Nybörjare - vad ska jag köpa för utrustning?

D

daysi

Hej!
Tänkte börja köra min häst (som är inkörd sedan tidigare med annan ägare). Tänkte börja lite lätt med tömkörning (det kör vi redan med longergjord) och så med slanor och sist med vagn. Jag ska ha en erfaren tjej som hjälper mig med själva körningen.

Nu till frågan: Vad ska jag skaffa för utrustning? VIlken typ av sele - bröstsele eller loksele (vad är skillnaden)? Jag tänkte skaffa en rockard med plats för 2 personer - vad ska det vara för mått på denna, vad ska man gå efter? Min häst är 159 cm och normal i typen (inte jättekraftig men absolut inte tunn).
Fungerar det med vanligt träns och tömmar, eller behöver man något speciellt träns?

Skriv gärna ALLT jag behöver veta om utrustningen, eftersom jag är i köpartagen nu! :d

Sv: Nybörjare - vad ska jag köpa för utrustning?

På ridskolan körs flera hästar med vanligt träns, så det ska du ju kunna använda iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar