Sv: Nybörjare?
svårt att definiera en nybörjare, jag skulle väl räknas som "nybörjare" när jag skaffade min häst, med tanke på att jag aldrig sett annat än insidan av ridskolan så att säga, var väl duktig som ryttare (red två dgr i veckan i fem år) men kunde ju inte mycket om hantering och hästhållning i övrigt, och när det kom till problemlösning var jag ju då så gott som novis..
Men skam den som ger sig säger jag, idag har jag mer kunskap än de flesta jämnåriga, eftersom jag fått kämpa och lära mig allt på eget bevåg, men då är jag också en kunskapstörstig hästnörd, intresset svalnar aldrig så att säga..
I dagsläget gör jag inte skillnad på nybörjare och avancerad hästmänniska, eftersom jag vet var jag själv startade och hur långt jag kommit, utan det jag söker hos någon som ska få ansvar att ta hand om min häst är någon som är trygg i sig själv, inte lättskrämd, kunskapstörstig, tålmodig, och framför allt någon som vill ta hästen för vad hon är, inte för vad de vill att hon ska vara så att säga.
Den bästa medryttaren jag haft var total nybörjare, hade inte mera kunskap än "sitta bra, stanna, svänga, gå" så att säga, men hon hade världens underbaraste inställning, hoppade nästan jämnfota var gång jag erbjöd henne en extra dag, frågade om ALLT hon inte kunde, tog tacksamt emot ridlektioner och långa utläggningar om varför saker var si och funkade så.
Hon blev också min bästa vän på köpet
Nu skulle jag aldrig sälja min häst, men om vi säger att så är fallet så skulle det uteslutande handla om intressantens hängivenhet, orädsla, och förståelse för hästen. Hon skulle nog klassas som svårriden eftersom hon är känslig och det är mycket häst man sitter på, men samtidigt, har hon en nybörjare på ryggen som är lugn, orädd och villig att lära så kan hon visst visa sig som världens läromästare.
svårt detdära, men som jag ser det så kommer nybörjare förbli nybörjare om de aldrig får chansen att lära sig och testa sina vingar sas.
tycker för mycket vikt läggs vid kunskapsnivå, och för lite vid personkemi och känsla för hästen i fråga