Nybörjare!

P

piffpuffen

Det har blivit så att intresset mera och mera har glidit över till "wseternsidan". Har bara ridit engelst förut men alltid varit intresserad av NH. Men så blev det så att enda sättet att få min sambo "med på noterna" var om han fick rida med hatt:smirk:

Jaja, det blev ju så att jag också tyckte det verkade kul. Så jag undrar...VART börjar man?!:confused: :confused:

Skulle vilja ha tips på bra böcker, filmer m.m. som tar upp det en ren nybörjare letar efter. Ska givetvis börja rida för någon westerntränare, men jag vet ju inte ens hur jag sadlar med westersadel:D Jo jag vet att man kan börja i engelsk sadel men som sagt...REN NYBÖRJARE!! Å jag vill inte rida i engelsk sadel;)
Läser alla artiklar jag kan komma över (hästfocus, lucky rider m.m.) Fast en riktig faktaspäckad bok vore ju inte fel!

Hoppas det finns någon som vet och som kanske har varit i samma situation...

Sv: Nybörjare!

Reiningfilmen med Peter Någonting *hjärnstillestånd* tycker jag är lite sådär småtrevlig att titta på, fast jag har för mig att den är rätt dyr, och kan kanske vara svår att få tag på "på annat sätt" om man inte har en kompis som har den.
Det finns även en film om inridning med *tänker* Tommy Arvidsson, men den har jag bara sett fläckvis.

Boktips skulle jag också vilja ha, finns det något bättre än att sätta sig med en riktigt faktaspäckad bok, en filt och en mugg med någon varm vätska i en ruggig höst/vinterdag :love:

Här är 3 bra böcker på svenska

Western Ridning - Bob Mayhew (finns även på DVD)
Westernridning från början - Rolf Carlsson
Träningsguiden - Rolf Carlsson (fortsättning på föregående)

Ta även kontakt med en western klubb på din ort.
Kolla in WRAS hemsida ( www.wras.nu )där hittar du alla westernklubbar i Sverige.

Bob Mayhew's bok och filmer är enligt mig de bästa på marknaden. Han jobbar mjukt, konsekvent och metodiskt. Ingen stress, ryck och slit som tyvär många av dagens ryttare ägnar sig åt...

Boken heter Westernridning, och tar dig från sadling, val av bett, uppsittning till mer och mer ridning, och avslutas med bl.a. reining och trail.

Filmerna heter (om jag nu mins rätt...) Basic principles of Western Riding -why and how, och Schooling the reining horse. Båda är pedagogiska och matnyttiga, och lyckas vara både absolut basic och lite mer avancerade på samma gång.

TheWickedWitch skrev:
Reiningfilmen med Peter Någonting *hjärnstillestånd* tycker jag är lite sådär småtrevlig att titta på, fast jag har för mig att den är rätt dyr, och kan kanske vara svår att få tag på "på annat sätt" om man inte har en kompis som har den.
Det finns även en film om inridning med *tänker* Tommy Arvidsson, men den har jag bara sett fläckvis.

Boktips skulle jag också vilja ha, finns det något bättre än att sätta sig med en riktigt faktaspäckad bok, en filt och en mugg med någon varm vätska i en ruggig höst/vinterdag :love:

Ljungberg heter han :)

Filmen är mycket bra och den visar hästar i olika stadier.

Westerntraining av Jack Brainard är den bästa boken tycker jag. Han skriver vettigt och han är lätt att läsa.

Finns bl.a. på Tumbleweed

Var får man tag på "Schooling the reining horse"?

ja du om du har en egen häst så är det inte så svårt. om du har kontakter me westernridande folk som rider i klubb så kan du ju träna och vara med på någon liten d tävling kanske? sedan allt eftersom byter du ju utrustning.wester är inte en he skillnad från engelsk. skillnaden är ju utrustningen, ridstil,klädsel, hjälper och ett sätt at rida på:P det är lite svårt att förklara även om jag har ridit det hela livet:P men jag rider även ibland me vanlig sadet å träns.
om du har egen häst. vad har du för häst?
kraaaam

ps lycka till nu

Här är en nybörjare till! Jag började rida westernlektion med min man för att en av våra tinkerhästar är westernriden (har henne på foder)! Ska kanske tillägga att mannen ABSOLUT inte velat rida lektion förräns det blev tal om western:angel:

Efter att ha ridit några lektioner upptäckte jag till min förvåning att jag hade två! hästar som var westernridna! Tinka som jag alltid ridit engelskt förut blev en helt ny häst när jag började rida western på henne. Inte för att hon inte var duktig innan, men hon fick en helt annan gnista och motivation!! Så nu är jag westernfrälst!

Fast det var väldigt jobbigt de första lektionerna, förvirringen var total! Då gick det lättare för min man som var helt nybörjare, vilket kanske var skönt för honom (vi rider i grupplektion 4 pers) då han fick glänsa lite då ;)

Att rida galopp i skogen på lös tygel är en underbar upplevelse! Likaså att ta galopp från stillastående. Det enda jag ångrar är att jag inte prövat western tidigare! Sen har jag ju fördelen att hästarna kan, de lär mig mycket!

Grattis, håller på med liknande förhandling med min gubbe, lycka till med westernridnigen.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Western Hej :) Jag har blivit väldigt intresserad av western, men har ingen aning om hur man skulle börja. Finns det prova-på-helger/kurser...
Svar
2
· Visningar
2 447
Senast: cahs
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka