nybörjare på bomlöst!

Nominous

Trådstartare
har suttit och lusläst sadellistan för bomlöst nu i några dar och jag måste säga att jag blir bara mer och mer fundersam över allt..haha jag kan ingenting om bomlöst inser jag. och jag behöver hjälp.

tänkte att de kunde vara bra med en sånhär nybörjartråd för bomlösenyfikna :D

jag har en häst som de går inte hitta en passande bomsadel på och jag har lessnat nu. så nu ger jag mig in i bomlösedjungeln. :eek: men jag tränar och har för avsikt att tävla dressyr så jag behöver en bomlös som likar en engelsk dressyrsadel och har bara hittat 3 st hittills som är något av de jag letar efter. startrekk, masterback och chezz tror jag de var.. nån som vet nån till??

så nu; lär mig bomlöst! vad bör jag veta innan jag ringer en ÅF så jag kan ställa bra frågor?

vilka märken är bra?

vilka ska man akta sig för?? har läst mycket om att de är felsydda och sneda. :crazy: är det ett vanligt fenomen på just bomlöst? verkar som 'varenda' sadel är det??

hur vet man om en bomlös passar?? :o ska de kännas nån skillnad mot en bomsadel?

hur vet man vilken typ av sadel man ska kika mot? på bomsadlar vet man ju om man ska ha en lite rakare, svängdare och hur vida man ska ha. men hur sorterar man ut opassande sadlar på en bomlös?

hur noga är det att den ligger som en smäck som en bomsadel måste göra?

på en hemsida jag varit inne på som är stora på bomlöst dom skriver att en bomsadel aldrig kan skada ryggen på hästen och att den är harmlös och ''passar alla ryggar'' med rätt paneler? om man vet att tunneln är tillräcklig så att ryggen går fri och manken tar inte i - hur pass stämmer detta påstående? känns som de tagit i en del eller??

så alla kunniga där ute - lär mig och alla andra om bomlöst så vi vet var vi ska börja nån stans :D

Sv: nybörjare på bomlöst!

Generellt kan man säga att en bomlös med fasta paneler passar oftast bättre på en häst med svängd rygg medans en bomlös där man använder en specialpad passar bättre på en rak rygg.
Ju bredare hästen är ju viktigare är det att sadeln är uppbyggd i sitsen och är stabil.

En bra bomlös kostar, det går inte att få tag på en ny bomlös under 8000 kr som är något att ha.

Jag älskar min Sensation och jag tror att dressyrmodellen är godkänd för tävling.
Sensation har egna ilägg till sina paddar och de tycker jag är de bästa eftersom de är mjuka hela tiden.

Det absolut viktigaste är att padens ilägg är bra och att paden passar hästens rygg, dvs att det är tillräckligt mellanrum för just den hästens tornutskott.
Att ryggraden och manken går fri är lika viktigt oavsett om sadeln har bom eller inte.

Det finns en till sadel som ser ut som en "vanlig" engelsk dressyrsadel. Trekker Master.

Jag fick hem min begagnade igår och även om jag bara red korta ridturer på mina hästar så är jag än så länge supernöjd (hästarna med! :D )

Startrekks gamla dressyr tycker jag är både stor och klumpig för mycket av allt helt enkelt. Hoppas deras nya modeller är mindre på alla vis och mer rid/sittvänliga.

Masterback har jag sneglat åt ett tag å hittade en begagnad men när bilderna kom så blev jag verkligen besviken, den kostar ganska mycket mer än Chezz men verkar inte ett dugg bättre i kvalité.
Äger en Chezz med fasta paneler och det är nog en av de bättre sadlar jag haft, den är ganska hård, men jag sitter så skönt i den och hästen trivs kanon i den. Har även en Espaniola som vi älskar men det är ju inget för dig om du ska tävla.

Om du ska satsa på engelsk bomlös så skulle jag råda dig att börja nerifrån och gå uppåt. Köp dig en billigare variant först, helst med lösa paneler och prova dig fram hur ni kommer att trivas i den. När du ridit ett tag så kommer du ha mer koll på vad du och hästen kommer att fungera bäst i när du sen byter upp dig.

vilka märken är bra?
Tycker inte man kan säga att nåt är bättre än nåt annat, allt hänger ju på vilka krav och önskemål man har och i vilket syfte man köper sin sadel. Kvalitetsmässigt kan det skilja mellan märkena, men funktionen är ju den viktigaste aspekten, vilken modell och märke ligger bäst på just min häst och det får man ju prova sig fram

vilka ska man akta sig för?? har läst mycket om att de är felsydda och sneda. är det ett vanligt fenomen på just bomlöst? verkar som 'varenda' sadel är det??
Det har funnits en del ÅF som haft en del snedsydda modeller, men jag tror att idag så har alla förbättrat sig och man behöver inte vara rädd, och ska du ha engelsk stil så behöver du inte oroa dig. Att nån söm är snedsydd ser jag inte som nåt problem så länge själva sadeln är rak.

hur vet man om en bomlös passar??
ska de kännas nån skillnad mot en bomsadel?

Du kommer att känna och hästen som känner dig mycket tydligare kommer troligen att tala om för dig också. Sen då tittar man på avtryck, om det bli rugg, passar stropparna sadelgjordsläget, passar framvalvet mankens form och vinkel m.m. Man kikar istort på samma som med en bomsadel.

hur vet man vilken typ av sadel man ska kika mot? på bomsadlar vet man ju om man ska ha en lite rakare, svängdare och hur vida man ska ha. men hur sorterar man ut opassande sadlar på en bomlös?
Återigen får man testa sig fram, vill man ha med läderbom eller vill man ha med skenor, vill man ha utan fast framvalv eller helt utan järn i framvalv. Det beror på hur hästen ser ut i ryggen. Har man en bred häst så fungerar det bra med en sadel utan järn i framvavlet, men har man häst med tunn manke så bör man ha en sadel med järn i så att man får smalheten man behöver ha.
En sadel med skenor i är ju även styvare och behöver så passas in mycket mer. Själv har jag ju en av varje med och utan järn men båda är i läderbom för det trivs min häst bäst med, han är lätt svank stillastående men blir helt rak i rörelse så han måste ha en sadel som han kan skjuta upp med sin rygg helt fritt.

hur noga är det att den ligger som en smäck som en bomsadel måste göra?
svar som ovan

på en hemsida jag varit inne på som är stora på bomlöst dom skriver att en bomsadel aldrig kan skada ryggen på hästen och att den är harmlös och ''passar alla ryggar'' med rätt paneler? om man vet att tunneln är tillräcklig så att ryggen går fri och manken tar inte i - hur pass stämmer detta påstående?
Tycker nog att de ändå har en poäng där, om allt stämmer formmässigt och hästen rids på ett stärkande vis så kan de ju inte ta skada. De är ju dock lite rörligare på alla vis än en bomsadel så även om det är lite fel så tror jag att skadorna ändå blir mindre än med en bomsadel med samma % fel.
Hur som så tycker jag att det är lika viktigt att prova ut en bomlös som bomsadel. Men jag tror också att om man hittat en bomsadel som hästen trivs med så kommer den att få ett nytt och oftast större rörelsemönster och få träningsvärk så jag tycker man ska ta det lugnt under en inkörningsperiod.
känns som de tagit i en del eller??

Senast ändrad:

Generellt kan man säga att en bomlös med fasta paneler passar oftast bättre på en häst med svängd rygg medans en bomlös där man använder en specialpad passar bättre på en rak rygg.
Ju bredare hästen är ju viktigare är det att sadeln är uppbyggd i sitsen och är stabil.

En bra bomlös kostar, det går inte att få tag på en ny bomlös under 8000 kr som är något att ha.

Jag älskar min Sensation och jag tror att dressyrmodellen är godkänd för tävling.
Sensation har egna ilägg till sina paddar och de tycker jag är de bästa eftersom de är mjuka hela tiden.

Det absolut viktigaste är att padens ilägg är bra och att paden passar hästens rygg, dvs att det är tillräckligt mellanrum för just den hästens tornutskott.
Att ryggraden och manken går fri är lika viktigt oavsett om sadeln har bom eller inte.

Jag hoppas då verkligen att min Barefoot Lexington är helt ok i kvalitén. Kostar ca 7000 i sverige (köpte dock min i england för 5300 på rea).

Har inte sett en Barefoot som varit dålig vare sig kvalité eller syning så din Lexington lär nog vara till belåtenhet och värd sina pengar.

Om något är något att ha eller inte utifrån kostnad är ju en individuell tolkningsfråga. Likaså om kvalité eller funktion och säkerhet ska väga över i ens beslut.

Ja här tror jag absolut att det spelar roll vilken modell man tittar på.

Generellt är pommel-modellerna billigare (om man vill ha lite bättre kvalitet), då tänker jag på Torsion och Barefoot än om man är ute efter en sadel som mer liknar en bomsadel, då bör man nog upp en bit över 10000 för att få bra kvalitet. Tror också att tex barefoot är billigare eftersom de är i mjukare läder och antagligen lättare att tillverka. Ex Star trekk, är ju i kraftigare läder vilket nog är lite jobbigare att arbeta i + att själva lädret är dyrare.

Jag hoppas då verkligen att min Barefoot Lexington är helt ok i kvalitén. Kostar ca 7000 i sverige (köpte dock min i england för 5300 på rea).

Ja, sju eller åtta spelar nog inte så stor roll. Jag menar mer att köper man en sadel för 2500 kr så kan det ju aldrig vara samma kvalite som på en för 10000 kr;)
Inte en stenhård dragen linje alltså utan det är ju som med bomsadlar, man får till viss del betala för kvaliten och till viss del för märket och det är svårt att säga exakt var gränsen går.

Jag tycker att t.ex. globussadlarna som ligger runt 10000 kr bara har ok kvalite medans min Sensation ligger i en helt annan klass för bara några tusenlappar mer. Sensation har en läderkvalite som globus aldrig kommer i närheten av ens.

Globus kan alltså sälja sina sadlar dyrare för att det är ett välkänt märke.

Senast ändrad:

svarar alla

tack för infon!!

hittar inte nån sida där de säljer trekker. nåt förslag? de ser trevliga ut de lilla jag sett på bild men skulle vilja kika mer.

iomed att jag har en häst med ingen och bred manke, platt rygg och ngt överbyggd så verkar det som att ni tror att en sadeln som är mycket uppbyggd och som inte behöver ha nåt fast framvalv skulle funka?
bara för att jag ska veta om jag förstår - ligger en MB dressyr i närheten av det? skulle en sån med tjocka paneler funka? nu vet jag att man ska prova ut den, men med funka menar jag att jag undrar om jag funderar åt rätt håll var jag ska kika eller om jag ska kolla åt nåt annat håll och annan typ av sadel.

som sagt eftersom jag ska tävla dressyr så måste det vara en av engelsk typ och jag lägger gärna en 10000:-

hur blir skillnaden mellan en läderbom (hur ter sig den på ryggen) skenor och helt utan?
som jag förstår det så behöver jag inte nödvändigtvis nåt fast framvalv eftersom hon inte har nån manke och är bred?

ett till problem med hästen är att bogbladen sträcker sig väldigt långt bak så hon har praktiskt taget inget sadelläge. där manken tar slut slutar även bogbladen i rörelse så alla sadlar jag provat ligger på bogbladen - ska jag inte lägga dem på bogbladen så får jag lägga framvalvet bakom manken på ryggen liksom :crazy: just därför känns det även som en bomlös måste vara ett bättre allternativ?

vad jag menar med bättre märke är att som jag läst mig till så verkar kvaliten skifta så hemskt. så jag menar inte bättre sadel för hästen anpassningsmässigt, utan märken som man vet är större chans att de är raka sydda och inte felande på nåt vis.

så om jag skall börja med en billigare av engelskt stuk, vad har ni för förslag då? som sagt de enda jag hittat är masterback, chezz, stratrekk och så trekker då men de hittar jag inte nån stans.
vad skilljer sig mellan dessa sadlar?
:bump::bump:

Sensations g3 och g4 ser också ut som engelska sadlar. Vad jag har förstått efter att läst på hemsidan och mailat massor med återförsäljaren (ska själv köpa en sån små småningom) så brukar de passa perfekt till din typ av häst

Lycka till!!:)

tvivlar starkt att mna får tävla dressyr med dem! men vougen kanske man får det med men jag tror inte jag har lust att köpa sadel för 21 000:- innan jag vet om vi trivs med bomlöst :D

asch! 19 000 kostar den bara! ;)

aaahhh okej.. :D billigt!! men skulle lätt lägga de om jag visste de var sadeln för oss. men då vi aldrig nånsin haft en bomlös varken jag eller hästen så känns de lite väl om de inte skulle funka :p

Fast det står väl att man får tävla i sadlar som ser engelska ut och det gör ju dom(förutom hybriden och trail såklart!), särskilt med ryttare i;)

http://www.horsetack.co.nz/pics/Sensation/Dressage/Black%20Formal%20G4%20In-Stock.jpg

jag tycker iofs inte att den ser ut som en engelsk, visst betydligt mer än soffkuddarna men ändå inte så pass att jag tycker de är en snygg sadel. den lär säkert vara skitbra! men utseendet är inget för mig. :) men om det är enda sadeln hästen väljer så får jag vara tyst och glad för hennes skull. :D men som jag skrev ovan så börjar jag inte med det priset förrän jag vet om vi kan ha bomlöst.

De sadlarna får du ju ha prov en vecka och känna efter, gillar man den inte så skickar man tillbaks och får bara betala frakten, förutsatt att sadeln inte blivit skadad.

iomed att jag har en häst med ingen och bred manke, platt rygg och ngt överbyggd så verkar det som att ni tror att en sadeln som är mycket uppbyggd och som inte behöver ha nåt fast framvalv skulle funka?

På en sådan rygg skulle jag absolut börja med en MB eller Chezz/Hidalgo med lösa paneler samt smala/korta inte de som går ner hela vägen längs kåpan, om du ska hag tjocka eller inte beror lite tycker jag på hästens rygg muskelmässigt och din vikt.

hur blir skillnaden mellan en läderbom (hur ter sig den på ryggen) skenor och helt utan?
som jag förstår det så behöver jag inte nödvändigtvis nåt fast framvalv eftersom hon inte har nån manke och är bred?

Med ett sådant mankområde så tycker jag det är att föredra utan fast järn, det går även med lite manke så länge området runt är fyllt och brett. Läderbom är mer flexibel för hästens rörelser men också känsligare för snedheter om man som ryttare än send eller hoppar upp från en sida eller har sned häst m.m. Skenor gör sadeln mer stabil just i sitsområdet och mer styv och mindre flexibel, men samtidigt svårare att få sned.

ett till problem med hästen är att bogbladen sträcker sig väldigt långt bak så hon har praktiskt taget inget sadelläge. där manken tar slut slutar även bogbladen i rörelse så alla sadlar jag provat ligger på bogbladen - ska jag inte lägga dem på bogbladen så får jag lägga framvalvet bakom manken på ryggen liksom :crazy: just därför känns det även som en bomlös måste vara ett bättre allternativ?

Låter som du beskriver min stora bogblad och kort bred rygg med uselt sadelgjordsläge.

På de här stora bogbladade hästarna så tycker jag att korta halvpaneler är att föredra, man kan i värsta fall lägga dem uppepå bogbladet utan att de tar ska, de är även mjuka så ingen hård kant slår i men det bästa av allt är ändå att med lite tur så har man ändå så pass mycket rygg att man kan förlägga penelerna så pass långt bak på sadeln att man kan få bogbladen helt fria.

så om jag skall börja med en billigare av engelskt stuk, vad har ni för förslag då? som sagt de enda jag hittat är masterback, chezz, stratrekk och så trekker då men de hittar jag inte nån stans.
vad skilljer sig mellan dessa sadlar?

Du kan lika väl få en snedsydd Startrekk för 20 papp som en snedsydd Chezz för 5 papp det är tyvärr så och man kan inte garantera att dyrare är bättre symässigt av dessa modeller.

Lädermässigt så är ändå Trekker och ST bättre, de har olika stabilitet, olika bossar/paneler och olika sittkomfort. Man kan enkelt säga att skillnaden är den du ser på bilder. Sen vad man själv och hästen gillar bäst har man kanske lite hum om och kan välja lite utifrån det.

Ex. så gillar jag lite flatare säte, smal midja och att det inte väger något och att jag kommer nära hästen. Hästen gillar/behöver halvpaneler går med fasta på en järnfri sadel och lösa på en sadel med fast järn i, han vill ha läderbom för flexibiliteten och kortheten så hela han känner sig fri och rörlig.

aaahhh okej.. :D billigt!! men skulle lätt lägga de om jag visste de var sadeln för oss. men då vi aldrig nånsin haft en bomlös varken jag eller hästen så känns de lite väl om de inte skulle funka :p

jag tycker iofs inte att den ser ut som en engelsk, visst betydligt mer än soffkuddarna men ändå inte så pass att jag tycker de är en snygg sadel. den lär säkert vara skitbra! men utseendet är inget för mig. :) men om det är enda sadeln hästen väljer så får jag vara tyst och glad för hennes skull. :D men som jag skrev ovan så börjar jag inte med det priset förrän jag vet om vi kan ha bomlöst.

Jag tycker tvärtemot andra att du inte ska köpa någon billig bomlös. Billiga bomlösa är inte alls samma känsla i som en dyrare.
Jag har haft ett antal bomlösa, både billiga, mellanpris och nu en relativt dyr.

Hade det inte varit för att min häst är drygt 130 grader och omöjlig att hitta en bomsadel till så hade jag inte provat bomlöst igen för jag gillar inte alls de andra modellerna jag har provat.

Jag har provat allt från soffkuddemodell till klassisk dressyrsadelmodell med läderbom och utan läderbom med fast framvalv och utan, klassisk islandsadel med skenor och en med fast framvalv till freemax modellerna och nu då sensation.

Det är en enorm skillnad mellan de olika sadlarna, mycket större skillnad mellan dem än mellan bomsadlar.
Det är som att jämföra en dressyrsadel med en jockeysadel.

Om du har möjlighet så prova olika modeller.
Vissa åf har ju utlåning mot fraktavgiften, utnyttja det!
Vilken typ av sadel vill du ha förutom att den ska gå att tävla i dressyr med?
Vill du ha en med mycket stöd? Brukar du ha lädren innanför kåpan? Varför isåfall? snyggt eller för att du vill ha det stödet? Allt sådant är bra att tänka på innan så att du får bästa möjliga förutsättning så du slipper göra som många andra och prova igenom hela träsket själv.

Nu är jag ju lite partisk men jag lovar att när du sitter i en Sensation så bryr du dej inte om att den inte ser ut exakt som en engelsk sadel, den är så enormt skön att sitta i och kontakten med hästen blir så bra att man bara åhhh, det är en njutning att rida i en Sensation som är obeskrivbar:love:

Senast ändrad:

Vart bor du?
Ifall du bor i närheten av mig (södra dalarna) så kan du ju få prova någon av mina bomlösa. :idea:
Trekker Master, ser ut som en vanlig dressyrsadel.
Knights Bareback, soffkuddemodell.
Barefoot, soffkuddemodell.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 437
Utrustning En till sadelfråga, eller ett par. Inte aktuellt med bomlös sadel men bara vetgirig då jag verkligen kan och vet noll om bomlösa...
Svar
6
· Visningar
2 766
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix