nybörjare som ska kratsa hovar.

S

SuperLisa

Hej :)

är ny här på forumet men kan säga att hitintills ser det superbra ut :)

nu är det så att jag har börjat rida, har ridit tre lektioner nu och jag verkligen älskar det! problemet kommer när jag ska kratsa hovarna.. hästen, som annars är snäll och lugn, vill alltid pröva mig så när jag tar upp hoven sparkar den. alltså inte sparka sparka utan sparkar bort benet typ. i början var det lugnt, fick lite hjälp och så men nu i onsdags (en vecka efter) var det så himla läskigt.. tror att rädslan för att bli sparkad har gått och grott inom mig och nu vågade jag förska 2-3 ggr innan jag blev sjukt rädd och bad om hjälp...

någon som har tips eller idéer om vad jag kan göra?? dels för att inte bli rädd och dels för att inte få honom att testa mig.. iofs kan jag inte komma ifrån att jag är nybörjare och osäker.. och jag tycker att det är så himla läskigt att typ "buffla" till honom om han inte sköter sig.. hästar är ju så himla stora!! :eek:

tack om ni har orkat läsa igenom det här! :)

Sv: nybörjare som ska kratsa hovar.

Börja med framhovarna och be någon hålla hästens huvud medans du tränar.
Tryck din överkropp mot hästens bog och håll upp framhoven. Häng med om hästen rotar runt med hoven men släpp inte taget.
Väldigt få hästar kan sparka åt sidan så om någon håller koll på huvudet kan du känna dej trygg.
Ta det lugnt och var bestämd. Släpp ner framhoven när du vill (inte för att hästen bråkar) ta upp hoven igen. Hellre flera gånger och att du släpper ner hästens fot än att hästen tvingar dej att göra det.

Nästa gång tar vi lektion lyfta bakfot ;)

Det finns ingen annan häst du kan träna på som inte rycker undan hoven? Tills du fått kläm på det menar jag :)

Ego: jo.. sant, kan be någon hjälpa hålla huvudet :) men jag har blivit så himla skraj.. bara jag tänker på det så fasar jag till nästa onsdag :( men det är nog det att de är så stora och att jag är total nybörjare!

Pancakes: Jo men jag är den som är mest ny i gruppen så jag fick den typ snällaste hästen (som inte är lika snäll i boxen dock.. :P). men kanske får en annan häst nästa vecka :D

tack för svaren! :)

Troligen tar du för löst och hästen känner då inte att du håller den utan vill komma låss

Fram borde du klara själv, bak kan du be någon annan lyfta hoven och du kratsar till att börja med.

Jag tycker Egos förslag är jättebra! Tror att om man tar hjälp av någon när man är lite osäker och rädd så får man bättre själförtroende, det blir roligt att utföra sysslorna tillsammans och rädslan släpper. Som nybörjare blir man ofta rädd eftersom man inte har lärt sig varför hästen beter sig som den gör och därför kan det ofta vara svårt att förutse vad hästen kommer att göra. Blev lite svamligt kanske...

tack igen för svaren! :)

jo, jag gör nog så att jag får ta hjälp av ngn i stallet! och tur att alla är så himla hjälpsamma där.. :) nä men det är lite svårt att veta varför de gör vissa saker.. men antar att det kommer med tiden. :)

TROR inte att detta är problemet, utan att hästen helt enklet bråkar lite med dig, men se till så att du lyfter hovarna, framförallt bak, rakt uppåt-bakåt och inte åt sidan eller för högt. för då kan det vara så att den sparkar till med benet för att den tappar balansen. du måste vara hästens fjärde ben när du lyfter en hov, och måste därför stå så nära att du nästan är där benet ska vara, och stötta upp hästen(de flesta häster håller balansen rätt bra själva, men det är ändå skonsammare för dem att stötta upp dem, och set sliter väldigt mycket i lederna att dra benet för högt uppåt och ut åt sidan... en shettis jag sköter på helgerna fick åka till kliniken för att undersöka bakbenen då många mer eller mindre hästvana föräldrar lyfter hennes ben lika högt som på en stor häst :devil:).

och tänk på att hästen knappast sparkar för att göra illa dig, utan för att komma undan, de har bättre koll på hovarna än man tror.:)

sätt framhoven mellan benen om du finner att den inte kan hålla benet uppe.. bakhovarna får du lägga i knät..

Senast ändrad av en moderator:

Anonym94: det stämmer som du säger! ska pröva att lyfta så som du säger :)

tomten: haha, det vågar jag inte! inte när han håller på och sparkas som han gör! men ska pröva det om jag får en lugnare häst nästa gång.

tack :)

Jag har full förståelse för att du känner dej osäker och hoppas att du får bra hjälp på din ridskola.
Det finns teknik man kan lära sej som gör det helt ofarligt att lyfta hovar även på den bråkigaste häst.
Du behöver en erfaren person som håller i hästen och lär dej hur du ska göra. Och kanske en mindre och mindre skrämmande häst att öva på.

Lyfta hovar är inte farligt. Man måste bara lära sej hur man gör så kommer det att gå hur lätt som helst.

Förstår precis hur du känner dig. Har nog inte mer att tillägga än att ju närmare du står hästen, desto mindre kraft får den att kunna sparka. Så även om det är läskigt, försök att stå nära!

tack alla ni för tips! imorgon är det dags att pröva mina nya skills! ;) haha. nä men ska försöka tänka på allt ni har sagt. återkommer med resultat :)

fäst dig inte vid att kratsningen är läskig, utan försök att lära dig mer om hur man beter sig runt hästar och hur hästar reagerar på olika saker, alltså den allmäna skötslen av hästar. efter bara 3 lektioner förväntar ingen sig att du ska kunna allt, ta en sak i taget och var uppmärksam på hästen och lär dig av att se hur de andra beter sig. min 5 åriga granne som rider hos mig, har ridit i ett halvår nu och först nu så har hon tagit modet till sig att tränsa och kratsa hovarna. prioritera ridningen så följer skötslen av hästen med. :)

igår var det dags alltså... gick in i boxen, stolt och rak i ryggen! haha. nä men jag tog tag om hoven och han lyfte snällt upp den. höll den hårt, fast inte för hårt då, för att visa att jag kan det här, mig kan du inte hålla på med. Jag börjar kratsa lite smått och så börjar han sparka fast jag håller fortfarande kvar hoven. Lyfter ner den för att andas lite och lyfter upp den igen och då jäklar börjar han sparka.. Tappar hoven och ger upp.. Ber om hjälp av en kvinna som arbetar i stallet och visar henne hur jag lyfter (han sparkar då ockå). Aa, blir väl så att jag ger upp kratsandet ett tag. Eller iaf tills jag har fått en annan häst som inte vill testa nybörjare :(

Buck: yes, det har jag insett, ska fokusera på det istället :)

Synd att det gick lite sådär. Men att ge upp helt tycker jag låter som en dålig ide. Kom ihåg att övning ger färdighet!

Se det inte som ett misslyckande utan se det som träning.

Varje gång hästen rycker med benet så säg nej med djup och barsk röst, inte skrika eller vifta, bara nej i normal samtals ton.
Sedan tar du ett nytt tag om du har tappat och håller i framkant på hoven, dvs. istället för att hålla under hoven så håller du bara i framkant.
Då kan du hänga med mycket bättre om hästen viftar och de flesta slutar när de känner att de inte är någon ide.
När hästen har slutat vifta berömmer du och kratsar lite snabbt, svårt i början men du kommer lära dej snabbt.

Vissa hästar tycker inte om när någon håller hårt och vissa tycker inte om när någon håller löst, börja alltid med ett stadigt tag men "krama" inte benet utan håll bara.

Jag tycker du ska ta det lugnt. :)
Rom byggdes inte på en dag och alla vi här har ju varit nybörjare en gång i tiden.

Var inte rädd för att be om hjälp, jag tycker det är jättebra. :) Nöj dig med framhovarna tills du känner dig säkrare eller får en snällare häst att träna på. Ingen kommer tycka det är konstigt.
Lycka till. :)

Tack så jättemkt för svar!

I onsdags fick jag rida en ny häst! Och han var hur gullig som helst, han fick tugga på lite hö medan jag kratsade hovarna och det gick verkligen bra :) dock verkade han ha lite dålig balans så han stöttade sig mot mig, hehe :) så känner mig mer säker nu, woho! :D och imorgon är det ridning igen :) :) :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Allt började med att jag hyrde en häst några dagar i veckan för ca 1 år sedan. Hästen var en femårig vallack som aldrig hade blivit...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Teilani
·
Hästvård Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kloka bukemänniskor kan hjälpa mig att bearbeta, dela med er av åsikter om hur ni skulle...
Svar
2
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka