Nybörjare!!

B

Bubben91

Jag är fullständigt nybörjare på det här med western så jag har några få frågor till er som har hållt på med detta ett tag.

1. Måste jag rida med delade tyglar??
Har testat att lägga tyglen på halsen åt ett håll och pållen min svänger.

2. Kan jag fortsätta rida på mitt vanliga tre-delade eggbett?

3. Varför har alla western ryttare så långa "skänklar" på betten??

4. Vad är ett bra pris på en sadel??

5. Vad är den bakre gjorden på sadeln till för??

Tack för hjälpen! :bow:

Sv: Nybörjare!!

Hej!

Kul att du vill börja med western!

Här kommer lite svar på dina frågor

1. Inte behöver man väl ha det, men jag skulle tro att om du bara vänjer dig vid dom så kommer du att tycka att det är mycket skönare än vanliga tyglar, du har ju lite mera längd att jobba med, ibland rider man med ganska bred hand för att korrigera och då räcker det inte till med vanliga tyglar.

2. Visst kan du det, det finns många som rider på diverse tränsbett.

3. Om man väljer att rida på stång vilket inte alla gör, så ser dom flesta stångbett ut så men dom finns även med kortare skänklar.

4. Det finns många olika priser på bett, jag rider i en Simcosadel som jag tycker är väldigt bra och en sån är ganska billig, kring 8-10 tusen.

5. Den behöver man inte ha om man inte ska hålla på med boskapsgrenar som innehåller lasso, den är till för att sadeln inte ska välta framåt om man surrar fast en kalv runt hornet.

Hoppas att det klarnade lite... :banana:

Tack så jätte mycket!!!
Behövde vekligen det.
Har hittat en sadel för 3995kr på Hööks som är jätteskön att sitta i. Är det ett bra pris??

Ett bra pris är det! frågan är vad det är för kvalitet, jag har själv ingen erfarenhet av det märket. Du kan ju efterlysa om det är nån här på forumet som har en sån.

MVH Frida

Bubben91 skrev:
Tack så jätte mycket!!!
Behövde vekligen det.
Har hittat en sadel för 3995kr på Hööks som är jätteskön att sitta i. Är det ett bra pris??
Akta dig bara så att du inte köper en skrot sadel! Enligt vissa "lärda" (inte jag själv som också är nybörjare) så är en westernsadel med bra kvalitet inte billig, utan kostar kring 10,000.- och uppåt men jag vet inte... Min sadel kostade 10,000.- begagnad!

Det är ju bra att din häst visar att han/hon inte behöver så mycket för att flytta sig!!! Den blir säkert en toppen häst inom western ;)

Det är helt hur man vänjer dom, min westernhäst är lärd att gå åt de håll som skänkeln visar (eller hur man nu säger)...
T ex så flyttar jag ut v. ben och håller h. ben mot kroppen med lite tryck. Då går han åt vänster "genom den öppna dörren"... Jag behöver inte göra det spec. tydligt då han går att rida helt på vikten, men det är så jag fått lära mig...

Märket heter Quater canyon och det står att det är ett känt märke.. Känner någon till detta??

Bubben91 skrev:
Märket heter Quater canyon och det står att det är ett känt märke.. Känner någon till detta??
Jag har ingen aning, men jag vet inte spec. mycket om sadlar men jag tycker inte att det verkar vara en bra sadel....

2 saker....

Nr1. Vet du att den passar på din häst? Den finns ju bara i Normal och vid bom. Motsvarar det semi quarter eller full quarter eller vad?? Den kan passa men det är inte säkert...

Nr2. 3 års bomgaranti.... Dom flesta (jag vet inte om det gäller alla) bättre sadlar har kring 10 års bomgaranti....

Men som sagt så vet jag inte spec. mycket om sadlar så jag kan ha fel, men jag skulle aldrig köpa den sadeln...

Du måste inte rida med delad tygel om du inte ska tävla, men en delar riktig westerntygel är tyngre och ligger lättre i handen än en engelsk tygel gör om man ska hålla den på westernvis.

självklart kan du det, sålänge du inte ska tävla.

Vad jag tror så är det mest tradition, det är ju väldigt skarpa bett och under tävling är det förbjudet att dra i tyglarna och ha händerna bakom hornet på sadeln. Så det är nog mäst tradition.

Det beror på vad du vill ha för sadel. Om du vill ha en Pleasure sadel, cutting, roping, polebending/barelracing ect.

Den är till för att sadeln inte ska "hoppa" i bakvalvet när man rider, eftersom sadeln är större än en engelsk så lyfter den gärna i bakvalvet när man rider, så därför har man en gjord som spänns väldigt löst för att den inte ska fara omkring.

Matilda_o_Bonita skrev:

Du måste inte rida med delad tygel om du inte ska tävla, men en delar riktig westerntygel är tyngre och ligger lättre i handen än en engelsk tygel gör om man ska hålla den på westernvis.

självklart kan du det, sålänge du inte ska tävla.

Vad jag tror så är det mest tradition, det är ju väldigt skarpa bett och under tävling är det förbjudet att dra i tyglarna och ha händerna bakom hornet på sadeln. Så det är nog mäst tradition.

Det beror på vad du vill ha för sadel. Om du vill ha en Pleasure sadel, cutting, roping, polebending/barelracing ect.

Den är till för att sadeln inte ska "hoppa" i bakvalvet när man rider, eftersom sadeln är större än en engelsk så lyfter den gärna i bakvalvet när man rider, så därför har man en gjord som spänns väldigt löst för att den inte ska fara omkring.
Ursäkta om jag bryr mig men du verkar inte veta vad du talar om....

fråga3. Det är för att du ska kunna använda så småa hjälper som möjligt!!! Det är ingen tradition! Förbjudet att dra i tyglarna? Visst om du är på riktigt hög nivå men på beginners får man använda tyglarna, föresten är det inte i alla grenar som tyglarna ska hänga!

fråga5. Du skulle ha läst vad fnillson skrev! För det är de rätta svaret!

Ojoj, ursäkta då!
på fråga 3 skrev jag bara vad jag tror inte att det är så, men ursäkta mig.....................

Det är för att du ska kunna använda så småa hjälper som möjligt!!! Det är ingen tradition! Förbjudet att dra i tyglarna? Visst om du är på riktigt hög nivå men på beginners får man använda tyglarna, föresten är det inte i alla grenar som tyglarna ska hänga!

Jaja, det är säkert så också, men jag menar inte att tygeln ska hänga vid knäna på hästen, den är ju ganska sträckt men inte spänd. Dom som rider på bosal (westerns motsvarighet till hackamore) har inga problem att höra slidestop, förhålningar och likande även om hästen inte har något bett............................

nej men man måste ju utbilda hästen innan dess.

Ja, och man brukar ju inte utbilda hästen på ett stångbett...

Måste ni hålla på och bråka???
Det finns säkert många olika varför och hur man använder saker och ting.
Jag är inte ute efter att rida på någon speciell tävlingsnivå så det går kanske bra med den sadeln ändå. Eller vad tror ni??

Bubben91 skrev:

Rätta mej om jag har fel, men det är väl tyngden i westerntyglarna man vill åt?

Jag undrade bara, vet ju inte själv!!!!!
Det var därför jag frågade och jag har fått svar redan av några stycken.

Bubben91 skrev:
Måste ni hålla på och bråka?

Tyvärr så är detta ofta den vanliga tonen.. det blir gärna så när alla tycker att de vet bäst.

Bra pris på en sadel är en svår, om inte omöjlig, fråga att svara på. Jag förstår att du är fjorton år gammal och då har man normalt inte så gott om pengar. Därför borde kanske du i första hand kolla på en begagnad sadel, försök låta bli att handla de nya sadlarna på H**ks då de håller en ganska låg kvalitet. Jag har sett annonser där man kan köpa en hyfsad begagnad sadel från ca: 5000:- men en bra begagnad kostar från ca: 8000:- och uppåt.

Jag är själv nybörjare inom westernridningen och har köpt en begagnad sadel som jag är jättenöjd med, jag rider på vanligt tränsbett och delade (ganska tunga) westerntyglar i läder.

En sadel som ligger rätt hoppar inte i bakvalvet!

*lånar knapp*

Angående det här med tyglar. Någon skrev att man ville åt tygelns tyngd så det därför var bäst att rida med westerntyglar. Varför behöver tygeln vara tung??? För att lättare få hästen att gå dit man vill enbart genom att lägga tygeln ,mot halsen???? Eller för att hästen lite automatiskt söker sig i rätt form för detta ridsätt???

Anledningen till att jag frågar är för att jag märkte stor skillnad på min häst när jag bytte från vanliga ribbade tyglar till de lite tyngre gummityglarna.

Senast ändrad:

Jaaa...har änna märkt det.
Jag har inte börjat träna western än och är mest ute efter skogen just nu. På så sätt tror jag att den kan hålla i alla fall. Kommer inte att tävla. Inte med denna lilla pålle i alla fall. Vad tror ni, kommer inte en Hööks sadel att hålla det lilla?? Det tror jag.

Kan nån ge mig tips på hur man kan skola om hästen till att svänga genom tryck på halsen?? Vad ska jag börja med?? Första gången jag testade funkade det lite men nu vll han inte vara med. Ska börja från gunden med detta för han vill gärna svänga med huvudet åt andra hållet i stället för t.ex. höger. Vad ska jag börja med??

Har själv kollat på sadlarna i HÖÖKs och tycker att de verkar fina. Känns inte "plastiga" i lädret och så. Deras normala bom brukar vara standard quarterbom och enligt min erfarenhet brukar det motsvara normal mot vid.
Det viktigaste är att sadeln passar häst och ryttare och inte priset. Bara man håller efter dem så håller de nog bra. Då jag själv letat länge efter en sadel som skulle passa min häst har jag kikat lite på olika prisklasser. Det var en för 3000:- som passade honom bäst och den är helt underbara att rida i. Inte är den mer sliten än mina kompisars dyrare sadlar heller.

Lycka till!!!! :)

Om jag får vara lite jobbig med tanke på tidigare inlägg bör du rida med delade för säkerhetens skull. Det kan ske otäcka olyckor om hästen till exempel snubblar och tyglarna fastnar runt knoppen. Delade kan man släppa iväg och hindra detta :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 054
Senast: Gimlan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka