Nybörjarfråga: Moment i galopp

M

Midi

Hästen galopperar men i ett moment i galopp hoppar han upp jämfota med bakbenen. Är det fel då? I det momentet är det ena frambenet på väg att sättas ner (ja, jag har slowmotion-grej på dvdspelaren ;) )

Sv: Nybörjarfråga: Moment i galopp

Ja jämnfota skutt ska den ju inte ta.... Så här ska ju fotförflyttningen se ut i vänster galopp

H. bak
V. bak + H fram
V fram

kan ju tänkas att din hamnar i nån märklig tretakt typ

H.bak + V.bak
H fram
V. fram

eller hamnar han i två takt och sätter ner båda frambena samtidigt också?

Senast ändrad:

Kan inte de amerikanska varianterna, men är det inte en av dem som hästen kutar med jämfotaskutt? Canter, lope...

varför gör de så? felmusklad? ont?

Det låter precis som en häst som är irriterad på skänkeln/ryttaren, de tenderar att hoppa till jämfota med bakbenen då enligt min erfarenhet.

Som någon redan påpekat, galopp ska vara tretaktig...

borde man inte se det i de andra gångarterna då? Han gör det enbart i galopp. Ibland händer det att han även byter galopp med bak så det blir korsgalopp i ett, två steg, sen byter han tillbaka bak. Inte min häst men jag har ridit honom mycket, men anser nu att han har nog ont ngnstans och vill inte belasta honom mer.

Jag upprepar mitt ovanstående svar eftersom det nu verkar ännu mer troligt...

okej :D Nu är han jättedålig dock så det finns nog bara en väg att gå...:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 948
Senast: Sel
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?