Nybörjarpappa- Tips

Zorro

Trådstartare
Hej gott folk!
Mina döttrar har precis börjat med ridning och har givetvis blivit frälsta.
Jag tycker att det är jättekul, har själv alltid drömt om att lära mig.

Men ridning är helt nytt för oss, jag är fullständig nybörjare och har inte koll ens på det mest grundläggande. Så kan jag givetvis inte ha det :-)
Så jag hoppas på lite hjälp med grunderna.

Chaps (framförallt shortchaps)- Vad är de till för? Skydda kläderna?

Helskodda/halvskodda byxor - Vad innebär det, att de är lite förstärkta?

Hjälperna - Vad är det? Styrningen?

Finns säkert många andra saker men detta är det jag kommer på just nu.
Fyll gärna på med annat matnyttigt som du tror att jag kan behöva veta :-)

Chaps, hellånga: skyddar ridbyxorna, t ex om man har vita tävlingsridbyxor eller om man rider ut i regn. Material kan vara galon, skinn eller textil.
Chaps, short chaps: förbättrar greppet, hindrar att man blir nypt av stigläder. Stadgar upp skänken en smula.
Helskodda ridbyxor: förstärkning från underben och upp över rumpan. Kan vara extra tyg eller skinn alt. skinnimitation eller annat material
Halvskodda ridbyxor: förstärkta från underben till knä (se ovan)
Hjälper: alla de medel man använder för att kommunicera med hästen (röst, ben, armar)

• Gilla
Reactions: ptr
Chaps, hellånga: skyddar ridbyxorna, t ex om man har vita tävlingsridbyxor eller om man rider ut i regn. Material kan vara galon, skinn eller textil.
Chaps, short chaps: förbättrar greppet, hindrar att man blir nypt av stigläder. Stadgar upp skänken en smula.
Helskodda ridbyxor: förstärkning från underben och upp över rumpan. Kan vara extra tyg eller skinn alt. skinnimitation eller annat material
Halvskodda ridbyxor: förstärkta från underben till knä (se ovan)
Hjälper: alla de medel man använder för att kommunicera med hästen (röst, ben, armar)

Njaeee... hjälperna är det du GÖR, inte det du gör det MED. De är uppdelade i tygelhjälper, skänkelhjälper och vikthjälper. :)

• Gilla
Lägger till: