Nybörjare !

L

_Lillajag_

Jag har precis börjat rida men jag förstår inte några saker.
När man ska gallopera.Hur vet man vilken galopp som är rätt?
Vilket ben ska man sitta ner på när man travar?:crazy:

Snälla hjälp mig ! Jag vill ligga före alla andra i rid gruppen!:)
 
Sv: Nybörjare !

Jag har precis börjat rida men jag förstår inte några saker.
När man ska gallopera.Hur vet man vilken galopp som är rätt?
Vilket ben ska man sitta ner på när man travar?:crazy:

Snälla hjälp mig ! Jag vill ligga före alla andra i rid gruppen!:)

om hästen går i höger galopp ska höger ben vara "först" (uhm...hoppas jag inte luras nu...men jag tror det är så) o i traven ska du sitta ner när innerbenet går i marken...ELLER VAR DET TVÄRTOM?? haha...oops..
 
Sv: Nybörjare !

Om du galloperar i vänster varv så ska vänster fram gå fram först.

När du rider lätt (trav) så ska du sitta ner när ytter fram går bak.
 
Sv: Nybörjare !

Kan tillägga att det tar oftast lååång tid innan ryttarna lär sig vilken galopp som är rätt.
Koncentrera dig istället på att göra en bra fattning och se till att hålla igång galoppen hela tiden, och låt bara ridläraren säga till om det är rätt eller fel nu i början ;)
 
Sv: Nybörjare !

Som nån sa innan. Koncentrera dig på själva galoppen till en början. Efter att tag kommer du känna när det är fel.
 
Sv: Nybörjare !

Varje gång hästens yttre framben (det framben närmast väggen) sätts ner i marken ska du sitta ner i lättridningen...

Om du springer i en liten cirkel måste du låta det ena benet "gå före"... Om du springer i en cirkel åt höger så måste ditt höger ben springa först.. Samma är det med hästar.. I det varvet du rider ska det innre frambenet gå först ( det som är in mot mitten )

Har ni speglar kan du tjuvkika på dig själv och kolla om du sitter på rätt sittben och om det är det innre frambenet som leder galoppen!

Lycka till!
 
Sv: Nybörjare !

hej det går inte att ligga före alla andra, bara övning ger färdigheter
så är det med allting, att komma med råd via nätet går inte tyvärr.
jag kan bara lära mig mera att rida på lektionerna och:love: jobba på den vägen och rida ev privat ridning så mycket som möjligt och visa
engagemang i min egen ridning och kolla på de som rider som kan mer änn mig.och läsa på i böcker om ridning.träning och åter träning.:love: :idea: några gen vägar finns ej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp