Nybörjarkillar....

Z

ZorroLouise

Nu har jag börjat ta med pojkvännen och ska lära honom att rida, han har ridit två lektioner hittils.
Men nu undrar ju han hur han ska göra med "juvelerna" när han rider. Jag försöker ju förklara hur han ska sitta i sadeln, men då kommer ju juvelena i kläm, speciellt under traven då det skumpar en hel del.

Så min fråga till er därute, speciellt er killar som rider:

Hur gör ni med era juveler igentligen?

Så dum fråga, men det är inget man lixom får lära sig på ridskolan, hur grabbarna gör. Inget direkt man snackar om heller med grabbarna i ridgruppen.

Hur ska jag hjälpa min kille?

:confused:
 
Sv: Nybörjarkillar....

Till att börja med se till att ha en tillräckligt stor sadel som inte är för djup. Träna sedan lite balanserad centrerad sits, när man sitter rätt är det inga problem, det ska alltså inte bli stolsits av det :cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nybörjarkillar....

När min man började rida hörde jag aldrig några klagomål om att nått kom i kläm... Kanske beror det på vad han har för brallor? De bör nog tillåta en del... omförflyttningar :o :crazy: Alltså inte supertajta jeans... Likaså kallingarna tror jag...
När jag frågar maken hur det där går till säger han bara att de ju flyttar sig vid behov... :D Han kanske har extra väluppfostrade och kloka? :p
 
Sv: Nybörjarkillar....

Jag frågade denna fråga av en ex-pojkvän och han bara skrattade åt mig att hur jag ens funderade på sånna saker. Men klart, det är inget man kan veta (som tjej) och även vissa killar har frågat mig vart herrarna sätter juvelerna under ridning och ja har inte kunnat ge ett "klokt" svar.
 
Sv: Nybörjarkillar....

En killpolare till mig är med ute och rider ibland. Första gången fick jag tjata på honom hela tiden att han skulle sitta lodrätt. När han väl kom på hur han skulle sitta kom inget i kläm och därmed har han en jättesnygg sits nu - annars gör det ju ont :D
I övrigt är väl tipsen tajta kallingar och inte alltför djupa sadlar.
 
Sv: Nybörjarkillar....

vi tjejer borde alltså vara avundsjuka?:D
Det är ju lite fusk att vi inte har en inbyggd rättning:D
 
Sv: Nybörjarkillar....

Min sambo hade samma problem. Han red lektion två gånger och ville inte rida mer sedan.. Problemet är nog att hitta takten för han tyckte inte att det var några problem att galoppera eller skritta. Men traven var hemsk! :( Jag förstår honom och har inte tjatat på honom mer.
 
Sv: Nybörjarkillar....

Som varande kille som rider (jodå, vi existerar:D ) så kan jag säga att kulpåsen klarar sig utmärkt så länge som man har en bra sits.

Det gäller mest att se upp med framvalvet vid lättridning och hoppning (kanske därför som så många killar föredrar western :rofl: )

Annars hänger det inte ihop så mycket med vilka kläder man har, utan en bra sits är A och O för att skydda juvelerna.

Till din manlige vän skulle jag rekomendera sitsövningar under longerad häst, ungefär som för alla nybörjare.
Till en början utan stigbyglar, första halvåret eller så, till dess att balans och följsamhet har infunnit sig i kroppen.
 
Sv: Nybörjarkillar....

*Knapplån*
Jag har lärt många killar att rida och lärt mig en del.
Man ska inet ha en djup dressyrsadel.
Ulan- en billig islandssadel får högsta betyg av alla killar som jag haft här.
Liksom svindyra Isafold Safir
Dessa har typ 0 framvalv..
 
Sv: Nybörjarkillar....

en killkompis å jag vet ja diskuterade det där en del... å han påpekade oxå att om sitsen är tillräckligt upprätt så funkar det. klädseln spelar då mindre roll.

fast man kan ju inte skydda sig mot allt. på en terrängträning skuttade hans häst till efter ett hinder, han tappade båda stigbyglarna å kom ur balans, å duns! aj aj aj... han slängde sig av å jämrade sig länge länge... å jag skrattade rått :devil:
 
Sv: Nybörjarkillar....

Tja, jag har en rätt djup dressyrsadel... fast att jag är pojke.

Fast det är ju en sadel som är anpassad efter min bakdel och inte nån liten flickas ädlare delar.

Annars skulle jag nog fortfarande påstå att sitsen är avgörande, vänta med lättridning och hoppning till dess gossen kan sitta ned ordentligt i sadeln.
 
Sv: Nybörjarkillar....

Haha, ja, min man tyckte inte det skulle heta rida lätt, utan borde heta "rida svårt".
 
Sv: Nybörjarkillar....

*kl*

Är det verkligen ett sånt problem? Kan bara dra mig till minnes 2-3 ggr i mitt liv då kulorna hamnat i kläm och jag tror nog att tjejerna drabbas av fläskläpp i samma utsträckning, d.v.s. i någon extrem situation. Om han oroar sig lite mindre, slappnar av i bäckenet och sitter på sittbenen istället för att klämma saker mot blygdbenet så håller sig nog kulorna undan av sig själva och han studsar mindre på köpet.
 
Sv: Nybörjarkillar....

Snälla varianten: Y-frontkallingar.

Hårda varianten: Sadel med högt framvalv, typ manskapssadel så går det över när balans och sits är bra...
 
Sv: Nybörjarkillar....

Jag har ridit i lite över 7 år.

Rätt (lodrätt) sits är A och O för att slippa knäcka nötterna.
Dessutom använder jag alltid tajta boxershorts med ben för att slippa alltför mycket omflyttningar av bagaget och skavsår av kanterna på kalsongerna.

Ang. manskapssadel så red jag en vecka i somras (Norge) med 6-8 timmar/dag i sadeln. Inga som helst problem trots att det var manskapssadel.
 
Sv: Nybörjarkillar....

Min man upplever samma sak...han har pratat om att skaffa en sån som hockykillarna använder....;) :idea: :idea: :idea: men visst kan jag förstå om det ger en viss känsla av OBEHAG:o ;) :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp