej gott folk!
Mina döttrar har precis börjat med ridning och har givetvis blivit frälsta.
Jag tycker att det är jättekul, har själv alltid drömt om att lära mig.

Men ridning är helt nytt för oss, jag är fullständig nybörjare och har inte koll ens på det mest grundläggande. Så kan jag givetvis inte ha det :-)
Så jag hoppas på lite hjälp med grunderna.

Chaps (framförallt shortchaps)- Vad är de till för? Skydda kläderna?

Helskodda/halvskodda byxor - Vad innebär det, att de är lite förstärkta?

Hjälperna - Vad är det? Styrningen?

Finns säkert många andra saker men detta är det jag kommer på just nu.
Fyll gärna på med annat matnyttigt som du tror att jag kan behöva veta :-)

Chaps, hellånga: skyddar ridbyxorna, t ex om man har vita tävlingsridbyxor eller om man rider ut i regn. Material kan vara galon, skinn eller textil.
Chaps, short chaps: förbättrar greppet, hindrar att man blir nypt av stigläder. Stadgar upp skänken en smula.
Helskodda ridbyxor: förstärkning från underben och upp över rumpan. Kan vara extra tyg eller skinn alt. skinnimitation eller annat material
Halvskodda ridbyxor: förstärkta från underben till knä (se ovan)
Hjälper: alla de medel man använder för att kommunicera med hästen (röst, ben, armar)

• Gilla
Reactions: ptr
Chaps, hellånga: skyddar ridbyxorna, t ex om man har vita tävlingsridbyxor eller om man rider ut i regn. Material kan vara galon, skinn eller textil.
Chaps, short chaps: förbättrar greppet, hindrar att man blir nypt av stigläder. Stadgar upp skänken en smula.
Helskodda ridbyxor: förstärkning från underben och upp över rumpan. Kan vara extra tyg eller skinn alt. skinnimitation eller annat material
Halvskodda ridbyxor: förstärkta från underben till knä (se ovan)
Hjälper: alla de medel man använder för att kommunicera med hästen (röst, ben, armar)

Njaeee... hjälperna är det du GÖR, inte det du gör det MED. De är uppdelade i tygelhjälper, skänkelhjälper och vikthjälper. :)

• Gilla
Lägger till:

Chaps i läder/mocka värmer utan att vara halkiga att sitta med i sadeln. De ger bra grepp

Helskodda ridbyxor med mocka/läder eller konstskinn som skoning ger ofta en greppigare/mindre halkig känsla i sadeln.

Hjälperna är som sagt det signaler man använder för att kommunicera med hästen. I början gas, broms och vilken gångart. Den blir det finlir då man kan påverka de olika kroppsdelarna precis som man vill. Man använder benen, armarna/händerna och hur man sitter(sin balans, hur man vrider axlar/höfter hur man vinklar bäcken etc).

• Gilla
Ok, då är jag med, tack!

Skodda byxor, läste i en annan tråd att de blir kalla på vintern. Borde det inte vara tvärtom att det blir lite varmare än om de inte är skodda?

Skänken/Skänkel- Vad menar ni med det?
Jag vet att skänkla på betyder att ge signaler till hästen att gå eller öka farten. Men när ni skriver Skänkel/Skänkel, vad menar ni då?

Ok, då är jag med, tack!

Skodda byxor, läste i en annan tråd att de blir kalla på vintern. Borde det inte vara tvärtom att det blir lite varmare än om de inte är skodda?

Jag vet att skänkla på betyder att ge signaler till hästen att gå eller öka farten. Men när ni skriver Skänkel/Skänkel, vad menar ni då?

Skänklarna är ryttarnas ben. Både över- och underskänkel används :)

Ok, då är jag med, tack!

Skodda eller oskodda byxor har inte med värme eller kyla att göra så men visst blir ett par helskodda ridbyxor något varmare än ett par knäskodda om det är fuskskinn/mocka de är skodda med men med silikonskoning är skillnaden inte stor. I övrigt beror det på byxornas övriga material :) Det finns helskodda termoridbyxor precis som det finns tunna helskodda sommarridbyxor :)

Skänkeln är benen på ryttaren :) Om man duttar med skänkeln så ber man hästen öka farten eller byta till en högre gångart. När man säger dutta med skänkeln menar man ofta underbenet och hälen men hela benet är skänkeln, dvs. hela benet kan ge signaler till hästen.

Passar på att flika in här, medan du är så "färsk" som möjligt ;).

Jag och min pappa började där ni är nu, helt från scratch. Nu när jag är äldre har jag tänkt på några punkter som varit av stor betydelse för mig och vår relation, och som känns värdefulla att dela.
  • Var där mentalt. Att du skriver här bevisar redan mycket.
    Det har betytt jättemycket för mig att min pappa alltid varit med och kunnat berömma mig för saker han sett och förstått att jag gjort bra, och också kunnat ge mig feedback när han sett att jag inte försökt ordentligt, t.ex. om jag blev tilldelad en ponny jag inte ville rida och "surade" ihop som 7-åring, eller då jag ramlade av och blev rädd, trots att allt gick bra.

• Var där fysiskt. En del av tjejerna i gruppen hade med sig föräldrar som mycket tydligt inte tyckte om att vara i stallet. Föräldrarna stod och frös i cafeterian och lät andra stalltjejer leda runt deras barn, de var uppenbart störda av lukten i stallet, och också av att man ibland blir smutsig/blöt. Barnen till de föräldrarna var avundsjuka på oss med engagerade föräldrar, och jag är min pappa evigt tacksam för det engagemanget idag. Även då jag blev tillräckligt gammal för att klara mig själv var pappa oftast med.

• Uppmuntra utomhus-ridningen. En del ridskolor har endast uteritter eller ridning på utebana i undantagsfall. Ibland ställs också dessa in, eller flyttas till ridhuset vid dåligt väder. När jag började hade vi inget ridhus, vi red ute året runt. Jag har inte ett enda minne av att det någonsin var kallt eller blött - för min pappa, som jag såg upp till - sa aldrig något om vädret. Vi klädde på oss ordentligt hemma och begav oss ut. Något som gjort mig till en aktiv (och därmed också hälsosam) utomhusperson som inte räds av att gå ut om det regnar eller är kallt.
Lycka till med tjejerna och ha kul! Det är inte alltid far-dotter relationen är välfungerande, och en ledsen och vilsen tonåring kan vara enerverande och svår att få grepp om när den perioden kommer. Att då kunna åka till stallet tillsammans är så himla bra! Oavsett hur osams jag varit med min pappa har vi alltid kunnat lägga det på hyllan när vi varit i stallet. :heart

Senast ändrad:
Passar på att flika in här, medan du är så "färsk" som möjligt ;).

Jag och min pappa började där ni är nu, helt från scratch. Nu när jag är äldre har jag tänkt på några punkter som varit av stor betydelse för mig och vår relation, och som känns värdefulla att dela.
  • Var där mentalt. Att du skriver här bevisar redan mycket.
    Det har betytt jättemycket för mig att min pappa alltid varit med och kunnat berömma mig för saker han sett och förstått att jag gjort bra, och också kunnat ge mig feedback när han sett att jag inte försökt ordentligt, t.ex. om jag blev tilldelad en ponny jag inte ville rida och "surade" ihop som 7-åring, eller då jag ramlade av och blev rädd, trots att allt gick bra.

• Var där fysiskt. En del av tjejerna i gruppen hade med sig föräldrar som mycket tydligt inte tyckte om att vara i stallet. Föräldrarna stod och frös i cafeterian och lät andra stalltjejer leda runt deras barn, de var uppenbart störda av lukten i stallet, och också av att man ibland blir smutsig/blöt. Barnen till de föräldrarna var avundsjuka på oss med engagerade föräldrar, och jag är min pappa evigt tacksam för det engagemanget idag. Även då jag blev tillräckligt gammal för att klara mig själv var pappa oftast med.

• Uppmuntra utomhus-ridningen. En del ridskolor har endast uteritter eller ridning på utebana i undantagsfall. Ibland ställs också dessa in, eller flyttas till ridhuset vid dåligt väder. När jag började hade vi inget ridhus, vi red ute året runt. Jag har inte ett enda minne av att det någonsin var kallt eller blött - för min pappa, som jag såg upp till - sa aldrig något om vädret. Vi klädde på oss ordentligt hemma och begav oss ut. Något som gjort mig till en aktiv (och därmed också hälsosam) utomhusperson som inte räds av att gå ut om det regnar eller är kallt.
Lycka till med tjejerna och ha kul! Det är inte alltid far-dotter relationen är välfungerande, och en ledsen och vilsen tonåring kan vara enerverande och svår att få grepp om när den perioden kommer. Att då kunna åka till stallet tillsammans är så himla bra! Oavsett hur osams jag varit med min pappa har vi alltid kunnat lägga det på hyllan när vi varit i stallet. :heart
Hej och tack för att du tog dig tid att ge lite extra tips :)

Jag tycker att dina tips och tankar är kloka, tänkvärda och bra.
Som tur är, är just de bitarna några av mina starka sidor som förälder (puh, annars hade jag väl fått be hästen att skena för att komma undan från dig :D).
Jag är engagerad men försöker att ändå låta dem styra hur mycket, så att jag inte tar över eller blir en belastning.

När jag t.ex skulle hålla i grimskaftet, sa jag tydligt att jag håller för säkerhets skull men det är hon som styr och måste vara uppmärksam på läraren, jag är bara med som backup. Vi har en bra dialog och hon gillar att jag låter henne ta mycket eget ansvar.
Fysiskt närvarande- Absolut! Där har du en viktig poäng, det är inte enbart vad jag säger som räknas utan vad jag gör. Lustigt nog kom det samtalet upp när vi satt i bilen häromdagen. Vi pratade om att våga bli skitig, våga hugga i. Jag sa just det att förutom att ridning är skitkul, så är hästtjejer (även killar såklart men jag har två döttrar) jäkligt tuffa och inte rädda för att bli skitiga och hugga i.

Mitt mål är att stötta så mycket som möjligt men ändå låta dem styra och ta ansvar...+ att jag vill lära mig att rida så att vi även kan göra det tillsammans på sikt.

Som sagt, tack för pepp och kloka tankar! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka