nybörjare som ska kratsa hovar.

S

SuperLisa

Hej :)

är ny här på forumet men kan säga att hitintills ser det superbra ut :)

nu är det så att jag har börjat rida, har ridit tre lektioner nu och jag verkligen älskar det! problemet kommer när jag ska kratsa hovarna.. hästen, som annars är snäll och lugn, vill alltid pröva mig så när jag tar upp hoven sparkar den. alltså inte sparka sparka utan sparkar bort benet typ. i början var det lugnt, fick lite hjälp och så men nu i onsdags (en vecka efter) var det så himla läskigt.. tror att rädslan för att bli sparkad har gått och grott inom mig och nu vågade jag förska 2-3 ggr innan jag blev sjukt rädd och bad om hjälp...

någon som har tips eller idéer om vad jag kan göra?? dels för att inte bli rädd och dels för att inte få honom att testa mig.. iofs kan jag inte komma ifrån att jag är nybörjare och osäker.. och jag tycker att det är så himla läskigt att typ "buffla" till honom om han inte sköter sig.. hästar är ju så himla stora!! :eek:

tack om ni har orkat läsa igenom det här! :)

Sv: nybörjare som ska kratsa hovar.

Börja med framhovarna och be någon hålla hästens huvud medans du tränar.
Tryck din överkropp mot hästens bog och håll upp framhoven. Häng med om hästen rotar runt med hoven men släpp inte taget.
Väldigt få hästar kan sparka åt sidan så om någon håller koll på huvudet kan du känna dej trygg.
Ta det lugnt och var bestämd. Släpp ner framhoven när du vill (inte för att hästen bråkar) ta upp hoven igen. Hellre flera gånger och att du släpper ner hästens fot än att hästen tvingar dej att göra det.

Nästa gång tar vi lektion lyfta bakfot ;)

Det finns ingen annan häst du kan träna på som inte rycker undan hoven? Tills du fått kläm på det menar jag :)

Ego: jo.. sant, kan be någon hjälpa hålla huvudet :) men jag har blivit så himla skraj.. bara jag tänker på det så fasar jag till nästa onsdag :( men det är nog det att de är så stora och att jag är total nybörjare!