Nybörjare på hö/silage, hjälp

nowa

Trådstartare
Har precis införskaffat gård med min familj. Stor lycka!

Önskar få tips och råd från bättre vetande, vad som gäller för att ta eget hö/silage..

Jag vill veta så mkt som möjligt då vi är helt gröna på vad som kan vara viktigt.
(nu kommer kanske otroligt korkade/roliga frågor, men håll till godo:angel:)

När bör man slå gräset?
Finns det några specifikt som bestämmer om man ska ta hö eller ensilage?
Var kan jag förkovra mig i mer kunskap? (internetsidor? tidningar? böcker?)

Vad bör man räkna med i kostnad för inplastningen av ensilage? Har hört att småbalar är lika dyrt som storbalar att plasta?

Spruta ut all info ni kan om hö-tagning, ensilering, tid och rum, bra att veta, varnings-tecken etc.. Allt är välkommet

(om det redan finns en buke-sida om samma frågeställning får ni gärna länka dit)

Tack på förhand

Sv: Nybörjare på hö/silage, hjälp

När man precis flyttat till en gård så brukar det vara så mycket annat som ska hinnas med första året och man kanske inte har redskap som krävs. Vi köpte gård för några år sedan och började med att hyra in grannar som slog, strängade och plastade. Vartefter vi fick mer tid och redskap har vi hittat en bra modell som passar oss. Räkna alltid på ekonomi när du skaffar redskap. Vissa saker är värt att skaffa när man har gård medan annat (som att plasta ensilage) exempelvis bäst sköts av en maskinstation om man inte har jättestor mark. Ha inte för bråttom med att köpa redskap och tänk på att redskap och maskiner kräver underhåll. Bönder brukar skämta om att det är en timme på åkern och två timmar i verkstan...

Har du tillräckligt många hästar så är storbalsensilage oftast det som är billigast (om man även tar hänsyn till kvalité) och enkelt att hantera om man har en traktor med lastare. Småbal är det ycket få som använder, det är dyrt och opraktiskt att hantera vid skörden (40-80 kg är kanske praktiskt i stallet men det är hopplöst att hantera på vallen).

Bor du i södra sverige så är inte hö speciellt kul att hantera/förvara eftersom vi ofta har fuktiga vintrar som innebär stora mögelskador.

Senast ändrad:

Det är dags att för slåtter när gräset har gått i ax, man kan inte stirra sig blind på ett exakt datum utan man får helt enkelt gå ut på åkern och titta hur långt gräset har kommit i utvecklingen.

Slår gör man på förmiddagen så snart som daggen har gått ur gräset, det är första timmarna som man har mest vattenavgång från gräset medan klyvöppningarna fortfarande är öppna - slår man då på em så drar man på sig en extra torkdag på åkern helt i onödan. Visserligen är sockerhalten ibland högre på em men denna fördel försvinner då det tar längre tid innan cellandningen upphör, cellerna förbrukar det extra sockret och man får ökad liggtid utan att för den skull få ett bättre foder.

I frågan om hö eller silage så är det dina specifika omständigheter som avgör, ensilage kräver maskinell hantering. Ska du få ut något av att hålla på med rundbal så krävs hela kedjan med balrivare m.m. om du ska fodra inomhus för annars blir det tungjobbat.

Småbalsensilage skulle jag inte rekommendera, då får man ofta balar som är för tunga för att hantera för hand men för små för att man ska hålla på med traktor. Antingen gör man balar som väger 10-15 kg eller så gör man balar som väger 500 kg. En bal som väger 35 -70 kg hamnar mitt emellan handkraft och traktor - vilket blir onödigt tungarbetat.
Det faktum att det går åt lika mycket tid och pengar att plasta en småbal på 35 kg som att plasta en bal på 350 kg gör ju också att det är dåligt ur en ekonomisk synvinkel....

Tar man eget foder så krävs en del investeringar, löshö är många gånger det som är billigast att komma igång med.

För det behöver man slåttermaskin som kostar ca 10 000 - 100 000 beroende på vad du köper för något, vi gav ca 20 000 för våran slåtterkross på 2,4 meter i arbetsbredd. Gammla sortens slåtterbalk med trekantiga blad avråder jag ifrån att köpa om du inte har en väldigt klen traktor, har du en ordentlig traktor så rekommenderar jag slåtterkross eller trumslåtteraggregat.
Med slåtterkross vinner du som regel en dags liggtid på åkern, med slåtterkross med bredspridning så kan man lyckas med att slå och bala ensilage på samma dag... men även om man gör hö så är det skillnad på om höt ligger ute 2 dagar eller 3 innan man tar in det.

Sen behöver du en hövändare, dessa kan man få tag i begagnat för ca 2000-15 000. Rotorvändare ger bättre arbetsbredd och kan ge något högre körhastighet medans en gaffelsidräffsa är långsammare men är skonsammare mot grödan. Solräfsa är skrot, det är inget som du ska lägga ner vara sig tid eller pengar på.

Sen behöver du en strängläggare, i väldigt många fall så är hövändaren en sk kombimodell som går att både vända och stränga med så då slipper du ju kostanden för denna maskin - dock så är det så att de flesta kombimaskiner fungerar bra att antingen stränga med eller att vända med, det är sällan som dom är lika bra på bägge delarna.

För löshö behöver du en självlastarvagn, dessa kostar begagnat från ca 5 000 upp till 20, 30 000.

När du ska ha upp höt på skullen så avråder jag ifrån att använda sk "hökanon", dessa har en förmåga att slå sönder höt så att det mest bara blir pulver. Använd hissnät istället.

Använd hötork, att torka höt helt klart ute på åkern ger mycket spill och sämre näringsvärde på höt och det är osäkert med att man verkligen får höt tillräckligt torrt. Försök att ta in höt vid ca 70% ts, är det torrare än så blir det sprött och man får ökat spill och sämre näringsvärde (mycket blad och fröställningar m.m. ramlar av och det är där merparten av näringen finns).

Vi kör torrhö men balar ute på åkern vid ca 70% ts.
Då har vi investerat i en en balpress med balkastare (40 000 kr) som pressar höt och sedan kastar upp det i en vagn (ca 5000 kr) som man drar efter balpressen, sen åker rman och tömmer vagnen bara.

Balarna åker sedan på transportband upp till hötorken där balarna staplas, när man torkar balar så är det noga med att man förskjuter skarvarna hela tiden så att torkluften verkligen går genom balarna istället för i springorna mellan balarna.

Vi kan ta in 20 ton på 2 pers utan större bekymmer, så för oss är detta ett bra system och de färdiga balarna (10-15 kg) är bara att ta med sig i näven när man ska fodra.

Idag kan man få tag i såväl begagnade rundbalspressar som plastare för överkommliga pengar (20 - 50 000 per maskin), man måste ju inte ha senaste modellen på inline-press som både pressar och plastar.
Jämfört med att man behöver bygga hötork m.m. så kommer man ofta upp i 50 000 - 100 000 i investeringar även om man tar hö, däremot så kan en rundbalspress ofta kräva en större traktor (minst 100 hk, bör ligga på bortåt 150 hk) vilket kan dra upp priset avsevärt om man har någon liten BM på kanske bara 40-50 hk :cry:

Så se med andra ord till att ni skaffar en 4-hjulsdriven traktor med lastare som ligger på i vart fall runt 100 hk, gärna något högre antal "hästar" än så, och som har lastare, annars hamnar man lätt i fällan med för liten traktor vilket kan bli en dyr och jobbig erfarenhet.

Tar man ensilage så är det bra om man har en strängläggare så att man kan antingen lufta sina strängar alternativt stränga om man har bredspriden grönmassa, man kan ju även lägga ihop 2 strängar till en tjockare sträng om man har lejt in en "monsterpress" så att man verkligen utnyttjar den inhyrda maskinens kapacitet fullt ut.

En helt orörd sträng torkar ju endast på toppen, längre in i strängen är "gräset" blötare vilket kan ge problem med "blöta fickor" i balarna - vilket kan leda till oönskad bakterietillväxt vid lagringen. Därför är det bra om man kan lufta strängarna så att man får en mera homogen ts-halt i hela strängen.

Det finns ju då särskilda strängluftningsmaskiner, vilka kostar 50 000 - 100 000 :grin:.... men genom att helt enkelt flytta strängen med en strängläggare så vänds strängen runt samtidigt som den flyttas till torr mark så då får man en liknande effekt som med en strängluftare.

Puh, det vart ett väldigt långt inlägg... men återkom gärna om du har några frågor.

(svarar båda)

Tusen tack för svar!
Så mycket vet jag att jag vet för**skat lite om det här :rofl::rofl:

Mycket intressant och gärna fler som kommer med tips.

Om jag ska specificera lite.

Gården är på 8 tunnland så det är bara en liten gård. Hur mkt av detta som kommer att anv till att ta hö/silage har jag inte den blekaste aning om idag, som sagt är ju gröngöling på det här. Har ju noll koll på hur mkt det blir för det första på ens 1 tunnland osv osv.
Inga djur har gått där på över 30 år skulle jag gissa. En bonde har arrenderat marken till att ta ensilage (ser ut som nån typ av vall med rödklöver i?? )så det är inte ett ängsgräs idagsläget utan insått.

Som det ser ut i dag kommer en liten lösdrifts hall byggas till ca 4 hästar, fler kommer där inte att bli oavsettt (säger jag nu ja, hahah) Idag kommer där bara att gå 2 st... (vill vara förutseende o inte bara bygga för två)

Har inte tänkt på det där med bal stor eller liten, att det, som ni säger hamnar så tokigt i vikt. För tung för hand men för lätt för traktor.

Vad är minsta storbalen, om jag får uttrycka det så?

Bor i norra skåne, rätt kass med hö, möglar bort för det mesta. Tyvärr har vi ingen hötork annars var det ju en lysande idé. Har en tanke om att få in lite hö men inte enbart anv det hela "vinter-säsongen".

Fortsätt gärna ni som har lust att dela med er av er kunskap

Om du tänkt bygga en lösdrift hall till 4 hästar så blir det inte mycket kvar till vall ?

Man själv kan tycka att 4 hektar är endel mark men man behöver på något sätt alltid mer mark ändå allrahelst om du har planer på eget foder ;)

Lycka till med din gård :)

Mvh Mia

Man brukar kunna räkna med att kunna få in i vart fall 3 ton ts per hektar under normala år.

Har man 2 hektar per häst så brukar det inte vara några större besvär med att få det att räcka till såväl vinterfoder som sommarbete.

Det kan fungera med mindre mark än så, men då gäller det att man är flitig med att sprida gödning, har riktigt bra mark och verkligen sår in ny vall med jämna mellanrum. Då kan man under gynnsamma omständigheter klara sig på 1 hektar för både bete och vinterfoder på 1 häst.... det finns grässorter som har gett 11 ton ts per hektar i odlingsförsök, men då är ju alla betingelser optimala vilket kan vara svårt att få till.

Man bör skilja på betesvall och slåttervall, de grässorter som är högavkastande i en slåttervall tål för det mesta inte trampning särskilt väl.

I Skåne använder du lämpligen Timotejen Grindstad, det är just den som kan komma upp 11 ton ts / ha, på slåttervallarna och kan då ta i vart fall 2 skördar per år men man behöver gödsla mellan skördarna så att man får fart på gräset för annars är det risk att det bara blir en dålig skörd.

Klöver finns det både för och nackdelar med, den är svår att skörda och för hästar så kan den ge ett för kraftigt foder. Fördelen med klöver är att den är nitrifikativ och minskar vallens behov av kvävegödsling.

Ett alternativ nere i söder kan vara att ta en höskörd och en ensilageskörd som andra skörd... eller så satsar man på bara ensilage och tar 3 skördar per år - i ett 4 skördsystem så blir det väldigt spätt gräs.

På 2 hektar slåttervall så kan det löna sig att ta eget hö, men ni får en väldigt lång återbetalningstid - bortåt 10 år innan investeringarna är betalda.

På 3-4 hektar kan man få en pay-off-tid som är samma som avskrivningstiden på 5 år.

På 3-4 hästar kan man ju utan vidare lägga bortåt 20 000 per år på att köpa vallfoder, då är ju en investering på 100 000 relativt snabbt betald även om det är småskaligt.

När det gäller hötork så är dom överkommliga investeringar, 10 000 - 15 000 för själva fläkten (köp inte begagnade fläktar eftersom gammla fläktar ofta har metallvingar och kan vara utslitna i lager = allvarlig brandfara) och en 5 000 för det virke som går åt. Elektrikern vill ju ha en del pengar också... men med en svärfar som är behörig elektriker så vågar jag inte uttala mig om vad det kostar.

I Skåne brukar man kunna få tag i halm. Halmen lägger man i ett lager utanpå höt så man bäddar in höhögen i halm så återfuktas inte höt inne i högen. Den tekniken brukar man få använda även i Mälardalen för att kunna ha fint hö.

Man måste också i södra delarna av landet vara noga med att stänga för insuget till höfläkten för att inte fuktig luft ska kunna komma in den vägen.

Det är ju också så att i en stor höhög bara möglar på ytterkanterna, men i en liten höhög så är det ju bara "ytterkanter" så då möglar alltihop.

Rundbal måttar man ofta efter diametern eftersom vikten varierar högst avsevärt utifrån ts-innehållet, men räkna med en i vart fall 300 kilo.

Senast ändrad:

Om du bor i närheten av Helsingborg så finns det i den landsändan ganska gott om manskinstationer. Är man då nybörjare som ni är kan man hyra in hela tjänsten med vallskörden av en sådan. Det finns också då möjlighet till att få ensilage i mindre balar som passar för två hästar.

Ska tillägga att det ofta inte är lönsamt att på en mindre gård köpa in dyra maskiner för att klara av marken själv. Det blir betydligt mer ekonomiskt och enklare att köpa tjänsterna från maskinstationer. Kan säga att här där jag bor finns nästan inte en lantbrukare med egen press som har mindre än 50 ha odlat själv. Det är helt enkelt inte lönt med tanke på kostnader för inköp och underhåll. Dessutom är det numera knappt någon som tar in hö själv i småbal här nere p g a det är så svårt att torka och lagra med väderförhållanden.

*kl*

Det är ju inte direkt gratis att hyra in maskintjänster heller, jämfört med begagnade maskiner som man äger själv så går ofta brytpunkten så lågt som redan vid ca 10-15 ton ts per år när det blir lönsamt att äga sina egna maskiner.Beror självklart på hur dyra dom var i inköp.

Då har jag givetvis inte räknat med att man ska ha lön... men ändock.

Vissa jobb som tex plöjning är stendumt att leja bort då det är väldigt tidskrävande och man kan köpa en gammal tegplog för några tusenlappar... där har det ofta betalat sig redan efter 1-2 ha att ha egen plog.

Många som lejer bort jobb tror jag gör det mest bara för att dom inte vet hur man ska göra eller för att dom inte ids, inte nödvändigtvis för att det är billigare i längden.

Med egna begagnade maskiner kan man komma ner under de 1000-1500 kr per timme som många maskinstationer tar, och kör man åt sig själv så avgör man ju själv om man vill plocka ut 300 kr/h exkl moms i lön eller inte.
Man brukar räkna med att det kostar ca 300 kr i timmen att köra traktor och ett begagnat redskap för 10 000 gör inte så mycket till eller från på dom pengarna - vilket då ska jämföras med 1000 kr i timmen till en maskinstation.

Det är inte självklart att leja bort jobb... det krävs lite funderingar fram och tillbaka innan man bestämmer sig. Det kan ju finnas andra aspekter än strikt ekonomiska, tex att alla har en förmåga att beställa pressning samtidigt - varvid den minsta intressenten ofta hamnar långt ner på listan och därför riskerar att få ett sämre foder.

Själv planerar jag att leja bort ensilering av grönfoder framöver, men då har jag den fördelen att det inte är särskilt många som vill ha pressat just vid den tiden på året. Hade det varit mitt i skördesäsongen hade jag nog kanske bestämmt mig för att köpa egna maskiner istället för att riskera att förlora en skörd. Även om ensilage är mindre känsligt än hö vad gäller regn så kan ett silage faktiskt förstöras av regn även det.

Vad gäller hö i småbal så har det oförtjänt dåligt rykte, precis som rundbalarna har alltför bra rykte. Det går ju mode även i foder...

På ett tidigare ställe tog vi in i storleksordningen 100-150 ton hö i småbal varje år, det som inte fodrades med på gården var det en enorm efterfrågan på då det är svårt att hitta småbalat hö av god kvalitet.

Rent ekonomiskt går det ofta på ett ut med småbal kontra rundbalat ensilage. Ensilagehanteringen är väldigt kapitalkrävande och plasten kostar ungefär som elen till hötorken...

Med slåtterkross så skiljer det inte så mycket i väderberoende heller, i synnerhet som många vill ha ett silage med ts på 70%, vilket ofta även är den gräns för när man plockar in småbalat hö som torkas klart med skulltork... löshö kan man ta in redan vid 60-65 % ts vilket då hamnar på lika lång liggtid på åkern som de flesta "hästsilage".

Ska det ensileras ska det vara "ko-ensilage" om det ska vara någon större vits med det och företrädesvis ska det tas in med hackvagn och stoppas i plansilo, tornsilo eller "limpa" om man ska få full utdelning på fördelarna med ensilage.

Här nere i skåne där det är tätt mellan maskinstationerna handlar det om betydligt bättre priser. Vid hösilage skörd kör dem med fasta priser per bal för hela jobbet, hugget, pressat, plastat och staplat på plats varierar det lite mellan 120-150 per bal beroende på vilken station du väljer och balsort.

Hyr man in dem för andra tjänster så kostar gubbe +traktor+ redskap 500:-/timme.

Vad gäller tillgängligheten så har i alla fall inte vi haft problem av just den anledningen att det finns så många stationer så sprids jobben ut också. Har alltid fått allt jobb gjort precis när vi velat ha det, men kan tänka mig att det är annorlunda i de delar av landet där det inte finns lika mkt konkurrans.

Senast ändrad:

Vi ser inte heller de höga maskinstationspriserna som du talar om (Östergötland - långt från slätten). Betalar runt 500:-/tim. Lät plöja två hektar, perfekt genomfört för 1500:- + moms. Plastning är det ingen här som har egna maskiner för, de flesta har gårdar under 50 hektar. Vill man ha bra kvalité på ensilage så krävs en bra press.

Och plöja så det blir bra lär man sig på en eftermiddag då eller? - NOT, det var nog det som det las ner mest tid på när jag gick lantbruksskola - man ska ju liksom ta kål på ogräset också.
Till TS - ring en maskinstation - du kan inte läsa dig till hur man gör och en feljäst bal är dödlig.
Jag skulle gjort beten av minst 2-3 ha (4-6 tunnland) och sen låtit någon kunnig fixa resten. Bra hagar är guld - speciellt när vintrarna är så opålitliga och man behöver kunna skifta när det blir lervälling.

Så otroligt svårt är det inte att lära sig att plöja, det är ju inte frågan om att vinna SM... utan det är mest frågan om att få till ordentliga tiltor, vilket inte handlar om vare sig hjärnkirurgi eller att bygga rymdraketer.

Skulle det gå helt åt skogen så kan man ju alltid fräsa upp alltihop eller plöja en gång till på tvärsen.

Ni håller ju på och skrämmer upp folk så att dom inte vågar försöka själva ens en gång. Hur många "bönder" tror du alltid har fått ett perfekt resultat vid första försöket ? Man måste våga sig på att faktiskt försöka själv utan att vara livrädd för att misslyckas.

Fasen i Skåne är det ju platt mark så man inte ens måste tänka sig för åt vilket håll man har landsidan, till skillnad från andra delar av landet där det ibland lutar så djävulskt att man ibland måste lägga fårorna åt ett visst håll bara för att om man lägger landsidan i uppförslutan så välter man :( - varvid man även måste ha tillräckligt antal med hästkrafter i förhållande till plogen för att kunna plöja obehindrat i uppförslut också.

I ett så förlåtande klimat som Skåne kan alla kosta på sig att åtminstone försöka själva...

Vad gäller maskinpriser så vid de tillfällen som jag har jobbat åt maskinringen där jag bor så har bara jag utan maskin kostat 300 + moms per timme.

Sen tillkommer ju betalning för maskinerna utifrån storlek och slag av maskin....

För en gård under 50 ha så lönar det sig inte att köpa en toppmodern inlinepress... men det gör det inte om man har 200 ha heller, därav att det finns desperata människor som tillbringar en stor del av sina liv i traktorn med att sitta och köra åt andra bara för att betala av pressen.

Men det är en väldig skillnad om man köper en begagnad press för 30 000 och en begagnad plastare för 20 000 än om man lägger kanske bortåt miljonen på en hypermodern press som både pressar och plastar.

Det finns dom som har god lönsamhet på 20 kor, och det finns dom som inte uppnår lönsamhet ens vid 200 kor. Det är lätt att man skaffar mer djur för att försöka öka på inkommsterna men att det slutar med att man måste modernisera maskinparken för att hinna med att få in allt foder... vilket ger ökade kapitalkostnader som ska betalas med flera djur... vilket medför att man måste skaffa sig nyare och större maskiner - och sen är karusellen igång.

Tex för våran del med investeringar på bara ca 100 000 så räcker det med 15 ton per år för att det ska ge rimlig pay-off-tid.

Det är ingen självklarhet att varken leja bort eller ha egna maskiner, man måste sätta sig ner och väga alla för och nackdelar och titta över ekonomin i det hela innan man bestämmer sig.

Men det är för det mesta bättre förutsättningar för att gå nån krona plus på att ta foder med egna maskiner än vad det är på att hyra ut stallplatser....

Senast ändrad:

Vi ser inte heller de höga maskinstationspriserna som du talar om (Östergötland - långt från slätten). Betalar runt 500:-/tim. Lät plöja två hektar, perfekt genomfört för 1500:- + moms. Plastning är det ingen här som har egna maskiner för, de flesta har gårdar under 50 hektar. Vill man ha bra kvalité på ensilage så krävs en bra press.

Hade du gjort det själv så hade det kostat sådär en 500-1000 kr... men du hade kanske inte fått någon bra timlön på det.

Det var hemskt vad dyra omkostnaderna blivit i dagens tider då det gäller hö. Vart tog den egna handkraften vägen undrar jag ? ;)

Nä skämtå sido. Men jag häpnar över priserna. För bara ca 10 år sedan när min kompis hade några hästar + kvigor så varje år samlades snälla grannar och hjälptes åt med höet. Det slogs med gammal slåtter + traktor inköpt för skruttig peng på nån auktion, Sedan häjjsade vi allt, höbärgningen var jättekul för alla byns barn då dessa älskade trampa hölass samt lasta in i ladan. Allt som behövdes var: lite bensin, lediga människor, svett och glatt humör.

Kanske kan PMa mig om namn på maskinstationer runt Ängelholm-Hbg-Klippan?

[QUOTE=Tacitus;12432378]Så otroligt svårt är det inte att lära sig att plöja, det är ju inte frågan om att vinna SM... utan det är mest frågan om att få till ordentliga tiltor, vilket inte handlar om vare sig hjärnkirurgi eller att bygga rymdraketer.

Skulle det gå helt åt skogen så kan man ju alltid fräsa upp alltihop eller plöja en gång till på tvärsen.

Ni håller ju på och skrämmer upp folk så att dom inte vågar försöka själva ens en gång. Hur många "bönder" tror du alltid har fått ett perfekt resultat vid första försöket ? Man måste våga sig på att faktiskt försöka själv utan att vara livrädd för att misslyckas.

:rofl: Härlig inställning... Gillar den! Tror säkert att försök kommer att göras och det är, som det känns just nu (det kan ju ändras när man väl är på gården och inser att det inte finns tid pga annat jobb el likn) att vi vill i viss mån försöka lära oss en del och kanske försöka göra en del med hö/ensilage, men som sagt tiden får utvisa.

Det finns dom som har god lönsamhet på 20 kor, och det finns dom som inte uppnår lönsamhet ens vid 200 kor. Det är lätt att man skaffar mer djur för att försöka öka på inkommsterna men att det slutar med att man måste modernisera maskinparken för att hinna med att få in allt foder... vilket ger ökade kapitalkostnader som ska betalas med flera djur... vilket medför att man måste skaffa sig nyare och större maskiner - och sen är karusellen igång.

Det här låter som min man haha!! Precis vad som skulle hända om han får hållas, tack för tipset ska genast bli på min vakt:cool:

Det var hemskt vad dyra omkostnaderna blivit i dagens tider då det gäller hö. Vart tog den egna handkraften vägen undrar jag ? ;)

Nä skämtå sido. Men jag häpnar över priserna. För bara ca 10 år sedan när min kompis hade några hästar + kvigor så varje år samlades snälla grannar och hjälptes åt med höet. Det slogs med gammal slåtter + traktor inköpt för skruttig peng på nån auktion, Sedan häjjsade vi allt, höbärgningen var jättekul för alla byns barn då dessa älskade trampa hölass samt lasta in i ladan. Allt som behövdes var: lite bensin, lediga människor, svett och glatt humör.

Intressant.. Minns det precis så när jag var liten, men så är det inte längre. Tiderna har väl förändrats och allt ska gå snabbare och vara enklare? Man måste ju själv jobba för att få in pengar, tiden räcker kanske inte till? (vad vet jag än??, ren spekulation)

Men för all del, ni som känner att ni har några sommar-sovandes tonåringar, skicka dom till mig så ska jag få fart på dom:banana: Jag lovar att dom kommer hem vältrimmade och snygga innan badsäsongen är över..:bow::bow:

Och plöja så det blir bra lär man sig på en eftermiddag då eller? - NOT, det var nog det som det las ner mest tid på när jag gick lantbruksskola - man ska ju liksom ta kål på ogräset också.
Till TS - ring en maskinstation - du kan inte läsa dig till hur man gör och en feljäst bal är dödlig.
Jag skulle gjort beten av minst 2-3 ha (4-6 tunnland) och sen låtit någon kunnig fixa resten. Bra hagar är guld - speciellt när vintrarna är så opålitliga och man behöver kunna skifta när det blir lervälling.

Tack.. Ska verkligen ha det i åtanken med "bal". Kanske vettigast att låta maskinstation göra ensilage, och vi kan prova oss på 1 tunnland hö, bara för att se hur det går som första test?

Så här långt har vi kommit i tanken, där lösdrift ska va, ca 1 tunnland, ska plöjas ner för att sås in ett .. hmm.. jag tror det kallades svart gräs? (kan ha fel) Det skulle vara ett gräs som hade ett rotsysten som var nät-liknande som band marken bättre,för att inte då den här lervälligen, även bra för fånghästar då det inte var så kraftigt.. (låter ju som man är helt ute o cyklar, men det är så mkt man ska komma ihåg,så orden blir inte alltid rätt) Är det någon som vet vad jag menar?
Har nämligen en egen som är gräskänslig alltså inget stor bete. Hästen som kommer är också lite i den kategorin, behöver inte för mkt bete.
Denna markbit ligger dessutom högst upp på vår mark så att säga.

Här kan man då köra Tacitus taktik. Prova plöja, blir det fel gör om-gör rätt!

Då kommer ju en annan fråga i samma ämne.. Kan jag plöja ner marken nu i juli och så, eller jag måste vänta till våren?
Det gräset jag sår in där, hur snabbt sprider sig det till dom andra åkrarna (angränsar).. det kanske inte är så smart att så in det iaf, om det sprider sig snabbt? Kanske en urdum idé om man sabbar gräset som man tänkt ha till hö/silage? hmmmm.. Här kan behövas spekulations-hjälp a la´buke alltså..

O nej, hästarna ska få mer än 1 tunnland, bara den delen som ska va till lösdrift jag nämner här. Andra hagar öppnas upp, vet ej hur mkt än beroende på hur många hästar det blir, idagsläget just nu bara 2 st..

Eller så arrenderar man ut den markplätt man har och köper hö istället.
I Skåne verkar ju mark vara enormt eftertraktat så du kanske tom kan köpa hela årsförbrukningen av hö för arrendeinkomsten. Då slipper du bekymra dig, slipper misslyckas och slipper investera i maskiner.

Vi har 18 ha mark, fast i norrland. Det är vår andra sommar på gården och vår arrendator slår höet, vi vänder och strängar, arrendatorn betalar knippning av höet (en annan bonde kommer och gör småbalar á 13 kg/st.)

Vi tar in balarna från marken m fyrhjuling och vagn. Lägger i två sädtorkar, kör fläktar när det är bra väder ute för att inte suga in fuktig luft. Sen har vi bra hö hela vintern.

Tar in 500 knippen i år. Har även 3 ha bete som arrendatorn sådde åt oss i fjol.

Tanken är att så småningom ha marken själva och bruka den, men än så länge är allt så himla nytt - då känns det bättre att vara med vid sidan av proffsen och lära en massa!

Arrendatorn brukar resten av marken för eget behov.

Senast ändrad av en moderator:

Eller så arrenderar man ut den markplätt man har och köper hö istället.
I Skåne verkar ju mark vara enormt eftertraktat så du kanske tom kan köpa hela årsförbrukningen av hö för arrendeinkomsten. Då slipper du bekymra dig, slipper misslyckas och slipper investera i maskiner.

Vi har 18 ha mark, fast i norrland. Det är vår andra sommar på gården och vår arrendator slår höet, vi vänder och strängar, arrendatorn betalar knippning av höet (en annan bonde kommer och gör småbalar á 13 kg/st.)

Vi tar in balarna från marken m fyrhjuling och vagn. Lägger i två sädtorkar, kör fläktar när det är bra väder ute för att inte suga in fuktig luft. Sen har vi bra hö hela vintern.

Tar in 500 knippen i år. Har även 3 ha bete som arrendatorn sådde åt oss i fjol.

Tanken är att så småningom ha marken själva och bruka den, men än så länge är allt så himla nytt - då känns det bättre att vara med vid sidan av proffsen och lära en massa!

Arrendatorn brukar resten av marken för eget behov.

Ingen dum idé alls! Tack för den "bollen" verkligen värt att tänka på. En av grannarna vill ha ensilage där så det hade ju inte varit svårt att fixa om man kör på din linje..

Men vad kan man ta i pris, på ett arrende då? Vad är rimligt?

Han som anv marken idag (en annan grann-bonde än nämnd ovan) får ta gräs gratis bara han sköter det åt nuvarande ägare (som inte alls varken har eller är intresserad av djur)...

Som du säger, det är mkt när man är ny och man vill inte klanta sig för mkt heller. Även om det är värt att prova så känns det rätt bra att kunna fråga runt först, hos andra som vet bättre, som gjort sina misstag och villigt kan dela med sig av dom, eller positiva saker som kan vara av nytta för att inte låsa in sig i ett litet hörn och tro att man absolut inte kan nått.. Balansgång det där..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka