Nybörjare söker sele

H

Helan

Har ett halvblod (2 år) som ska köras in och vill satsa på en bra kvalitetssele som jag kan ha nytta av framöver.
Vad är det för skillnad på rak och böjd brösta?
Varför har man skygglappar egentligen? Tradition?

Jag vill ha en brun sele med ljusare (gulaktigt) foder (har en mörkbrun häst). Ska hobby-köra på skogsvägar och lite dressyr i alla gångarter. Kan tänka mig att lägga runt 8000-10000:-.

Några bra tips på var detta finns? Har kollat runt lite men vet ej vad som är kvalitet och inte.

Också tacksam om tips på PM över bra tränare i Sörmland.

Sv: Nybörjare söker sele

Skillnaden på en rak och en böjd brösta är att den böjda bröstan ligger bättre på hästar som inte har plats för en rak brösta. Har man en ädel häst med högt ansatt hals så passar raka bröstor i regel bra, men för kraftigare hästar med lågt ansatt hals så är det sällan en rak brösta ligger bra, antingen kommer den för högt och ligger då på strupen eller så kommer den för lågt och ligger på bogspetsen. En böjd brösta ger mer rörelsefrihet.

Bra och snygga selar finns bl.a. hos:
http://www.tarnsjogarveri.se/
http://www.equus-driving.se/
http://www.svenljunga-sadelmakeri.se/

En tillverkare som jag verkligen kan rekommendera är:
http://www.pferdegeschirr.de/Homepage_englisch/index.htm
Där köpte hon som jag kör ihop med sin senaste finsele och den är verkligen kanon, där kan man även bestämma precis hur man vill att den ska se ut och vilka färger man vill ha.

Skygglappar är en smaksak, och ibland till hjälp om man har tittiga hästar, vi har bara skygglappar vid finkörning, aldrig hemma.

Vill påminna om Selar.se

rekommenderar Imperial driving selen från selar.se. jag har haft en sån och det är jättefint läder. Nu har jag en ideal harness från börjes (holland) och den är fullt funktionell med snabbkopplingar men det är inte samma läderkvalitet alls. Den blir matt och är ganska hård. saknar min imperial!

Skygglappar har man för att skärpa hästen lite både på röst och pisk signaler. ursprungligen är det för att parhästarna inte ska se pisken, så man kan peta på dem oberoende av varandra.
jag använder skygglappar när jag kör dressyr för att få en mera vaken häst. Annars kör jag utan då jag tycker han blir mera bakskygg med skygglappar i trafiken.

glämde en bra sele för dig, med ljust foder. Willabselen/hansbo selen. Mycket fint läder. Finns ibland begagnad med.

Hur kan man skärpa hästen (då man kör enbet) på pisksignalerna med hjälp av skygglappar? När jag kör och hästen inte riktigt lyssnar på t.ex. ökningarna så räcker det oftast att höja pisken eller vifta lite över hästen så reagerar han, eller när jag ber om en ställning eller sidvärtsrörelse så flyttar jag bara pisken åt det håll jag vill att han ska flytta sig ifrån, det hade han ju inte sett om han hade haft skygglappar på sig... Jag tycker snarare att jag får vara mer tydlig i signalerna när man kör med skygglappar, men det hjälper absolut koncentrationen när man är ute på tävling, speciellt om det går koformade monster vid sidan om banan ;)

men du har en känslig fjording, jag har en smart nordis som inte bryr sig om jag viftar lite. Jag använder min pisk som sidförande och ställande, samt drivande när det behövs. Och ser han pisken så vet han vad som komma skall och stålsätter sig :) Ser han den inte kan ha missta den för en fluga och flyttar på magen :)

...däremot blir han säkert jätterädd för en kon om den plötsligt dyker upp i synfältet med skygglapparna på, utan skygglappar kan en bulldozer köra !över" honom utan att han blinkar.

de är olika.

Nästa fråga: ska det vara fasta eller löstagbara draglinor???

Har bestämt att snabbkoppling är det bästa, visst?

Om du frågar mig så tycker jag att moderna snabbkopplingar är bäst, för de passar alla vagnar och är säkra att få av om olyckan inträffar.

fasta draglinor? menar du att de sitter fastsydda i bröstan?

Jag har aldrig använt sådana, men de innebär att man justerar dem vid svängeln, och en nackdel med det är ju säkerheten, att man står vid hästens bakben o fixar. Annars fungerar de likabra som avtagbara. Det är snyggare med fasta :)

Om du frågar mig så tycker jag att moderna snabbkopplingar är bäst, för de passar alla vagnar och är säkra att få av om olyckan inträffar.

fasta draglinor? menar du att de sitter fastsydda i bröstan?

Jag har aldrig använt sådana, men de innebär att man justerar dem vid svängeln, och en nackdel med det är ju säkerheten, att man står vid hästens bakben o fixar. Annars fungerar de likabra som avtagbara. Det är snyggare med fasta :)

Japp, det fanns en sån sele med fasta linor att köpa bland de länkar jag fick ovan. Förutom snyggheten, är det alltså ingen direkt skillnad (och förutom säkerheten då)?

Hejsan, skulle svara på frågan om skygglappar.
när man kör fyrspann med två hästar fram (förlöparna) och två bak så går tömmarna till de främre hästarna förbi ögonen på de bakre hästarna så då funkar de som skydd.
MEN de fungerar oxå till att dölja för den ena heta hästen när man manar på den slöa hästen med spöt annars blir den heta hästen tokig och stressar ännu värre så man bromsar honom och petar på de andra utan att det märks..
Travarna får du fråga dem varför de har, det kan ja inge om..
MVH/Jessica

Liknande trådar

Körning Jag har funderingar på att köpa någon av de billigare selarna från Equilex. Efter att ha varit framförallt åskådare här på körforumet...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Senast: kariinl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London